Fiskene syns rød mat er bedre enn annen mat ??!

Jeg merker det godt, at når jeg mater med røde mygglarver eller discusbits feks. så finner fisken maten med en gang og jafser den i seg -blir de fristet av rød mat?

Hvis jeg gir fiskene rekepellets feks. ( den er blek et-eller-annet) ser jeg fisken blir helt tullete når pelletsen lander i vannet fordi den tydeligvis lukter godt, men når de smaker på den og oppdager hva det er vil de absolutt ikke ha pelletsen, (2 års erfaring) da leter de etter annet godt... Etter noen timer så forsvinner jo rekepelltsene også, fordi den oppløser seg, men jeg er egentlig ikke sikker på om fisken faktisk spiser pelletsen etterhvert eller om pumpa tar seg av restene. Jeg kan i alle fall ikke se særlig tjukke fisk etterpå (mine er jevnlig velfødde da...)

Det er forskjell på fisk kanskje?.. mine indiske glassmaller feks, de har litt problemer med å finne mat som ikke er farge på (rød) mens mine coryer finner fram til hvilken som helst mat helt fint. Jeg hadde også en kort stund: Sphaerichthys vaillanti (kjøpte syk fisk, derfor en kort stund...) de var helt "blind" når det kom artemia/hvite og sorte mygg osv. KUN når røde mygg kom klarte de å finne maten!

Fargen på maten er viktig for å få enkelte fisk til å spise??

Jeg husker det samme fenomenet med scalarene mine. Fikk de flakfôr, spiste de bare de røde flakene. De andre fargene spyttet de ut. De fant dem altså, men smaken må ha vært annerledes enn de røde, for ut kom det.
Røde mygglarver er også en slager, alle spiser det grådig. Hvite og svarte...vel, jeg må alltid stå og slamsuge ut rester og fiske opp mesteparten etterpå.

Jeg har sluttet med rekepellets. Aner ikke hvorfor, men det er så mange som ikke spiser det av Coryene mine. Bedragersk føde, for fargen gjør at restene synes dårlig på sandbunnen dagen etterpå. Men det avsløres hvis en fisk fyker fort og skremt over sanda, da står det en støvsky av rekepellets-rester...
Helt enig i at rødt sannsynligvis provoserer til hugg
Hva slags fargesyn har fiskene?

Jørn
Nå er det jo kjent at en rød ulltråd på kroken hjelper når du skall ut å fiske da..
Jeg har også merket meg at de røde flakene virker mer populære enn de andre.
Jeg har merket at det er alltid større appetitt ovenfor røde ting, men guramiene mine spise hva enn de finner... Ville ikke overrasket meg og de spiste alger

Røde mygglarver er også MYE bedre enn artemia, svarte mygglarver, diskusbits osv. Da de ser ut til å "se" det røde bedre på avstand
Litt rart det der. Kjøpte en Tetra Fresh Delica 3 pk. som består av Artemia, røde mygglarver og Daphnia. For å teste ut hva mine fisk likte best. Alle disse komer i en slags rød/rosa gele, men det er kun Artemia som går ned på høykant med en gang.

Daphnia blir liggende på bunnen nesten urørt, til snegler og ancistrus'ene bestemmer seg for at dette også er greit. Dette kan selvfølgelig bero på at jeg har kun kardinaler, cory schwartzi og ancistrus i karet foreløpig

Må si at jeg også slet med å finne det "riktige" foret til mine kardinaler, men fikk anbefalt Tropical minigranulat på Dahls (som ikke er rød), og det når aldri bunnen, er borte på 20 sekunder.
For ikke å snakke om Hikari wafers, den liker ALLE
Mange kulefiskeiere har opplevd at kulefiskene får hetta hvis eieren eller besøkende har på seg røde klær. Jeg har også hørt om kuler som gnager på det røde på termometeret og andre røde ting.

Merkelig nok rynker discusene mine på nesa av røde mygglarver. Myggiser fra Fina Fisken spises, om enn uten særlig entusiasme. Myggiser av andre merker nekter de plent å spise.

Jeg har derimot ikke problemer med å få fisker til å spise rekepellets, heller ikke coryene.

Moralen blir vel at det er i fiskeverdenen som hos menneskene: smaken er som baken - den er delt!
Inaktiv bruker
morsomt... lært noko nytt som jeg skal prøve når jeg skal ut å fiske til sommer'n
merket dette i dag, har nettopp prøvd diskus bits hos venusfiskene mine, og de ble nesten gal, har aldri sett de så glad i maten, de sloss om den, diskus bits er røde granulater.
Hei
har oxo marka denne oppførselen om rød mat. foreksempel så spytter kampfisken min ut alt som ikkje er rødt, han kun røde flak. neontetrane derimot spiser det kampfisken har spytta ut og alt anna.
Jørn Kåsa
Hva slags fargesyn har fiskene?

Det er sikkert litt ymse, men det er påvist at noen av dem ser farger.

Jeg gjetter at ferskvannsfisk fra klare vann, som stort sett har tilgang på alle frekvenser av lys, også har rimelig godt fargesyn.

Mens fisk fra svartvann eller dyphav, samt de nattaktive, ikke har det.

Forresten så gjetter jeg også at du har synspunkter om dette, siden du spør så uskyldig?

(Og ja, rød mat er best. Det syntes jeg da jeg var unge, og det virker det som at fiskene mine syns den dag i dag.)
zantoko
morsomt... lært noko nytt som jeg skal prøve når jeg skal ut å fiske til sommer'n;)

torsk bitter lett på rødt.
Gjedda er også hissig på rødt, gjerne kombinert med hvit. Rødt er en farge som irriterer fisken, og den kan derfor hugge uten å være sulten.
Leste dette i en bok om ørretanatomi for et par år siden.
Boka var på over 400 sider og utrolig lærerik
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap