Kjørt varmekur i 2 døgn, fant nettopp ut at thermometeret viser feil temp!

Nå er vel kuren ødelagt? Har trodd at temeraturen har vært på 32 grader og så viser det seg at den ikke er mer enn ca 31!

Syns det var lite utvikling på denne kuren og fikk en lys ide om å måle tempen med enda et glasstermometer jeg har i et annet kar. Den viser bare litt i overkant av 30 grader! Samboerer min kom på at vi hadde sånne digitale inne/utetermometer så vi fikk slengt oppi følerene på disse også. Der viser den ene 30,9 og den andre 31,4

Etter hva jeg har skjønt skal tempen være nøyaktig 32 grader, men nå vet jeg da jammen meg ikke hva som er riktig temp oppi karet.. I bruksanvisninga for varmekuren må tempen økes til 32 grader innen 12 timer. Skal jeg velge å tro på de digitale er jeg en halv grad og opp til en grad for lavt. Jeg har satt opp varmen litt nå, men vil det gå?

Jeg skjønner nå at jeg må få skaffa meg en nøyaktig måler, men hvordan vet man om den viser riktig når 4 stk viser så forskjellig?
For å være "safe" gikk jeg for 33-34 når jeg kjørte kuren, men varmekuren fungerte ikke for meg, måtte ty til Esha. Mulig mine termometer viste noen grader feil også. Sånn jeg har forstått MÅ det være over 32, så da bare sløser man tid med noe som kanskje er 31
Ta en kikk i en butikk som selger ulike termometere. Akvariebutikker, Clas Ohlson, Biltema o.l.
Der henger en haug med like termometere på samme kroken og i samme temperatur. Du kan bli rimelig overrasket når du ser hvor store forskjeller det er.
Du vet heller ikke om det er det høyeste eller laveste eller midten som er riktig. Men sjekker du mange ulike typre vil du kanskje finne et brukbart midtpunkt.
Du må nok opp i vesentlig høyere prisklasser hvis du skal finne et termometer som er garantert riktig.
Takk for råd, men er det noen som vet om jeg har ødelagt varmekuren når sannsynligheten er stor for at jeg har hatt ca en grad for lav temperatur?

Må jeg kjøre en kur med medisinering istedet nå?
Temperaturen må være over 32' C om den skal ha noe virkning. Så enten må du "druse til" og få temperaturen over og holde den der i 48 timer, eller senke den og bruke medisin. Er usikker på hvordan det blir mht det som står om at man må heve temp. innen 12 timer, kanskje du bør holde temp. oppe noe lenger.
E.B.
Temperaturen må være over 32' C om den skal ha noe virkning. Så enten må du "druse til" og få temperaturen over og holde den der i 48 timer, eller senke den og bruke medisin.

Ok. Tempen på det termometeret jeg nå stoler mest på viser 32,2. Men bør jeg øke den enda mere mon tro? Jeg trodde nemlig også at tempen skulle være presis 32, verken over eller under?
Da skal jeg heve den bittelitt til å se om det gir noe utslag på prikkene. Ellers må jeg bare bite i det sure eplet og medisinere..
Hva er det sure eplet med å medisinere? Jeg måtte kjøre dobbel dose medisinering, redda da en del fisk. Varmekuren gjorde ikke annet enn å holde det i sjakk hos meg, og fiskene slet med varmen. Noen av dem var ganske febrilske
Husk på å ha godt med lufttilførsel under varmekuren
biXen
Hva er det sure eplet med å medisinere? Jeg måtte kjøre dobbel dose medisinering, redda da en del fisk. Varmekuren gjorde ikke annet enn å holde det i sjakk hos meg, og fiskene slet med varmen. Noen av dem var ganske febrilske :)

Det er jo fordi hele miljøet i akvariet blir kjørt på skakka. Hvis jeg kan bruke en kur som unngår å tilsette masse stoffer i vannet så gjør jeg selvfølgelig det.
Nå har jeg skjønt at esha skal være en bedre medisin å bruke så vil derfor prøve den hvis varmekuren ikke funker
tender
Husk på å ha godt med lufttilførsel under varmekuren :)

Ohh yeahh! Luftpumpa ble satt i med full styrke fra dag èn!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap