Ancistrus i oppdertskar, div. spørsmål.

Hei.

Jeg har endt opp med veldig mangen Ancistruser, hanner og hunner. Dei er i fra 8 til 15 cm. Jeg har 10 stk gående i en 70 liter og 6 stk i en 180 liter.
De som er i 70 literen har lakt egg mangen gonger uten at det kommer yngel av det, men det kommer kanskje av at det er manegn gander L-maller også ?

Men de som er i 180 har ikke lakt egg engang som jeg har fått med meg.

Jeg har et ferdig innkjørt kar som jeg har tenkt å bruke til Ancistrus oppdrett, og har en del spørsmål:
Deg jeg lurer på er hvor mangen som skal til for å få lek med de ?. Jeg har jo 16 stk som nesten er fulfoksen, ca 50/50 kjønn, så han mangen å velge mellom.
Skal jeg ta de største, eller de minste ?
Store eller små som produserer mest yngel ?
Hvor magen i et 60 liter artskar, for å få mest yngle på raskest måte ?
Tips for å tigge lek ?
Hvor stort hull i lekshula ?
Er 60 liter stort nåkk ?
Grus eller sand ?
Sterk stømm ?

Jeg vet at 60 liter er i det miste laget, men det er det eneste karet jeg har ledig. ¨
Det ble mangen spørsmål, så håper jeg at noen kan svare på de.
Takker og bukker for svar.

bestemor kjøpte 4 styker(3 jenter 1 gutt) nå har ho 110 stykk
Kjell Elias Liane

Vet du ca str. på de som yngeler ? Jeg har jo så mangen å velge mellom, og jeg trenger yngle raskest mulig, pga. algeproblemer
Kjell Elias Liane

Vet du ca str. på de som yngeler ? Jeg har jo så mangen å velge mellom, og jeg trenger yngle raskest mulig, pga. algeproblemer
Spiser ancistrusene bra med alger eller? Spiser de de brun/grønne, litt lange algene som gror nesten overalt?
ikke hos, meg men paletene og malawiene spiser de hos meg.
Hei.
Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men har du sett artiklene om ancistrus? Jeg måtte lese dem selv nettopp pga malle-yngel hos meg, og det var veldig fine artikler her:

Om maller
Hei igjen.

Jeg har endt opp med alt for mangen hunner, + en del små hanner. Jeg har lest at f.eks PalettCiklider leker ikke hvis ikke hannen er sørre enn hunnen, er det noe som gjelder Ancistrus også ?

Jeg lurer også på om hvis jeg har ca 10 Ancistrus i samme kar, og det danner seg lekspar/gruppe om de som ikke er med i gruppa/paret kommer til å spis egga/ynglen ?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap