Ang å få fisk i lek...

Jeg har så vidt vert innom en plass å lest at man skal ha kaldt vann i akvariet for å få fisken i lek... Men er det snakk om helt kaldt vann da eller? Og evt hvor mye?
Jeg tror poenget med en slik kalddusj er å simulere en god regnskur i naturen, siden det da kommer masse rent vann som er en del kaldere enn vannet i elven/innsjøen.

Når jeg tar vannbytte så senkes temperaturen med to-tre grader ved 20% bytte. Bruker da kaldt vann rett fra springen (som er cirka 10 grader her). Jeg bytter vanligvis mandag og fredag, og da legger scalarene egg annenhver onsdag. Hvis jeg ikke har tid til å bytte på mandagen, så blir utsetter scalarene eggleggingen med ca. like mange dager som jeg utsetter vannbyttet. Litt artig i grunn.
Sånn da har jeg gjort slik som du beskrev... Men ingen reaksjon hos scalarene mine. men de er ganske unge da... Vet ikke når de er kjønsmodne jeg da... Og ikke vet jeg kjønn på de. Så det gjenstår vel bare å se c",)
Scalarer trenger ikke kaldt vann, mine leker hver 14. dag, og går sammen med discus, så der serveres alt "nytt vann" i temperert form.. Er de gamle nok til å yngle, og danner par, så blir det egg. Scalarer er greie sånn.
Scalarene dine er ikke kjønnsmodne, Veronica. Du må nok vente en del måneder.
De så ikke ut til å være stort mer enn yngel selv, de du viste i videosnutten din, så jo lenger du greier å utsette lek/egglegging, jo bedre er det. Unge scalarer som legger egg pleier sjelden å være noen gode foreldre, og de spiser helst opp eggene like fort som de legges. Det beste er om det er god størrelse og alder på dem før de legger egg. Da er de generelt mye bedre foreldre også.

Har du forresten lest artikkelen om scalareoppdrett her?
Jepp har akkuratt lest gjennom den... Takk for tips og råd. De skal nok få vente en stund ja...
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2014
Reklame for plussmedlemskap