Hvordan er det mulig med nok lys til plantene

Akvariumet mitt står i en sokkel leilighet/sokkel, med små vinduer og en terase over, så selv om det ser ut som plantene har det bra nå, hvordan bli det når trønder vinteren setter in?
Nei det er vel enten å la de dø eller å bruke lysrør som alle andre :P
Har du ikke eget lys oppå akvariet? Hvordan ser du noe særlig i akvariet da?
Jeg har jo lys armatur over, men jeg trodde planter krever andre bølgelengder på lyset,enn det???
LES; fotosyntese!
Hvis du bruker disse plantelysrøra (feks grolux) fra dyresjappa er det mer enn bra nok for at plantene skal trives.

På 250L bruker jeg 2 x 30w grolux og 2 x 30w dagslys. Litt blandings fungerer helt utmerket hos meg. Dessuten blir ikke fargen så veldig lilla på lyset, jeg syns ikke det er så behagelig å se på det lilla lyset...

Men for optimal plantepleie håper jeg du får svar fra noen av de som virkelig kan dette.

Mine planter vokser i alle fall kraftig og fint med den lysblandinga jeg nevner over og selvfølgelig jevnlig gjødsling.
Oevin Lon
Jeg har jo lys armatur over, men jeg trodde planter krever andre bølgelengder på lyset,enn det??? LES; fotosyntese!

Lysrør avgir en type lys planter kan nyttiggjøre seg, hvis man bruker dagslysrør og/eller plantelysrør. Du får kjøpt dette i dyrebutikker eller i nettbutikker som Webzoo eller Tropefisk.
Er det lysrør du har i armaturet ditt? Hva slags lysrør er det?
Husk også at lysrørene bør byttes en gang i året.
Inaktiv bruker
hehe, jeg har 4 * 36 w plantelys i min 375 liter, det er vel fordi jeg kjøpte det sånn egentlig, men dette gir en utrolig flott farge på fisken-
å vallisneriaen blei reine ugresset av det, å det trives jeg med
å forresten så er ikke lyset lilla hos meg annet enn over overflaten
Ok.
Takk Mona!
Lysrøret er kjøpt på class olson, så kanskje jeg bør bytte
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap