Kjemisk kastrering av kampfisk hanner.

Var i forrige uke på ei varemesse for zoo butikker. Der hadde de bl.a. mange flotte kampfisker. Vedkommende som hadde ansvaret for fiskeavdelingen fortalte at han hadde vært i Singapore forrige år og sett MANGE kampfiskhanner svømme i samme kar. Han fortalte at de var "kjemisk kastrert" . Var blitt foret på fiskeoppdrett for vilket gjorde at de ble kjemisk kastrert. De måtte fores med dette foret i 7-9 dager seperat før de ble satt sammen. Deretter kunne man sette inn en og en kampfisk .Noen der ute som vet mer om dette?? Om dette lar seg gjøre er det uetisk?? Men i så fall, hvor får man tak i slikt for? Hadde jo vært flott å hatt et kar med mange flotte kampfisker i.
Tror mange ville ha strittet imot dette i grunn og sakt at det er uetisk... Men det hadde vert fint med et kampfiskkar ja, men et ikke ovedrevent antall fisk, jeg skjønner hva du tenker der )

De er kanskje tvilsomt at noe slikt kommer til norge på en gooooooooooooooooood stund, er ikke sikkert det blit tillatt en gang.

Noe annet jeg er litt skeptisk på er bivirkninger, er dette foret gransket nok??

Men si ifra hvis du finner ut mer, kanskje interessant å høre da :p
Jeg ville iallefall ikke ha brukt det...
Hvordan er dette fælere enn å kastrere katter?

(Ja, selvsagt sparer det verden for noen kattunger, men det frarøver jo katten og enhver organismes mening; formere seg.)
Men hvis du skal dra inn andre dyr så er det ikke alle som blir roligere etter kastrering.
Kesol
Hvordan er dette fælere enn å kastrere katter? (Ja, selvsagt sparer det verden for noen kattunger, men det frarøver jo katten og enhver organismes mening; formere seg.)

Det blir litt annet lell når det er kjemisk. Jeg er litt skeptisk i forhold til bivirkninger osv... Er dette godt nok forsket på??
Kesol
Hvordan er dette fælere enn å kastrere katter?

Er det noen som hevder det, da?

Jeg har veldig lite sans for slikt som dette...
Slike midler vil nok ikke få godkjenning fra mattilsynet.

Man skal være forsiktige med å overgeneralisere, men jeg tør påstå at dyrevernsetikk er ganske annerledes i Østen. Hva som interesserer og fasinerer med hobbyen er noe kulturbetinget.
Kesol
Hvordan er dette fælere enn å kastrere katter? (Ja, selvsagt sparer det verden for noen kattunger, men det frarøver jo katten og enhver organismes mening; formere seg.)

Kastrering av katter sparer ikke bare verden for mange kattunger, det sparer også mange kattunger for et dårlig liv.

Kastrering av kampfisk, på den annen side, sparer ... ? :S
Ikke at jeg forsvarer kjemisk kastrering av fisk - jeg synes hele greia virker tåpelig og uetisk; men det er nok ikke så hokus pokus som det høres ut som. Sannsynligvis er det snakk om hormonbehandling; litt a la p-piller.

Utover det - det finnes så mye annen flott fisk som kan leve sammen at jeg synes et kar fullt av kampfiskhanner med hormonene på tivolitur blir for dumt.
Syns ikke noe om det her jeg. Metodene er sikkert trygge nok, man bruker det jo blant annet på mennesker også, særlig siden det er reversibelt.
Jeg er skeptisk til all unødvendig bruk av hormoner (hvis det er slik de gjør det).
Hormoner havner i naturen og lager krøll der.
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_3/Artikler/fiskesex

ut fra denne så virker det som kjemisk kastrering gjør noe med luktesansene til fisken. fisken blir rett og slett sløv for den mangler en av sine viktigeste sanser.
vil man virkelig ha en haug med sløve kamfisken svømme sammen?
Jeg tror dette hadde vært en god ide i det lange løp.
Når oppdrettere selger kampfisk hanner velger de først de beste til egen oppdrett, så de som går på privat auskjon verden over, de neste blir solgt fra butikken deres og de som til slutt ender opp i butikkene er de som ikke er egnet til oppdrett uansett.
Da kan vi heller ha selvskapskampfisk og som følger av det kan butikkene ta inn og selge de flottere oppdrettskampfiskene til de som ønsker det.
det er sjelden en god ide å gi dyr/fisk noe som får dem til å oppføre seg unaturlig.
tror jeg liker kampfisken min slik han er nå. Hissig som fy og morderisk som bare det :p
Malvinka
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_3/Artikler/fiskesex ut fra denne så virker det som kjemisk kastrering gjør noe med luktesansene til fisken. fisken blir rett og slett sløv for den mangler en av sine viktigeste sanser. vil man virkelig ha en haug med sløve kamfisken svømme sammen?

Hvor sløve tror du de blir av å bo halve livet i en halv wiskyflaske hoss oppdrettere siden de ikke kan gå sammen uten å skade hverandre?
At effekten av kjemisk kastrering er kun midlertidig ville jeg ikke tatt for god fisk.
Hva blir det neste?
En gjeng med Apisto hanner som svømmer fredelig sammen?

Er det snakk om kastrert som i steril?
Isåfall så aner jeg en trend jeg ikke liker.
Hvis en oppdretter kunne gjøre gjøre avkommet av en meget spesiell fisk steril på en enkel måte slik at andre ikke kunne bruke fisk kjøpt av ham og drette konkurrerende fisk så vil jeg regne med at det vil forekomme.
Mener å ha hørt at det også har forekommet i forbindelse med rød Molly.
Hvis jeg ikke husker feil så fikk man kun kjøpt hanner som var kastrert med skalpell eller saks.

Er det forresten god butikk at folk kan drette egen fisk?
Rusle
Er det forresten god butikk at folk kan drette egen fisk?

For hver fisk som drettes privat, blir det mindre fisk solgt fra grossister og butikker... Så det er dårlig butikk for dem, ettersom de da selger mindre.
I deres øyne hadde sikkert kastrering vært uhyre lønnsomt, for ingen andre, bare de selv, hadde hatt fisken og avkom av dem for salg.

En uhyggelig tanke... kjemisk eller fysisk kastrering av fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap