Trodde jeg hadde prikkesyke, så er jeg sikker på at det er oodinium (fløyelssyke), gjør jeg riktig nå?

...ja, trodde det var prikker, men nå må det være fløyelssyke. Har lest og lest om sykdom og bær med meg, er første gang jeg opplever denne sykdommen og må spørre litt

Begynte med noen veldig få prikker som nå har gått over til et grått belegg noen steder på fisken. Dette belegget ser jeg forværrer seg litt time for time. Heldigvis kan tydeligvis denne sykdommen også kureres med varmekuren, den har nå gått i ca 72 timer. Jeg har nettopp byttet vann slik at tempen nå ligger på 28 (jojo-effekten) og planen er å få den opp til 32 igjen. Ekstra luft har stått på siden kuren startet.

Har i kveld dekket karet med svart plast (lest meg til) men har ikke helt forstått om mørkelegging er en kur? Og i så fall hvor lenge skal jeg mørkelegge? Ja forresten overdriver jeg mørkelegginga, holder det å bare slå av lyset. (kommer en del dagslys på dagen og lapmer på om kvelden)

Nå har jeg Lest enda mer -puhh, det tar tid å komme seg gjennom alle trådene!

Er som sagt første gang jeg erfarer denne sykdommen (har bare hatt sykdom en gang i løpet av 2 år så jeg kar kanskje vært heldig?) men nå velger jeg å tro at jeg er på rett spor med kuren jeg forklarer over.

Heldigvis er utbruddet kun på 4 nyinnkjøpte fisk, mine fisk er fortsatt uten symtomer. Men så er de i også i veldig god form.

Skulle gjerne tatt ut disse 4 fiskene for å slippe kuren på resten av fisken, men smitten er jo allerede i karet og er vel da helt poengløst..

Jeg vet ikke hvor lang tid jeg skal bruke på å skjønne at jeg trenger et KARANTENEKAR, men det har vel endelig gått opp for meg nå. Er i gang med å skal sette opp 2 x 54L rekekar, men må nok sette av det ene til karantenekar skjønner jeg. 54L er vel en grei størelse å bruke til det? Kjøper aldri stor fisk likevel.
54 liter er en veldig grei størrelse til karantene-kar, ja. Det er en fin størrelse på flere måter, fordi femti liter er lett å beregne medisin-mengde til. Ofte oppgis medisinmengden i bruksanvisningene pr 50 eller 100 liter. Er det oppgitt pr 100 liter, er jo et femtiliters-kar lett å beregne til, man halverer bare den oppgitte dosen.
Og når karantene-karet ikke er så stort, så bruker man ikke så store mengder medisin heller

PS!
Ang. Oodinium så mener jeg å huske å ha lest at parasitten trenger lys for å leve, derfor er mørklegging sammen med medisin veldig bra
mona o
54 liter er en veldig grei størrelse til karantene-kar, ja. Det er en fin størrelse på flere måter, fordi femti liter er lett å beregne medisin-mengde til. Ofte oppgis medisinmengden i bruksanvisningene pr 50 eller 100 liter. Er det oppgitt pr 100 liter, er jo et femtiliters-kar lett å beregne til, man halverer bare den oppgitte dosen. Og når karantene-karet ikke er så stort, så bruker man ikke så store mengder medisin heller :-) PS! Ang. Oodinium så mener jeg å huske å ha lest at parasitten trenger lys for å leve, derfor er mørklegging sammen med medisin veldig bra :-)

Så bra, da er den ene 54 literen banket som karantenekar! (det var de rekene...)

Og ja, jeg håper at varmekur kombinert med mørkelegging skal være effektivt mot denne sykdommen nå. Skal la karet stå mørkt nå et par dager og "glemme" bort karet litt. Blir smårar av å sitte å studere fisken og se de blir sykere time for time...
Samme her. Jeg slet sånn med denne sykdommen på en gruppe Corydoras metae i et arts-kar. Prøvde omtrent alt av medisiner, og ingenting hjalp. Jeg ble så deppa av å se de stakkars syke fiskene til slutt, at jeg ved siste medisinforsøket bare slo av lyset. Orket ikke se på dem lenger, det skar meg i hjertet. Hang et håndkle over akvariet også, for å slippe og se noe...

Da jeg slo på lyset tre dager senere.... var de friske!
Jeg hadde slitt med sykdommen i det karet i et par måneder, mistet et par fisk også, og så plutselig ble de bra etter mørklegging kombinert med medisin.
Har heldigvis aldri hatt den sykdommen verken før eller siden.

Jeg krysser fingrene for at det går like bra med dine.

Lro
Og ja, jeg håper at varmekur kombinert med mørkelegging skal være effektivt mot denne sykdommen nå. Skal la karet stå mørkt nå et par dager og "glemme" bort karet litt. Blir smårar av å sitte å studere fisken og se de blir sykere time for time...
mona o
Jeg krysser fingrene for at det går like bra med dine.

Takk
Varmekuren virker ikke dersom du bytter vann og senker tempen til 28 grader med jevne mellomrom. Eller er du ferdig med kuren og det var derfor du senket tempen? Skjønte ikke helt hvorfor du senket den for så å prøve å få den opp til 32 igjen.

Tempen skal være 32 eller over *hele tiden* helt til kuren er fullført, deretter senkes tempen til 28 i noen dager for å se om det kommer tilbake. Dersom det kommer tilbake heves tempen til 32 igjen, men dersom det ikke kommer tilbake kan du senke tempen til det som er normalt.

Man skal ikke behandle med medisin samtidig med varmekur, det er enten det ene eller det andre.
Mvjnz
Varmekuren virker ikke dersom du bytter vann og senker tempen til 28 grader med jevne mellomrom. Eller er du ferdig med kuren og det var derfor du senket tempen? Skjønte ikke helt hvorfor du senket den for så å prøve å få den opp til 32 igjen. Tempen skal være 32 eller over *hele tiden* helt til kuren er fullført, deretter senkes tempen til 28 i noen dager for å se om det kommer tilbake. Dersom det kommer tilbake heves tempen til 32 igjen, men dersom det ikke kommer tilbake kan du senke tempen til det som er normalt. Man skal ikke behandle med medisin samtidig med varmekur, det er enten det ene eller det andre.

Det har seg sånn at jeg har lest side opp og side ned om denne sykdommen og prøver nå bare en annen variant av varmekuren som er bekreftet å også virke. Jeg hadde ikke tid til å vente på svar fra noen kyndige på forumet og måtte derfor ta en avgjørelse på egenhånd. Så får jeg bare se om dette ble helt på jordet.

Jeg medisinerer ikke i tillegg til varmekuren. Tror ikke jeg har skrevet det noe sted?!
Så mona nevnte medisinering så fikk jeg det for meg at du hadde planer om det, men var visst bare en misforståelse
Mvjnz
Så mona nevnte medisinering så fikk jeg det for meg at du hadde planer om det, men var visst bare en misforståelse:)

Åja, det var i forhold til at mørklegging kunne virke mer effektivt sammen med medisinering eller varmekur
Forresten nå som vi er inne på sykdom så vil jeg gjerne nevne noe som skjedde med meg. helst hensynsløst å skrive her (Burda lage en egen tråd men men...)

Det alt begynte med var at en av mine lasiancistrus (l 92 tror jeg) døde. Den ble helt blind, svømte rundt opp ned og slikt. Det endte med død på denne. SÅ begynte flere å bli syke! Først så fikk kardinaltetraene hvit prikk (så slikt ut) Det var forresten bare 5 igjen siden min nye øreål spiste 12 sttykker denne natten.. og så ble ALLE fiskene syke. Praktbotiane rubin guramiene. mange av de fikk oppblåst mage. Jeg hadde kjøpt 3 nye fisk den gangen. Disse var en øreål og 2 gullguramier. Alle disse tre lever ennpå men alt annet døde. De andre fikk hvite prikker, sår, og hud som flasset av. Før dette var jeg forresten på tv ang. dette akvariet. Altså TV2 sin Stå Opp som går på søndager over hele Norge. Da disse kom og filmet så ble akvariet flyttet utover gulvet så de kunne filme på diverse måter. Denne gangen var alle fisker friske men først noen dager etter begynte fisk å dø.

Dette var vel 17. mai at jeg så si ga opp. Da hadde jeg prøvd alt! Grunnen til at jeg forteller dette er at kanskje dere vet noe om hva dette kan være? (var)
Det rare er forresten at de nye fiskene overlevde men INGEN andre, disse ble ikke en gang slappe..
Du har ikke lest originalartikkelen som beskriver varmekuren slik den egentlig skal utføres, skjønner jeg
Side 4 her. Den er engelspråklig, men det er jo ikke noe problem for deg

Mvjnz
Varmekuren virker ikke dersom du bytter vann og senker tempen til 28 grader med jevne mellomrom. Eller er du ferdig med kuren og det var derfor du senket tempen? Skjønte ikke helt hvorfor du senket den for så å prøve å få den opp til 32 igjen. Tempen skal være 32 eller over *hele tiden* helt til kuren er fullført, deretter senkes tempen til 28 i noen dager for å se om det kommer tilbake. Dersom det kommer tilbake heves tempen til 32 igjen, men dersom det ikke kommer tilbake kan du senke tempen til det som er normalt. Man skal ikke behandle med medisin samtidig med varmekur, det er enten det ene eller det andre.
Jeg sliter med samme sykdom i ene karet mitt også , så her var det mange gode tips.
Jeg medisinerer med ESHA EXIT, og tenker nå at jeg skal mørklegge karet.

Mona, du skriver at du slo av lyset i tre dager, hadde du ikke lys på i hele tatt de tre dagene, fikk fiskene mat de dagene.

Hjelper mørklegging mot hvitprikk også?

mona o
Samme her. Jeg slet sånn med denne sykdommen på en gruppe Corydoras metae i et arts-kar. Prøvde omtrent alt av medisiner, og ingenting hjalp. Jeg ble så deppa av å se de stakkars syke fiskene til slutt, at jeg ved siste medisinforsøket bare slo av lyset. Orket ikke se på dem lenger, det skar meg i hjertet. Hang et håndkle over akvariet også, for å slippe og se noe... Da jeg slo på lyset tre dager senere.... var de friske! Jeg hadde slitt med sykdommen i det karet i et par måneder, mistet et par fisk også, og så plutselig ble de bra etter mørklegging kombinert med medisin. Har heldigvis aldri hatt den sykdommen verken før eller siden. Jeg krysser fingrene for at det går like bra med dine. [QUOTE=Lro]Og ja, jeg håper at varmekur kombinert med mørkelegging skal være effektivt mot denne sykdommen nå. Skal la karet stå mørkt nå et par dager og "glemme" bort karet litt. Blir smårar av å sitte å studere fisken og se de blir sykere time for time...
Jeg slo av lyset helt, og hverken matet fiskene eller noe i de tre dagene. De levde sitt eget liv i mørket bak håndkleet :p Ikke noe lys altså.

Oodinium er vel litt spesiell der, i og med at denne parasitten trenger lys, men jeg tviler på at hvitprikkparasitten er det. Jeg vet ikke noe om det egentlig, men jeg har aldri sett det nevnt noe sted iallefall.

En annen ting er (etter min mening) at mørket gjør at de fleste fisker går i "dvalemodus", noe de egentlig kunne trenge når de er syke. Da slapper de helt av mens medisinen (og mørket) virker, og stresser ikke rundt.

(Dette med hvilemodus gjelder selvsagt ikke for nattaktive fisk.)
Takk for raskt svar.
Regner med at du medisinerte akvariet selv om det var mørkt.
Ålreit.. slo på lyset i dag og tok vekk den svarte plasten (lys ble gradvis tilvent) etter 3 døgn i totalt mørke. Gurimalla jeg var så spent at jeg faktisk hadde sommerfugler i magen!

Min forventning på forhånd var at de 4 nyinnkjøpte syke fiskene var døde, men at mine egne fisk var frisk og rask. Det hadde jeg nesten helt rett i (phuhh). 2 av de nye var døde og de to andre var fortsatt syke, men litt bedre enn de var for 3 dager siden.. mine egne fisk er veldig friske og raske (bortsett fra en danio som jeg ser en prikk på...)og tydeligvis glad for å kunne se igjen! Og sulten!!! De hvalfarter alle sammen bort til den døde fisken som er synlig og gnafser løs på den! SULTEN !

Nå vet jeg faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre, men hvis jeg skal tenke litt logisk må det vel bety at jeg nå gjør et nytt vannbytte, senker temp til 28 igjen (evt. bytter vann med samme temp?) og mørklegger karet et par dager igjen.

MEN -har så lyst å gi fiskene litt mat! La de få litt styrke før neste runde med kur! Kan jeg?

Det er jo helt utrolig hvor godt mine fisker har tilvent seg denne varmen -og mørket! De er jo like sprek, rekene og sneglene også! De fortjener en belønning!

Hva tror dere kyndige akvarister??
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap