Hjelp! finnene er ødelagt!

Jeg kom opp på rommet mitt og så at den ene sverddragen
lå helt oppe ved vannoverflaten og pustet fort med munden.

Så ser jeg litt nermere og får helt sjokk!
Finnene var helt raspet opp! Både "sidefinnene" og halefinnen!
Han klarer ikke svømme helt ordentlig.

Vil dette lege seg? Eller bør jeg avlive?

Håper på gode svar!
Har den vært i kamp, eller sliter de andre fiskene også?
Du bør sjekke vannverdiene dine. Er det lenge siden siste vannbytte?
En tredje mulighet er finneråte. Men det er helt umulig å si uten mer info.
Uansett, så kan fisken klare seg. Blir den frisk, så vil finnene vokse ut igjen.
Ser ut som finneråte, og det kan behandles. I sykdomsartikkelen står det om finneråte. Lykke til!=)
Aggi
Har den vært i kamp, eller sliter de andre fiskene også?

Om den har vært i kamp vet jeg ikke, men jeg tror nok det. For jeg var oppe bare fem minutter før og da var han jo helt fin.

Aggi
Er det lenge siden siste vannbytte?

Nei. Bare for noen dager siden.
Jeg ville tatt den til side i en akvariebøtte, eller lignende.
Bruk en tskje salt pr 10 liter vann. Levendefødere tåler mer salt, men da bør du øke konsentrasjonen gradvis(over ett døgn) opp til en ss salt pr 10 l vann.
La den være i bøtta i noen dager til den er bedre. Har du ei luftpumpe til den, så er det en fordel. Ikke fyll bøtta mer enn ca 15 cm fra kanten. Sverddragerne kan hoppe høyt.
Ja. Jeg har en luftpumpe. Men dette med temperatur?
Gjør det ikke noe om det blir kaldt for fiske da?
Er det så kaldt på rommet ditt, da? En sverddrager tåler fint rundt 20 grader, så sant temperaturovergangen ikke er brå.
Jeg pleier å ha vinduet oppe på natten,
men den kan jeg ha igjen i natt da! ; )

Tusen takk for svar, da skal jeg prøve det!

BIGBrother
Jeg pleier å ha vinduet oppe på natten, men den kan jeg ha igjen i natt da! ; )

Det er nok lurt, ja.
Det kan nok ta noen døgn før den er frisk, men kanskje du kan ha bøtta stående på badet dersom resten av familien tar hensyn? Altså ikke: tømmer bøtta ved en feil, eller sprayer med kjemikalier i lufta...
Nei. :S
Men man vel ikke spraye med parfyme eller andre kjemikalier på badet mens fisken er der?
Inaktiv bruker
jeg har lest i en akvariumbok en gang at man kune helbrede finneråte med å klipe av den biten av fina som er sykt.det vil si at man kliper av lit av fina selvaakt uner sdedet med finneråte =;-D
Jeg har lest det samme David, men jeg er usikker på om det gjaldt BÅDE finneråte eller soppangrep. Det er iallefall mulig ved soppangrep på finnene.
Men det gjelder å være utrolig stødig på hånden og ikke klippe feil. Så det tror jeg er best å overlate til de mer erfarne...

Jeg får finne frem fiskehelse-boken min igjen og sjekke det kapitelet.

PS!
Jeg TROR det stod i denne boken av Terry Fairfield som jeg nevner i dette innlegget.
Men jeg har to bøker om temaet så jeg må sjekke.
Kan jeg mate fisken når han er i bøtta?
fisken klarer seg nok fint uten mat en natt... slipper du forurensing i bøtta vertfall og mindre avfall fra fisken.

Nå vet jeg hva som tok livet av en guppy-hunn hos meg en uke siden :/
BIGBrother
Kan jeg mate fisken når han er i bøtta?
Ja, med daglig vannbytte kan du det. Men best om du bruker f.eks levende nyklekte artemia. det forurenser minst. Gi den noe den vil like godt iallefall.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap