Dagens fugl (side 6)

Her kommer halvbroren til løvmeisen (tidligere omtalt i denne tråden), nemlig granmeisen. Den er svært lik løvmeisen, men skiller seg ut ved større hode, hvitere kinn, større svart strupefllekk, mattsvart hodekalott og ved lysere felt over vingene. Den er utbredt over hele kongeriket, også i fjellnære trakter. Den foretrekker ulike skogsområder, både i furu-gran og bjøkeskog. Den spiser i hovedsak innsekter, edderkopper, små frø og er særlig glad i sosikkefrø på foringsplasser plassert i skogen.

Jon

P.s. Du har nok rett Shiramor, det er vel en stokkand som har blitt middag til et eller annet rovdyr eller fugl.
Bokfink
Bokfinken er blant de vanligste fuglene i nærmiljøet. Det er i hovedsak en sommergjest fra april til oktober. Den er på størrelse med en gråspurv med lysende hvite vingebånd. Hannen har om våren påfallende rødbrun buk, med glinsende blågrått hode, nakke og nebb, og med olivengrønn overgump. Hunnen kjennes ved hvite vingebånd, ellers anonymt farget olivenbrunt, med lysere gråbrun buk.
Bokfinken er forholdsvis vanlig over hele landet nord til Troms. Særlig hannene kan overvintre. Den spiser det meste av insekter, edderkopper, frukt opg bær. Hannen kan være en hyppig gjest på foringsplassen opm vinteren.
Jeg legger samtidig med et bilde av en tidligere omtalt fugl i spalten, nemlig herr og fru dompapp. Disse har nettop sørget for dette med at "slekt skal følge slekters gang". Av hensyn til privatlivets fred tok jeg ikke bilde da, men det kan hende fuglene trudde det, siden de ser litt blygt og sjenert ned til hver sin side .
Ellers vil jeg bare nevne at nå har vel de fleste trekkfuglene ankommet, så det er bare å legge inn bilder.

Jon
Bjørkefink.
Dagens fugl er også en sommergjest fra april til oktober, nemlig bjørkefinken. Den har størrelse som fetteren sin, bokfinken. Bryst og skuldre oransjefarget, buken hvit. Hannen har om våren svartglinsende hode og rygg. Hunnen mere anonymt farget. Denne krabaten finns over hele kongeriket, men overvintrer i Vest og Mellom-Europa.Den kan i gode frø-år overvintre i Sør-Norge. Den lever i hovedsak av insekter og frø. Den opptrer gjerne sammen med bokfinken i store svermer om høsten.

Jon
Jeg slenger med noen bilder jeg tok i Påska. Ærfugl er en utrolig vakker andefugl, og det er svært mange av dem langs Trondheimsfjorden. I Påska var det tusenvis av dem utenfor Hommelvik. Jeg har aldri sett så mange på en gang før, og det sier ganske mye - jeg har vokst opp med at det er ærfugl på fjorden. Her er både nærbilde og et bittelite utsnitt av mengden som var der.

[External Image]

[External Image]
Grønnsisik
Dagens fugl er grønnsisik, et øyeblikk så trudde jeg at jeg hadde knipset gulirisken, dem er relativt like, men det hadde vært en liten ornitologisk sensasjon i Norge da dem er relativt sjeldne her oppe.
Grønnsisiken er en av våre minste finker. Det øverste bilde viser hannen med det typiske smale og spisse nebbet og den grønngule fjærdrakten. Hannen har også svart hodekalott og strupeflekk.
Det nederste bilde viser hunnen i sin mere anonyme grågrønne fjærdrakt og mere stripete underside. Grønnfinken er utbredt over hele kongeriket, men er mere fåtallig i Nord-Norge. Føden består i hovedsak av frø fra trær, ugrasplanter og insekter. Den kan være en hyppig gjest på foringsplassen om vinteren.

Jon
Fantastiske dager på foringsplassen
Jeg må bare vise dere litt av det yrende fuglelivet på foringsplassen utenfor kjøkkenvinduet her i Rakkestad. Jeg har telt opptil 50 fugler på en gang, i hovedsak grønnsisik men ispedd grønnfink, gråsisik, dompapp osv. Jeg la med bilde av kamuflasjeteltet jeg kjøpte i vinter, det har stått der noen dager slik at fuglene har vent seg til det. Bilen må stå der den står, for fuglene føler seg mye tryggere i le av den. Nå er det nesten like morsomt å være fuglefotograf som å være akvarist, men bare nesten.

Jon
Gråspurv
I innlegg nr. 56 i denne tråden skrev jeg at gråspurven er på kraftig tilbakegang i Norge og ellers. I Storbritannia er den rødlistet. Jeg så etter gråspurven i flere uker, men jeg greide ikke å ta bilde. Jeg lånte et annet bilde som jeg la ut. Men nå har jeg greid å ta bilde av gråspurven selv. Mye bedre med egne bilder. Gråspurven er en av de vanligste fuglene i tilknytning til mennesker. Vel, den er på størrelse med en gråspurv 15 cm. Hannen med grått og brunt hode.svart strupe og mørkegrå underside. Hunnen er, som vanlig i fugleverdenen, mer anonymt farget i gråbrunt. Den er utbredt oer hele landet i tilknytning til bebyggelse og jordbruk. Føden består av frø, insekter, frukt, bær og avfall.
Jeg legger også med et bilde av bokfinken hvor den kommer mer til sin rett, den var jo mye bortgjemt bak noen kvister i forrige bild.

Jon
Steinskvett
Får følge opp denne tråden litt
Gikk på tur i dag, og hadde en litt artig opplevelse. Vi gikk langs et tjern, og der var det et stykke med mye lys stein.
Der var det to par med steinskvett som antagelig hadde reir i steinura. De reagerte veldig på hunden Shira som gikk foran meg og holdt seg på et par meters avstand til den inntil vi var passert. De laget klikkelyder og "knikset" med stjerten.
Jeg fikk Shira til å sette seg og så fikk jeg tatt et par bilder av fuglene.

Se så godt kamuflert de er mot steinene. Både fugl og stein går i rosa, hvitt og grått, og litt brunt som passer til tørr jord. Litt uklare bilder, men på det første bildet er det to fugler (han og hun):

[External Image]

[External Image]
Årets første
Vinteren kommer om vi vil eller ikke, og jeg ha gjort klar foringsstasjonen for i år. Så er det bare å vente å se om jeg/dere får tatt noen bilder av noen fugler i vinter. Jeg legger ut bilder av den første besøkende i år, en skjære, den er blitt presentert tidligere i denne tråden, men som førstemann i år fortjener den et bilde. Men nå er jeg i gang igjen.

Jon
Fugle-telling i helga
Jeg vil bare minne om at det er hagefugl-telling i helga, hvis noen er interessert.
Legg ut fuglemat i hagen og registrer hvilke arter som du ser:

Link:


Lykke til og god helg
Linerle
Ser det er lengesiden denne tråden ble oppdatert...

Sender inn iallfall et bilde av en søt linerle som satt på gjerdet og kjeftet på katten min

[External Image]
Linerler er nydelige fugler. Bikkja mi elsker dem også. Jeg tror det er fordi de tripper så lenge før de letter. Det virker som om hun tror det er hennes oppgave i livet; å jakte på linerler.
Jon Bruce
Jeg kliner til med enda en dagens fugl i dag. Dette er grønnfink, den mest tallrike arten på forings-stasjonen. Enkelte dager kan jeg telle over 50 stk. Den kjennetegnes på den kraftige kroppsbygningen, det kraftige nebbet og de gule tegningene på stjert og svingfjær. Hannen er farget gulgrønn, mens hunnen er mer mer anonym i gråbrunt. Det er noen skikkelige egoister som vil ha matfatet for seg selv, og truer andre fugler med og heve vingene og gape truende med nebbet. Dem holder seg bare til solsikkefrøene. Jeg glemt å skrive at den er på størrelse som en gråspurv. Jon


der har vi den ja.

mofferen min har 5 eller 6 stk av don i hagen.

4 turker duer som han kaler dem og 2 ringdueri hagnen.

Her er en stokkand jeg fikk tatt bilde av nedenfor Nidarøhallen i Trondheim. Det er en hann, eller en andrikk som det kalles.

Jeg er veldig glad i ender, de får deg i godt humør med kvekkinga og den vaggete måten de går på=)
Da skal jeg prøve og riste liv i denne tråden igjen, og håper at helsa/kroppen er blitt så bra at jeg orker å fortsette. Jeg starter med tre litt uortodokse fugler, nemlig krysninger. Disse bildene er tatt i andedammen i gamlebyen i Fredrikstad og det er ikke uvanlig at slike krysninger forekommer i slike dammer. Jeg regner med at stokkand er en av foreldrene og hva den andre er? Vel alle gode forslag mottas med takk
Og folkens, legg inn fuglebilder her og gi signal om at der kikker på tråden på den måten. Det vil nok hjelpe betraktelig på min motivasjon til å fortsette.

Mvh

Jon
[External Image]

En liten vakker pipp som besøkte meisebolla!!
Se her ja, og hvor ellers skal blåmeisen være, om ikke på meisebolla? Vi kan ta dette som en påminnelse på at alle som har startet å fore småfuglene nå, må fortsette hele vinteren. Disse småskapningene blir fort avhengig av foret vårt.
Og så presenterer jeg en helt ny fugl i denne tråden i morgen

Jon
Blåmeisen er en nydelig fugl. Jeg ble fryktelig lei meg da kråka i fjor tok den ene av paret som bruker å bo hos meg hvert år. I år ble det dermed ingen blåmeis i kassa mi, men kjøttmeisen var velkommen, den også.
Dagens fugl er sothøne som hører inn under Sumphønsfamilien, altså det vi kaller vannfugerl og ikke and (selv om jeg ikke kan se så stor forskjell) Dette er en forholdsvis stor vannfugl, 35-38 cm. og kjennetegnes på den tette sotsvarte fargen og det hvite nebbet og panneblisset og den karakteristiske nikkingen med hodet når den svømmer.Den er veldig vanlig i parkdammer nær bebyggelse, og en del overvintrer der i stedet for å ta til vett og fly sørover. For å ha størst mulighet for å oppleve sothøna så bør du bo på lavlandet i Sør-Norge, men heldige nordlendinger kan oppleve den sporadisk helt opp til Troms. Sothøna spiser som vannfugler og ender flest, planter og småkryp/innsekter.

Jon
Bettina
En liten vakker pipp som besøkte meisebolla!!


Bettina du må legge ut de andre fuglebildene du har i din personlige tråd også. Det var så flotte bilder!

Jeg har ingen fuglebilder å legge ut selv, men er innom her og koser meg med bildene dere legger ut
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap