Sessas akvarietråd (side 11)

Jeg tok en kjapp strips test med JBL strips og Tetra strips, og begge viste fine verdier. Men tror jeg skal ta en kjapp test på nitrit, nitrat og amoinakk med dråpetest.

Huff, disse fiskene mine ser virkelig ikke friske ut.

Kuhlii ålene, ser jeg ikke noe til ...... coryene er foreløpig uten prikker, men ansistrusene har litt prikk ....
Resultat på dråpetest:

Amoniakk - helt fin
Nitritt - helt fin (JBL )

Nitrat - mellom 12,5 og 25 - Ikke så bra. Men er usikker på å bytte mer vann, for da blir det jo kaldt, og jeg har nettopp fått opp varmen.

Må sjekke dette på forumet.
Nitraten er ikke skummel før den kommer over 50, men bør ideelt være under 30, så da bør du vente til varmekuren er over, for da å ta en skikkelig slamsuging og vannbytte.
I et plantekar er det ikke noe farlig med de verdiene sånn til vanlig, og som Sissimor sier er faren ved nitrat litt oppskrytt i forhold til de andre egentlig. Bare følg med, for planteveksten kan ta seg en dupp i varmen med utlufting av CO2, og da kan det bli mye nitrat nokså plutselig, det elsker jo algene. Litt forsiktig med matingen kanskje?
Huff, dolktestikkene ser ikke bra ut. Har SÅ lyst å få plukket dem ut og avlivet dem, for jeg tviler på at de kan bli frisk, og mens de er oppi der så er de jo veldig smittefarlige.
Men jeg får rett og slett ikke tak i dem, det er så masse planter og røtter som de kan gjemme seg i. Ene dolkestikken har fått spist opp deler av halen sin

kardinaltetraene har blitt færre i løpet av natten. Men jeg ser ikke døde fisk, så de spises vel, eller ligger slik til at jeg ikke ser dem.
Kuhliiene såg jeg ikke i det heletatt i dag. Regner med at de er døde

Det mangler også noen coryer.

Dette er skikkelig trist
Hei.Huff føler med deg.Dette er trist,men du får nok ting iorden etterhvert skal du se
Takk folkens. Jeg håper det.

Har lyst å flytte dverg guramiene mine, for de ser friske ut foreløpig. Men våger ikke for de kan spre smitte i 128 literen og der går det friske fisk.
Du må ikke flytte noen fra sykdomskaret over til friske fisk nei.
Nei, det er vel ingen god ide.

Men blir plantene også smittebærere etter dette?
Plantene blir ikke smittebærende direkte, men vannet kan inneholde frittsvømmende parasitter. Selv plantene fra Sissimor sto i karantene her! Selv om hennes fisk er frisk er det ikke gitt at det ikke følger med noe som mine ikke er motstandsdyktige mot. Så jeg er helt karantenefreak, og har unngått sykdom leenge.

Når jeg selger/bytter planter tar jeg dem ut et par-tre dager før de skal avgårde og lar dem stå i helt rent springvann, evt med algemiddel for sikkerhets skyld. Overforsiktig kanskje, men det er så mye sykdom ute og går, det blir vi ikke kvitt sånn over natten. Men hvitprikk burde la seg gjøre, syklusen er at de dør uten vert etter 72 timer (3 døgn, har influensa pg kalkulator ;o) i normaltemperatur,og plantene klarer seg fint i en bøtte så lenge.

Kortversjonen er: God hygiene nå! Ikke blande redskaper, ikke flytte planter og fisk, ikke gå fra kar til kar med våte hender, det holder med en liten parasitt og en stresset fisk så er du igang i neste kar også. Blir som med oss. Jeg holder meg inne mens jeg er smittefarlig ;o)
Da måtte to døde dolkestikk, og en død kardinaltetra plukkes ut

Her er dårlige bilder av elendigheten. Fiskene stillte ikke frivillig opp til fotografering etter at jeg hadde tatt bort deres tre venner Ble faktisk litt trist da jeg måtte gå med dem og spyle dem ned i toalettet.

[External Image][External Image]
Huffameg Sessan. Krysser fingrene her...
Så kjipt!! Føler med deg.
*Trøsteklem*
Uff dette var kjedelige saker, får håpe det blir bedre rimelig kjapt. Det er ikke noe gøy å føle seg så hjelpesløs og se fisk dø unna for unna
Drømte i natt at jeg øste ut døde fisker ... og så SPRAKK ruten, og vannet fosset utover alt !! Virkelig et mareritt

Dagens fangst er to døde dolkestikk og en kardinal. Det er flere døde kardinaler for jeg ser bare tre levende av 12, men de har jeg ikke funnet. 2 dolker lever, en mindre angrepet enn den andre.

Men til min glede oppdagde jeg at det finnes 3 kuhlii åler i live enda !!!!! Da ble jeg virkelig glad. Og alle coryene er der, og ser ikke ut til å være prikkete enda.

Guramiene koser seg, og hannen stråler nå i rubinrødt med ¨lysende blå ryggfinne.

Dette er 3 sykdomsdag.

MEN, glemte å slå på pumpen igjen i går etter å ha renset innsuget. IKKE bra,håper de gode bakteriene er i live.
I dag var det fremdeles liv i de to siste dolkestikkene .og tre kardinaltetraer. Måtte avlive en cory som lå på bunnen og var helt sløv. Men min kjære røde platy, som har overlevd alle sine kompiser, og bodd hos jeg lenge, ble funnet død i dag

Så når jeg tar en opptelling så har jeg nå pr i dag
3 dverggurami
2 ottoer
4 ansistruser
10 coryer (5 flekk og 5 aeneus)
3-4 kuhlier

og 5 syke fisk

Det er veldig tomt ut nå, flertallet bor jo på bunnen, og har gjemt seg.


har prøvd å tenke på hvilke fisker jeg vil ha i karet mitt når alt er friskt. Men vet sannelig ikke. Lurer på å øke hardhet, og ha platy og molly, disse er jo pene da, selv om de kanskje er lit "kjedelige". Tror de fiskene jeg har kan passe med disse i vannverdi. Regner ikke med at de siste tetraene overlever for de er veldig prikkete.

I 128 literen går det heldigvis foreløpig bra

Vurderer å skaffe et karantene kar, men hvor skal jeg ha det, og er et opphold i et karantenekar en garanti på at det ikke blir sykdom når de blir flyttet derfra?
Begynner det å gå mot bedre tider tro?? Synes dolkestikkene ser bedre ut i dag. Det er lov å håpe.

Lurer å ta en liten opprensking i 128 literen. Flytte litt på planter , røtter og huler. Jeg er absolutt ikke fornøyd med oppsett der. Har jo latt det vokse litt tilfeldig. Er stort sett overskuddsplanter som vokser der. Men nå med sykdom i storekaret nytter det ikke ta planter derfra.
Krysser fingerene for at det går mot bedre tider! Det er alltid deilig med en liten oppryddning! Legg ut noen bilder hvis du får ånden over deg da
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap