Dagens fugl (side 11)

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg her så er det snart på tide å fore fuglene for vinteren. Jeg har for tiden ingen foringsstasjon og tenkte at vi kanskje kunne bruke denne tråden til tips og innspill om dette, både om forskjellige foringsautomater, hvilket for en bruker og beliggenhet av selve stasjonen. Jeg har som nevnt tenk å fore med solsikkefrø, peanøtter og meiseboller og kommer til å snekre en stor og romslig automat for solsikkefrøene med en liten åpning hvor fuglene nærmest må plukke et og et frø, ellers vil jo alle frøene ligge ralativt fort på bakken og butikkene har jo noen relativt greie automater for peanøtter og meiseboller. Så kom igjen folkens kom med innspill og gjerne bilder av forings plassene deres.
Siden jeg ikke har foringstasjon selv ennå, så legger jeg ut et par bilder av årets fugleunger, henholdsvis en gråtrostunge og en grønnfinkunge.

Jon
Gråtrost
Gråtrosten er den vanligste trostefuglen i Norg
Gråtrosten er en kraftig bygget trost med forholdsvis lang stjert. Den er 25–27?cm lang, og har et vingespenn på 39–42?cm, på størrelse med svarttrosten. Den veier om lag 100?g.
Gråtrosten er askegrå på oversiden av hodet, nakken, overgumpen og på sidene. Ryggen er kastanjebrun, stjerten sort, mens buken og undergumpen er hvit med kraftige pilspissformede flekker. Brystet er lyst beige med langsgående streker. Den har en lys øyebrynsstrek, og er mørk mellom øyet og nebbet. Nebbet er guloransje med grå nebbspiss. Den har mørkegrå ben. Kjønnene er like i fjærdrakt
Den er vanlig over hele landet, og spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge. De fleste trekker sørover til sør/vest-Europa i oktober–november, men noen overvintrer også, spesielt om det har vært rikelig med bær.
Gråtrosten legger det åpne redet fortrinnsvis i trær og busker i løv- eller blandingsskog, parker og hager. Den opptrer som regel i flokk, og til forskjell fra andre troster ruger den helst i kolonier, sannsynligvis for gjensidig forsvar mot kråkefugler og andre eggtyver. Angripere mot kolonien blir jaget med stor aggressivitet, kraftig varsling og bombardement med avføring, som kan være skadelig for andre fuglers fjærdrakt. Den har derfor også fått navnet skittrast.
I mai–juni legger hunnen 5–6 lysegrønne egg med brune flekker. Hunnen ruger i 10–14 dager, hvoretter begge foreldrene forer opp ungene. Ungene er flyvedyktige etter ytterlige 12–14 dager og forlater da redet.
Om våren og sommeren lever den for det meste av meitemark, men også andre slags smådyr, så som insekter og edderkopper, mens den om høsten og vinteren lever av bær, nedfallsfrukt o.l.

Jon
He, he, de mest obervante av dere har nok sett at det nederste bilde i forrige innlegg er en måltrost. Hastverk er lastverk

Jon
Jon Bruce
He, he, de mest obervante av dere har nok sett at det nederste bilde i forrige innlegg er en måltrost. Hastverk er lastverk :-) Jon


Lastverk kan i enkelte tilfeller føre noe bra med seg. Nå har jeg lært forskjellen på gråtrost og måltrost.!!
Denne karen har vi besøk av hver dag til samme tid.
Har tatt bilde gjennom kjøkkenvinduet, så det er ikke av beste kvalitet.
Det var da et hyggelig, lite besøk! De er så artige skapninger.
Inger Anne
Det var da et hyggelig, lite besøk! De er så artige skapninger.

Jeg syntes ikke det da en makan skapning forsøpler hele innkjørsla mi. Vi har en lysstolpe rett ved innkjørsla og i toppen av denne er det et lite søkk etter en gammel gren. I dette søkket parkerer han en kongle for derefter å sitte å plukke ut alle frøene og når dette er gjort så plukker han konglen ut og slipper den rett ned i min innkjørsel. dette skjer hver eneste dag. Har ikke hakkespetter noe oppdragelse lenger..
Kai Hansen
[QUOTE=Inger Anne]Det var da et hyggelig, lite besøk! De er så artige skapninger.

Jeg syntes ikke det da en makan skapning forsøpler hele innkjørsla mi. Vi har en lysstolpe rett ved innkjørsla og i toppen av denne er det et lite søkk etter en gammel gren. I dette søkket parkerer han en kongle for derefter å sitte å plukke ut alle frøene og når dette er gjort så plukker han konglen ut og slipper den rett ned i min innkjørsel. dette skjer hver eneste dag. Har ikke hakkespetter noe oppdragelse lenger..

Du mener vel hakke hakkespetter noen oppdargelse lenger...hehe!
Kai Hansen
I dette søkket parkerer han en kongle for derefter å sitte å plukke ut alle frøene og når dette er gjort så plukker han konglen ut og slipper den rett ned i min innkjørsel. dette skjer hver eneste dag. Har ikke hakkespetter noe oppdragelse lenger..

Bikkja mi ville ha vært megalykkelig over en slik gave hver dag, og jeg snakker ikke om fuglen. Hun er helt kokkeliko i hodet når det gjelder kongler. Og tenk å finne en ny en i innkjørsla hver dag!
Hadde det enda vært bare en, det er jo titalls daglig.
Jeg her en hakkespett som bruker parabolen min som megafon når han lokker på damene, han hamrer løs av all sin kraft, jeg skal love deg det høres inne i huset.
Denne tråden fortjener å vekkes til live igjen. Her er et dårlig bilde av traner. De er ikke lette å komme inn på, disse fuglene. De er veldig sky. Men nå ser det ut som om de faktisk har tenkt å stifte familie ved hytta til foreldrene mine, og det gjør at vi kommer uvanlig nære disse flotte fuglene. De er virkelig staselige, der de skrider rundt i sivet. I løpet av påskeferien tilbrakte jeg nok noen timer i selskap med kikkerten og tranene.

[External Image]
Wow! Traner har jeg aldri fått sett, annet enn han derre kløna fra Dyra i Hjorteparken.

Når vi er inne på fugler, er det noen som vet hvilken fugl dette er? (lyd)


Grapejuice
Når vi er inne på fugler, er det noen som vet hvilken fugl dette er? (lyd) [URLBLOCK1]


Rødstrupe
Ahh, takk! Det har jeg lurt lenge på. Tror aldri jeg har hørt denne fuglen før der jeg bor. (industriområde nært fjorden) Vi har et lite skogområde her så tviler ikke på at den er i området men kan ikke huske å ha hørt en kvitre så tett til husveggen.

Det var en til jeg skulle hatt ID på, men vet ikke om jeg fikk skikkelig lyd denne gang. Må sjekke på mobilen først.

Det høres ut som en rødstrupe, ja. De synger pent, og har overraskende dyp stemme til å være så liten. Jeg har en som bruker å sitte og synge i trærne hos naboen, når jeg jobber i hagen. Hyggelig selskap.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap