Sessas akvarietråd (side 7)

Her er bilde av 160 literen tatt i kveld. Er fremdeles ganske fornøyd med innredningen. Det blir vel kanskje noen endringer når jeg setter inn huler til ancistrusene, men venter til etter jul, for jeg vil ikke ha yngel nå, og heller ikke masse revir forsvarende atferd. På nyåret regner jeg med at 128 literen er klar til innflytting, og da flytter rød fantom tetraene og noen av ancistrusene over i den.

Har fått frem litt julepynt, og synes det ble koselig i akvariekroken.

[External Image][External Image]
Det er en veldig koselig krok du har der. Flott det karet ditt synes jeg.
takk Wenchemor Sitter gjerne i stolen der og studerer livet i karet og ser at alt er som det skal. Kan sitte i sofaen også og se på akvariet.

Her er noen bilder av ancistrusene, som spiser et gourmet måltid - squash er visst veldig godt !

[External Image][External Image][External Image]
Så koselig det var i akvariekroken din
Perfekt sted å sette seg ned med te-koppen.
Så fint det var i akvarie kroken din :0)
Her hos meg står alt på hode for tiden... Alt står på vent til at 375 literen er kommet på plass der den skal være. Akvariet ditt var skikkelig pent. Frodig og fint :0)
Den roten misunner jeg deg. Den var skikkelig fin!!

*Klem*
-Kamilla-
Takk folkens

Roten er tre store røtter satt slik at de ser ut som en. Og en liten på toppen. Brukte en del tid på hvordan jeg skulle sette dem, og så ble det slik.
veldig flott, eg skjønner ikke hvordan plantene dine holder seg fine når du har ancistrus i karet, eg tør ikke kjøpe slike suttemaller da fra tideligere erfaring husket eg at plantene ble helt jævlige av at dem drev og sutta på dem, ble helt gjenomsiktige, fks sverdplantene hehe.
men har veldig lyst på noen maller i karet men tror ikke eg tørr:p
Hehe jeg har SEKS beist i mitt. De spiser ikke på plantene, bank i bordet ! De suger en god del på røttene, og så går de omtrent berserk hvis de får agurk eller squash. Så jeg håper de fortsetter slik, og ikke begynner på plantene. de får tabletter hver kveld, og det hjelper kanskje på også. Det er ikke så mye alger enda at de har noe særlig slikt å spise på heller.
Har tatt bilde av 128 literen på gangen. Glemte å etterfylle vann først, så det ble litt sånn skjemmende lys øverst.

Lurer på om jeg skal ha det slik, eller endre på oppsettet.

Det irriterer meg også at roten til venstre ikke synker !! Den har nå vært i vann 2-3 mnd, og må fremdeles festet til en stein for å ikke flyte rett opp igjen.

Ser at vall- et eller annet ikke trives. de står til venstre, og de lange gressene direkte råttner i vannet. Har alt plukket ut en del, så spørst om ikke resten også må ut.

Har nå flyttet innsuget til venstre side. irriterer meg at det skal være sånn knallgrønn og skrikende farge på eheim sine deler. [External Image]
sessan
irriterer meg at det skal være sånn knallgrønn og skrikende farge på eheim sine deler.


Helt enig med deg der, jeg synes de kunne vært svarte, det hadde passet oss med svart bakgrunn glimrende

Synes karet ser kjempefint ut nå jeg, og vallisneria'n kommer seg nok, min er også sånn innimellom og da bare klipper jeg den litt ned.
Er så enig med dere om de der grønne delene. Jeg har Amtop-filter på mine kar, og det er like irriterende grønne rør og slanger på dem.
Svart hadde vært bra ja.
Tror ikke de tenker på utseende i det heletatt jeg, når de velger en slik grønnfarge.

JEG er iallefall slik at jeg vil ha diskret deler, slik som pumpe, varmekolbe og slanger. Det ødelegger jo hele inntrykket av et undervannslandskap når man ser slike omtrent selvlysende greier. Og jeg regner med at flere med meg også synes at akvariet skal være pent å se på hehe.


Når det gjelder innkjøringen av gamlekaret, så er jeg veldig usikker må jeg innrømme.
Jeg har lest masse, men jeg klarer vist ikke å forstå hvordan prosessene virker. Og så synes jeg det blir flaut å spørre, for jeg liker ikke å mase. og de som alt har forklart det til meg, blir kanskje irritert hvis jeg spør igjen ... som om jeg ikke følger med liksom Men jeg klarer bare ikke forstå dette. Det blir så omfattende.

Nå har den utvendige eheim pumpa gått i to uker. Jeg har hatt filtergrums fra den andre pumpen, og har hatt oppi fiskemat. Og så skal liksom verdiene drive og gå opp og ned, men jeg er like klok

Håper bare at når jeg kommer på nyåret, så er filteret klart til å ta i mot noen fisker. har vurdert å tømme oppi noe salmiakk også, men våger ikke, for det er vist et regnestykke på det der . Plantene vissner, iallefall noen. Det skal vist være bra for vannbakterie balansen. Må vel tilsette mer filtergrums, og mer mat.

Jeg har aldri hatt slik innkjøring før. Før så satte man alt opp, ventet en uke, og kjøpte fisk. og det gikk stort sett bra. Ble noe vannbytte pga nitrit, men ellers ikke noe problem. men dette er jo feil måte å gjøre det på. Så derfor prøver jeg fiskeløs innkjøring denne gangen.



Og så lurer jeg på om fiskene får for mye mat, siden nitratnivået var veldig høyt da jeg testet for et par dager siden. Men jeg er redd de skal være sultne også,, og begynne å plage hverandre. Og så har det kommet bebi epler i karet, og de trenger jo også mat.

Nå skal de få squash å kose seg med i natt, og så tar jeg bort restene i morgen tidlig.

mange tanker en tirsdagskveld , akk ja
sessan
Tror ikke de tenker på utseende i det heletatt jeg, når de velger en slik grønnfarge.


Noen som er fargeblinde kanskje.....
Biltema og C.O har blanke slanger som er matvaregodkjent. Disse blir nærmest melkehvite etterhvert (pga lyset tror jeg), men er alikevel adskillig penere enn de gyslige grønne...

Også er de myyye billigere ;D
Legg en rot eller noe annet så det dekker det tekniske utstyret.
Råtner plantene fort ? Har du veldig finkornet sand ?
Biltema sand. har vel hatt plantene et har uker. Men de løser seg liksom bare opp. mens bacopa, og de andre virker å ha det ok
Husker du nr på biltemasand ? Grovkornet eller fin ? Blåsesand ?
Nei det husker jeg ikke. Jeg sa bare fra at jeg skulle ha til akvarie, og så kom dem med sekken. Og det stod utenpå at det var også til akvarier. Men jeg registrerte ikke størrelsen på sandkornene
sessan
Har nå flyttet innsuget til venstre side. irriterer meg at det skal være sånn knallgrønn og skrikende farge på eheim sine deler.


Det vil dekkes over av planter, når akvariet ditt får stått en stund og grodd seg til litt. Det ser ut som det hele er ganske nyplantet nå, så la det få litt tid. Etterhvert vil mange av plantene vokse til overflaten,de vil forgrene seg og bli mer buskete osv.

Jeg ser du har plantet høytvoksende stilkplanter helt foran i karet - de vil du nok ønske å omplassere lenger bak senere
hei Mona
ja jeg kommer nok til å flytte en del på det som er der nå, særlig de som blir lange - men ville ikke begynne å sette de nedi bak heller, for der vokser plantene så fint nå. De skal få litt ro på seg. Tror det blir å flytte røttene lenger frem så det blir plass til mer planter i bak kant eller å sette røttene lenger bak, med mer planter på sidene. Bacopaene er avleggere som jeg håper vil rotfeste seg, de har bare stått noen dager enda. Cabombaene vet jeg ikke om friskner til, de ser litt sånn pjusk ut, avlegger de også.

Nå reiser jeg vekk noen dager, så håper alt går bra med fisk og pumper. Har mareritt faktisk om pumper og lekasje !!! Så det er virkelig noe jeg er REDD for. Men håper det går greit.

Blir spennende å se om mini eplene har vokst noe når jeg kommer tilbake.

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap