400 liter til rådighet, men hvilke fisker?

Kjøpte meg en Rio 400 her om dagen, og med den fulgte det en sump på ca 125 liter. Så skikkelig filtrering blir ikke et problem.

Men da sitter jeg med det store spm'et hvilket biotop skal jeg ha?

Og hvor mye ekstra vil det evt koste hvis jeg går for saltvann istedenfor ferskvann?

Jeg klar over at det er mange slike tråder her på Akvaforumet, men setter stor pris på inspirasjon og tips.

En fordel hadde det vært om fiskene ikke koster 2000kr stk, da jeg er student så penger er det skralt med.
MALAWI!

Det er nok like mange meninger som det er folk her på forumet om hva du bør ha.
Rent pengemessig så blir vel saltvann ganske dyrt, og da er jo de fargerike og aktive malawiciklidene et kjempegodt alternativ.

Enkle og holde er de også, så lenge du holder vannet deres friskt så er det ingen sak

Malawi blir solgt billig her på forumet i ditt nærmiljø hele tiden i motsetning til tropheus.
Evolution
Tropheus!!!!!! :):):):):)

Jepp, Tropheus
ok, kule fisker.

Malawi kar og Tropheus kar er vel generelt steiner, lite/ingen planter, sand/fin grus og høy hardhet, ikke sant? Er de veldig ømfintlige mtp PH balanse o.l.?

Klart og fint vann skal ikke være et problem, filteret blir 110 liter, så mer enn 1/4 av karet. Tror det skal holde massevis.

Men sikler også litt på rovfisker, uff et luksus problem.

Dette er en slik tråd hvor man aldri vil komme til enighet!
Mitt forslag; Discus!
Hehe.
hehe ja klar over det. Grunnen til at jeg er litt skeptisk til malawi er at det er veldig få (om ingen?) sugemaller som pleco/ancistrus i sjøene i afrika. Og jeg er så glad i maller.

Har egentlig litt lyst på discus ja. Men tror dere Disus og motoro hadde fungert sammen?

Potamotrygon motoro

Diskus

obs, har fått bekreftet at motoro vokser sakte, og at det er ingen problem med et kar over 300 liter når de er små, man kan faktisk som regel holde dem i nesten 2-3 år før de blir for store, hvis dem er rundt 10-15cm når man kjøper dem. Og innen den tid har jeg nok et mye større akvarium.
Sør Amerika er det masse fint! Eg liker godt dvergciklider fra sør amerika, anbefaler deg det!
Dammed
hehe ja klar over det. Grunnen til at jeg er litt skeptisk til malawi er at det er veldig få (om ingen?) sugemaller som pleco/ancistrus i sjøene i afrika. Og jeg er så glad i maller. :) Har egentlig litt lyst på discus ja. Men tror dere Disus og motoro hadde fungert sammen? [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] obs, har fått bekreftet at motoro vokser sakte, og at det er ingen problem med et kar over 300 liter når de er små, man kan faktisk som regel holde dem i nesten 2-3 år før de blir for store, hvis dem er rundt 10-15cm når man kjøper dem. Og innen den tid har jeg nok et mye større akvarium. :)

Ikke noe problem bruke maller eller Pleco i Malawi vannverdier, dessuten har du maller i Malawisjøen. Jeg har 3 stk praktfulle maller!!!
Og for ikke snakke om at Malawi kan du nesten trampe på uten at de dauer, discus osv dauer bare du ser hardt på de. (No offence til Discus lovers)

Malawi har også fantastiske farger, utev tvil mest fargerike du får uten ha saltvann.
husk at motoro er giftig da
Nemo 321
Sør Amerika er det masse fint! Eg liker godt dvergciklider fra sør amerika, anbefaler deg det!

Har selv en 80 liter med rot og masse planter, en (dessverre, på jakt etter 2 til) Boliviansk sommerfuglciklide, og ca 15 sorte neon tetraer.

tomj
Ikke noe problem bruke maller eller Pleco i Malawi vannverdier, dessuten har du maller i Malawisjøen. Jeg har 3 stk praktfulle maller!!! Og for ikke snakke om at Malawi kan du nesten trampe på uten at de dauer, discus osv dauer bare du ser hardt på de. (No offence til Discus lovers) Malawi har også fantastiske farger, utev tvil mest fargerike du får uten ha saltvann.

Ja Malawi har helt rå farger, nesten unaturlig. :P Og hvis man kan ha maller med malawi så er dem fortsatt på lista.

guttn
husk at motoro er giftig da

jepp vet det. Men så skal det ganske mye til før de stikker deg, men bor i stavanger sentrum, så er ikke langt til sykehus...

Noen flere som kommer med forslag? Har tenkt litt på asia også, da jeg har sett noen helt syke fisker som drageål osv. O.o
asia har masse fine fisker men favoritten min er venusfisk, en nydelig asiater
Motoro skal jo ha endel "kaldere vann enn diskus da, ihvertfall etter hva som står i fiskebasen.
Så stemmer det så går ikke de sammen med diskuser.

Ikke tvil, skal du ha ferskvann så er diskuser uten tvil kongen.
Ingen over og ingen ved siden av.
Og du slipper også å se diskuser hos alle som driver med karr, slik som du gjør med malawi.
Diskuser er ikke noe problem, bare du gjør enkelte ting.
Som å bytte endel vann, ihvertfall fram til karret er knall innkjørt og diskusene voksene, da kan man gå ned litt på vannbytter.
Du får ikke noe mere eksklusivt enn diskuser i ferskvann.

Men saltvann er jo moro det og.
Har selv et diskuskarr på 660 l med store diskuser, det er vakkert.

Har nettopp startet et saltvannskarr på 280 l + sump, blir vakert det og, men "jævla"dyrt.
Men store diskuser er jo ikke billig det heller, koster fort 1000,- pr.fisk det også.
Men kan jo seff kjøpe små, men det er en kjempe jobb åfå de store, mating og atter mating + masse vannbytter.
Men det er verdt det når du ser hvordan de blir som store.
Smaken er som baken, alle har en!!!!
nja motoro skal ha litt kaldere vann. Men 26C skal gå bra både med diskus og motoro. I alle fall i følge infoen som står på sidene demmes.

Men ja, diskus er svindyre, regner med å kjøpe dem evt av private. Har sett diskus til 200kr stk, og det er en mer hyggelig pris.

Og saltvann i denne str'en blir fort ekstra 5-6000kr minimum, med lys osv.

Nei det blir ferskvann. Hvis jeg ikke vinner i lotto, men da selger jeg karet og bygger eget saltvann akvarie på minst 5000 liter med murene, klovnefisk, sjøstjerner osv (**lov å drømme**).

Nei, men tilbake til virkeligheten, skal ha sand med varmekabler osv. Men hvilken verdensdel, afrika, sør-amerika eller asia? Ja der blir hoved spm'et...

Noen flere som vet om noen fine hoved-fisker?
Et sør-amerika biotop med scalarer og en fin tetraart.
Uten tvil hva jeg hadde valgt!
Gå for hardfør fisk!!!!!!!!
tomj
Gå for hardfør fisk!!!!!!!!

Why?

har hatt et akvarium i et par måneder nå og bortsett fra noen lærerike tabber så har ingen fisk dødd pga av vannverdier e.l.

Ingen har forslag for noen kule hovedfisker?
Er nok mange som har forslag her, men du må velge lokasjon først
Mitt valg er jo seff malawi, og da blir alle fiskene like mye i fokus.

Av sør-amerikanerne ville jeg vurdert eh.. hm.. tja.. er så sykt mange flotte arter å velge mellom. Ikke lett å velge her
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap