Hva skal jeg gjøre ang otto'er?

Inaktiv bruker
På torsdag kveld får jeg 7stk ottoer, og jeg lurte på noen på hva jeg skal gjøre før jeg introduserer dem for karet mitt.

Jeg har ikke byttet vann på litt over en uke nå og vet ikke om jeg skal gjøre dette før eller etter jeg har i ottoene? om jeg skal vente til neste søndag/mandag før jeg gjør det, så karet er litt skittent når ottoene kommer? masse snack til dem lissom?

Og en grunn til er at jeg byttet litt filtermasse i går så jeg hadde ikke lyst til å bytta vann i tillegg.

Noen som har noen tips og/eller formeninger om dette?
Absolutt bytt vann, bra vannkvalitet er alltid bra. I tillleg så bør du fore dem en del etter at du får dem. Grunnet fangstmetoden på denne fisken +++ så er det viktig å få dem til å spise snarest. For om det går for lenge før dem får i seg mat, så slutter magen til fisken å ta til seg næring.
Inaktiv bruker
ja, dette har jeg lest
tenkte litt på tanken av å ha dem parvis oppi yngelnetting med endel för og agurk? er det noen idè eller er det bare helt på jordet:P
Det er nok også lurt å gi dem veldig gradvis tilvenning til vannet i karet ditt. Over ganske lang tid. De er veldig sære mtp vannkvaliteten.
Det spørs jo om ottoene har konkuranse til grøntfor matfatet det;P Men så lenge du forer med agurk etc så går det greit. Jeg har aldrig satt mine for seg selv og de lever fortsatt.
Inaktiv bruker
ok, men tenke bare får å virkelig stappe maten ned i halsen på dem går 10 kuhlii og 3 L-333 i samme kar fra før av
tender
Det er nok også lurt å gi dem veldig gradvis tilvenning til vannet i karet ditt. Over ganske lang tid. De er veldig sære mtp vannkvaliteten.

Kan jeg bare spørre: Hvor lenge sånn omtrent er ganske lang tid? Hva med vannkvaliteten er de sære overfor? pH eller andre vannverdier? (Jeg har også planer om å få ottoer i mitt akvarium).
Jeg har ikke opplevd at de er noe vanskeligere å tilvenne enn andre fisker. Uansett fisk så bør man ta seg god tid til tilvenning.
Dette blir en personlig mening; men hadde det vært meg hadde jeg akklimatisert dem over 2-4 timer, minst. Det er muligens litt overkill, men better safe than sorry Det er ikke noen spesiell verdi de er vare for (annet enn nitritt o.l. som alle andre fisk) men de er vare for svingninger.

EDIT:
Tviler ikke et sekund på at du har vært flink med dine Ottoer, Tom Men det finnes bøtter av tråder om døde Otto`er, så det er best å være litt varsom etter min oppfatning
Brå endringer i ph er ihvertfall ikke spesielt bra for disse fiskene. Har hatt noen uhell med ph-fall i det ene karet mitt og hver gang har det gått utover otocinclusene. Ingen andre fisk har strøket med. Så lenge vannet er stabilt er de derimot ikke særere på vannverdier enn andre fisk.

Det kan være en fordel å teste både vannet i posen de kommer i og vannet som er i karet. Ved verdier som spriker mer enn en halv grad ville jeg tatt tilvenningen veldig langsomt.
Tante Astrid
Brå endringer i ph er ihvertfall ikke spesielt bra for disse fiskene. Har hatt noen uhell med ph-fall i det ene karet mitt og hver gang har det gått utover otocinclusene. Ingen andre fisk har strøket med. Så lenge vannet er stabilt er de derimot ikke særere på vannverdier enn andre fisk.

Det var vel igrunnen det jeg sa i innlegg nr. 10
Du postet nok det mens jeg skrev mitt innlegg, Tender, så jeg fikk det ikke med meg. Bra vi er enige
Kjekt å vite dette! På f.eks. tetra sine poser som man får fisk i når man handler i butikk, er hele akklimatiseringsprossen beskrevet som tegneseriestripe, og er unnagjort på 20 min. Det kan jo ende med katastrofe for ottoene, dersom forskjellen i pH verdier i posen og i akvavariet skiller så mye som 1 pH-grad. Og det er ikke uvanlig!
En av teoriene rundt den myteomspunnede "Oto-død" er matmangel over lengre tid. De går en lang tid uten mat fra de fanges til de er i butikken og i butikken er karene ofte altfor rene (uten "naturlige" alger), og så skal de over i ditt akvarie der du kanskje ogå har vært flink til å fjerne alger....
Den svekkelsen matmangelen har medført gjør at de er dårlig rustet mot endringer i miljøet (pH, temperatur etc.).

Min erfaring er at Oto'er ikke er vedlig glade i algetabletter etc., men foretrekker naturlige alger og myke grønnsaker. Agurk og Squash som er gitt en runde i mikrobølgeovnen (til de er myke) spises, men selv om de får dette ser det ut til at de foretrekker å beite alger fra røtter, stein og planter, om dette finnes.
Et triks noen bruker er å preparere røtter og stein med god algevekst ved å legge dem i vann i vinduskarmen en tid før Oto'ene kjøpes inn. Når Oto'ene kommer i hus legger du de algebevokste tingene i akvariet.
De akvariene jeg har og har hatt Oto'er i har faktisk stått slik at de har fått litt direkte dagslys, noe som har ført til relativt mye algevekst, men ikke noe frafall av nye Oto'er. Disse er kanskje ikke mine peneste akvarier (pga algene), men det ser ut til at Oto'ene trives og får nok mat (er gode og runde i buken).
Inaktiv bruker
I'm gonna take it slow then

Men senere ved vannbytter, er di føsomme ang kaldt vann fra hageslangen?
Hos meg foregår vannbytter alltid med kaldt vann, rett fra springen, men om dette er lurt avhenger jo av hvordan vannet i krana di er i forhold til de vannparametere du har/ønsker i akvariet ditt.
Jeg bytter ut ca ¼ av akvariets høyde, noe som senker temperaturen i akvariet med 2-3°C. Dette har ikke tatt livet av noen av mine Oto'er, tvert i mot så ser de aktive og pigge ut etter et slikt vannbytte. Men, jeg ville ikke utsatt dem for dette om ikke de ikke ser velfødde og friske ut.
Inaktiv bruker
Bruker Tropica Aquacare plantenæring, er det noen fisk/reker som ikke liker dette? tenker da på disse jeg har:?

Kirsebærreker
Kuhlii Ål.
L-333

og snart Ottoer.
Når jeg fyller vann med bøtte så pleier ottoen å svømme opp mot det kalde vannet og oppover strømmen. Tror visst den er en laks til tider :P
Inaktiv bruker
haha Konge

Gleder meg til i morgen
Tilfeldig bekjentskap
© Elisabeth Jarhelle
Reklame for plussmedlemskap