Hva har skjedd med mitt sommerfuglciklide par?

Kjøpte meg et par sommerfuglciklider for noen uker siden, valgte de som såg ut til å ha dannet par i butikken og tok de med hjem. De såg ut til å tilpasse seg godt til karet og såg ut til å fortsette den gode tonen seg imellom og svømte ilag, hannen "vibrerte" for hunnen og de jaget annen fisk unna som et normalt par gjør. Men nå denne siste uken har hannen begynt å jage hunnen rundt villt i karet. Hun blir "angrepet" hvar gang han ser henne og får lite fred. (ja, jeg har gjemme plasser så hun kommer seg unna uten store skader. Men domt å måtte gjemme seg hele tiden. Noe som hun ikke er klok nok til å gjøre heller.) :/

Dette paret som såg ut til å gå så godt ilag. Da jeg tok vannbyttet på onsdag som vanlig ble hann bare værre. Og han jager ikke bare henne, men alle andre også. Men er verst mot henne...

Noen forklaring på dette? Og hvordan jeg kan hjelpe til meg å roe dette? Råd.

Disse er to fullvoksne s.fuglciklider. Må nevne det at det er en ung (2,5cm) sommerfuglciklide der også. Tror det er hunn, hann jager henne også litt. Men virker som han ikke merker så mye til henne. Hun blir mer jagen av den voksne hunnen... Kan det hjelpe å flytte denne unge s.cikliden til et annet kar??

Takker for alle råd og svar
Eh, har du sett etter egg?
Tenkte kanskje det var egg jeg også, men har ikke sett noe som helst på de to flate steinene eller på noen blad :p

Og ingen av de vokter noe spesiellt sted.

Andre ting?
hvor lenge har dette pågått nå?
De "vibrerte" til hverandre fra første dag.

Men den intense jagingen av hunnen begynnte denne uken her, så har vell pågått en uke nå ca... :/
Hei, jeg har samme problem :p

Jeg kjøpte to kakadue ciklider. De er ikek søsken og var i forskjellige tanker. Hannen vibrerer for hunnen. Men han jager henne også hele tiden, samme problem som Slush sine fisk. Hunnen må gjemme seg hele tiden for ikke å bli jaget.

Noen som vet hva det kan være?
*bump*

har et par kakadueciklider selv i annet kar. De er erkefiender for tiden. Ingen vibrering her i gården :p Bra de ikke er bare hos meg det er problemer. )

Men kakaduehannen min hadde en hunn tidligere som han var venner med, men hun døde desverre. Tror sannelig ikke han vil ha noe ny kjæreste nei :p

Men rart når sommerfuglene mine var kjempekompiser og jaget andre fisker sammen tidligere. Hva er forandret? Hva er galt?

S.ciklide-hunnen begynner å bli litt blek nå nesten. :/

Enkel måte å rette opp det på? Fredsmegling. Hunnen vil gjerne være i nærheten av hann.

(Såg i går at han jager den mindre ungfisken (s.ciklide) også når han får sjansen.)
Det er ikke noe unormalt at de jager, jeg har hatt mine bolivianske sommerfugler i over ett år, og dama nederst på rangstigen blir kjeppjaga hver gang hun er på sterkeste hannen sitt område. Men når de er litt våryre så er det hun han yngler med. Det er bare sånn hierarkiet er, de fleste jager hverandre.

Så jaging er ikke noe problem, det er derimot et problem om du har for lite plass til at hun kan stikke lett vekk, eller at det går såpass innpå henne at hun mistrives. Det er mer nivået på dette som dermed avgjør "faren".
Hun kommer seg ganske lett unna han og har flere skjuleplasser. Men virker som om hun misstrives litt, det utifra at hun har fått blassere farve?? Kan de stemme?
Hvis hun er meget blek så tyder det nok på at hun tar seg nær plagingen ja Mine nedre i rangstigen har ikke like mye farge som sjefen men de er ikke helt blasse heller. Vanskelig å si, jaging kan være flørting, men om hunnen begynner å stå inaktiv i hjørnet så varer hun nok ikke lenge. Men jeg sier det bare fordi at det er ikke alltid de henger sammen tykt og tynt selv om de ender opp som par.
dumt... Vil ikke at hun skal dø heller da. Får håpe de finner tilbake tonen.

Jeg merket en annen ting, han er spesiellt agressiv en hvis plass på høyre side av akvariet!?

Kanskje han vokter bubblestrømmer som kommer ut av filteret mitt??
Han har nok bare valgt seg det område som "sitt"?
kanskje de. Hunn s.cikliden blir jaget uansett hvor hun er når han ser henne, men alle andre fisker blir jaget i akkurat de området... :p
Kjenner igjen litt av problemet.
Jeg har også opplevd mange ganger at hannen jager hunnen noe i karet mitt, spesielt om hun nærmer seg det ene hjørne han holder mest til.Har også merket at jagingen øker like før en evt lek eller i etter kant av en mislykket egglegging.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap