Hvilken annen fisk sammen med carinotetraodon travancoricus ?
Inaktiv bruker
hvaslaks aen fiskeaet.kan gå greit sammen.med Carinotetraodon travancoricus ?!
forhåns takker.for svar ==
forhåns takker.for svar ==
Postet 29.09.08 kl 22:34
Endret: 30.09.08 kl 08:56
Kulefisk bør helst gå i artskar. Om de skal gå med andre fisk bør disse være større en kulefisken. Kulesfisken er en finnenapper.
Fant denne infoen under profilen dvergkula.
Fant denne infoen under profilen dvergkula.
Postet 29.09.08 kl 23:00
Det er som akvafil sier; dvergkulefisker er temmelig ille finnenappere (de har et morsomt ansiktsyttrykk når de får tatt seg en bit. De ser såååå fornøyde ut). Derfor bør man helst ikke ha dem sammen med andre fisker. Det eneste som kan gå bra (men det er langt fra sikkert at det vil gå bra), er ottoer som samboere med dem. Ottoer er kjappe, og det er ikke lett for kulene å komme til. Men, du må være forberedt på å flytte ottoene dersom dvergkulene skulle greie å nappe i finnene deres. Men, hovedrådet mitt er likevel å holde kulefiskene alene i karet sitt. Det er alltid risikabelt å forsøke noe annet, selv om det kan gå bra. Man må tenke på hvordan de nye innflytterne har det også. Det er slitsomt for dem å måtte passe på så de ikke mister biter av finner og hale. Det stresser fisken, og stress kan gjøre fisker mer mottakelige for sykdom. Vi bør tenke på hver enkelt fisks velferd.
Postet 29.09.08 kl 23:21
Inaktiv bruker
jeg tengte på.algeetere foreksempel ansistrus ?!
Postet 30.09.08 kl 10:52
Endret: 30.09.08 kl 11:02
Postet 30.09.08 kl 11:00
Postet 30.09.08 kl 11:05
Postet 30.09.08 kl 11:11
Otto er en algeeter, og de er såpass kjappe at de har mulighet til å komme seg unna dvergkulene. Men det er ingen garanti på at det kommer til å gå bra. Det er det som er en av ulempene med å holde kulefisk: i de aller fleste tilfellene er det du selv som må ta jobben med å fjerne alger. Sånn er det bare. Det hører med når man holder kulefisk. Kulefisk er en krevende fisk, og de fører mer jobb med seg enn mange andre fisker.
Postet 30.09.08 kl 11:12
Inger AnneOtto [I]er [/I]en algeeter, og de er såpass kjappe at de har mulighet til å komme seg unna dvergkulene. Men det er ingen garanti på at det kommer til å gå bra. Det er det som er en av ulempene med å holde kulefisk: i de aller fleste tilfellene er det du selv som må ta jobben med å fjerne alger. Sånn er det bare. Det hører med når man holder kulefisk. Kulefisk er en krevende fisk, og de fører mer jobb med seg enn mange andre fisker.
Jeg prøvde en gjeng med ottoer sammen med dvergkulefisk og det var ikke særlig vellykket. Selv om ottoene rakst lærte seg å komme unna kulene, ble det også veldig stressende for ottoene. De måtte hele tiden være på vakt, døde nok av stress til slutt. Og dette var i et kar med masse gjemmesteder.
Postet 30.09.08 kl 11:17
Inaktiv bruker
ottoer er for søte.til å ta sjangsen.på at det går greit =
Postet 30.09.08 kl 11:21
Som sagt, det er ingen garanti for at det kommer til å gå bra. Men det er den eneste fisken jeg vet det kan gå bra med.
Når jeg kikker på størrelsen på karet ditt, David, ser jeg også at det blir litt knapt med plass når det gjelder å ha en ancistrus. 60 liter står som minste karstørrelse, så i teorien er det plass. Men sammen med kulefisk, vil belastningen bli for stor. Kulefisk griser når de spiser, og sugemaller greier å trykke ut av seg utrolige mengder dritt, og tilsammen gir det en stor belastning på vannkvaliteten (personlig synes jeg 60 liter er altfor lite for en ancistrus. Ancistruser blir faktisk ganske store når de er fullvoksne).
Når jeg kikker på størrelsen på karet ditt, David, ser jeg også at det blir litt knapt med plass når det gjelder å ha en ancistrus. 60 liter står som minste karstørrelse, så i teorien er det plass. Men sammen med kulefisk, vil belastningen bli for stor. Kulefisk griser når de spiser, og sugemaller greier å trykke ut av seg utrolige mengder dritt, og tilsammen gir det en stor belastning på vannkvaliteten (personlig synes jeg 60 liter er altfor lite for en ancistrus. Ancistruser blir faktisk ganske store når de er fullvoksne).
Postet 30.09.08 kl 11:29
Inaktiv bruker
da tror jeg jeg bare.må gleme å ha.noe med dem =
Postet 30.09.08 kl 11:32
Inaktiv bruker
Postet 01.10.08 kl 19:30