Hvor kan jeg få tak i noe som ligner på en potetgaffel (skal feste algeball)

En potetgaffel har 3 tagger i en trekant og jeg er ute etter akkurat den gaffelen. Kun gaffelen som sitter øverst, ikke håndtaket. Er det noen som vet hvor i all verden jag kan få tak i noe sånt? Hva kan det hete hvis jeg skal søke om de har det hos claes olsson feks?

Skal feste flere algeballer med denne gaffelen og må kunne være i vann uten å ruste.
Når jeg skal søke etter et sjeldent produkt, så bruker jeg en søkemotor og skriver inn produktnavnet sammen med "kr". Da får jeg som regel treff på utsalgssted.

I det søket jeg linket til, så fikk jeg iallefall opp at Tilbords har denne til 79 kr.

Elllers skjønner jeg ikke helt ideen din... skal du lage tårn av dem, eller?
Ville tro du fikk de i alle jernvarebutikker ,Jernia /Wallendahl osv.
Jeg driver og leker meg litt med et kar der jeg skal lage en kunstig innredning, men med naturlige materialer. Jeg skal lage meg en liten skog av algeballene.

Skal feste en og en ball på toppen av bambuspinner i forskjellige høyder slik at de ser ut som små trær... Men for å få festet ballen oppå pinnen trenger jeg noe sånt som denne potetgaffelen. Tenkte å stikke skaftet ned i pinnen (den er jo hul) slik at selveste gaffelen stikker opp. På gaffelen setter jeg algeballen. Siden gaffelen har så tynne tagger tenkte jeg også at ballen ikke blir ødelagt av så små stikk og at jeg da kan snu ballen inn i mellom så den blir belyst på alle sider.

Men altså det jeg er ute etter er noe som ligner på en potetgaffel, men som ikke har håndtaket. Jeg finner jo potetgafler når jeg søker på nett, men jeg syns det blir litt råflott å kjøpe en gjeng med sånne potetgafler hvor jeg må kappe av håndtaket for å kunne bruke den til mitt formål.

Det må da finnes noe sånt i verktøysjapper, men jeg aner jo ikke hva noe sånt kan hete? Håpet noen kunne gi meg et tips om noe som ligner.
Eller hvis noen kommer med et bedre forslag på hva jeg kan bruke for å feste ballene oppå pinnen så tar jeg i mot det også
Hvorfor spidde den på tre punkter? Holder det ikke med ett punkt?
Aggi
Hvorfor spidde den på [B]tre[/B] punkter? Holder det ikke med ett punkt?


Tror ikke det holder med å spidde på et punkt. Da tror jeg den bare kommer til å bikke over. Ballen er jo hul inni så det er ikke noe bra feste innover.

Denne med tre tagger i en trekant tror jeg gir perfekt feste -og stabilt
Aggi
Hvorfor spidde den på [B]tre[/B] punkter? Holder det ikke med ett punkt?


Hehe, tenkte på akkuratt det samme!
hva med 3 tannpirkere eller kanskje heller sånne man har ostebiter eller whatever på (jeg aaaner ikke hva det heter!! noen som forstår meg? :P)

om du får til å feste de på toppen av bambuspinnene vet jeg ikke, men det er kanskje verdt et forsøk? så får du jo satt på så mange du trenger for å feste ballen skikkelig også. billig er det jo og så er det av tre og ikke metall
Jeg tror at det billigste og enkleste blir å lage et hull i algekula, og tre den innpå bambusen. Jeg har aldri snudd min algekule, men den er likevel rund.
Aggi
Jeg tror at det billigste og enkleste blir å lage et hull i algekula, og tre den innpå bambusen. Jeg har aldri snudd min algekule, men den er likevel rund. :)


Min første plan var akkurat det. Tre ballen rett på pinnen. Men fant ut at dette ville lage et ganske stort hull i ballen. I og med at jeg ønsker å ha mulighet til å snu ballen med jevne mellomrom vil det jo bli en del hull... Til slutt går vel hele ballen i oppløsning fordi den er gjennomhullet
Tinelise
hva med 3 tannpirkere eller kanskje heller sånne man har ostebiter eller whatever på (jeg aaaner ikke hva det heter!! noen som forstår meg? :P) om du får til å feste de på toppen av bambuspinnene vet jeg ikke, men det er kanskje verdt et forsøk? så får du jo satt på så mange du trenger for å feste ballen skikkelig også. billig er det jo og så er det av tre og ikke metall :)


hmm, nei jeg skjønner ikke hva du mener, sorry.

Men jeg må ta meg en tur en plass de selger masse skruer, spiker og sånn. så får jeg studere hver eske med duppeditter og se om jeg finner noe.

Får kjøpe meg en potetgaffel jeg kan ha med og spørre om de har noe sånt, men uten håndtak.
Algekuler er ikke hule inni, de er helt grønne tvers igjennom

Fant ut det når jeg gøyv løs og klipe en diger en i 4 biter i håp om å få "algekule-babiser" hehe. Babyene gikk det dårlig med, men lærte at en algekule faktisk er lik hele veien igjennom som utenpå.

Tror likevel at å bare spidde den med et punkt blir for ustabilt, evt at den siger nedover på sikt.

Dette er et prosjekt vi bare få bilder av hehe.

Edit:

nei vent.. kanskje den var litt hul helt i midten?! men den grønne var veldig tykt og bygde mye innover i hvertfall. Åh, nå er det nesten så jeg må "ofre" en bare for å finne det ut. Stoler ikke på min egen husk :p
Aggi
Jeg tror at det billigste og enkleste blir å lage et hull i algekula, og tre den innpå bambusen. Jeg har aldri snudd min algekule, men den er likevel rund. :)


Mine algeballer holder seg også rund, men de blekner på den siden som ikke får lys hvis de blir liggende for lenge.

Jeg vil beholde mine baller grønne
ElinH
Algekuler er ikke hule inni, de er helt grønne tvers igjennom :) Fant ut det når jeg gøyv løs og klipe en diger en i 4 biter i håp om å få "algekule-babiser" hehe. Babyene gikk det dårlig med, men lærte at en algekule faktisk er lik hele veien igjennom som utenpå. Tror likevel at å bare spidde den med et punkt blir for ustabilt, evt at den siger nedover på sikt. Dette er et prosjekt vi bare [I]må[/I] få bilder av hehe.


Hæ? Er den ikke hul? Da må i så fall massen inni være mye løsere enn massen ytterst?! Jeg har aldri delt en ball, men hvis jeg klemmer den sammen kjennes den hard ytterst og hul inni. kanskje jeg skulle ofret en av ballene mine bare for å se inni...

Det kommer bilder ja, når oppsettet er ferdig. Har også vært hos en keramiker og fått spesiallaget noen huler som jeg skal lage en liten "landsby" av, ved siden av skogen med disse alge-ball-trærne mine... he he, i mitt hode blir dette kjempemorsomt -om resultatet blir det gjenstår å se
har hørt at bambus råtner jeg, men aner jo ikke hvor fort.. og ballene er ikke hule nei, du kan jo dele den i biter og de vokser seg større som flere baller istedenfor en =D
Nå måtte jeg jo ofre en...

som du ser er det ikke mye hulrom inni en slik. Bare bittelitt helt i midten

Det er det som Sanne sier som er tanken, ja, og derfor jeg kuttet den ene min i fire biter. Visstnok kan du formere slike ved å dele de i flere, mindre biter, og klemme de runde igjen. Med litt vedlikehold (les: klemme og forme de ofte), skal det visstnok bli skikkelige mini-algekuler igjen.

Tror det lille hulrommet innerst kommer av at den "visner" litt innerst, uten at jeg vet det helt sikkert. Den er uansett så godt som tett hele veien.
ElinH
Nå måtte jeg jo ofre en... som du ser er det ikke mye hulrom inni en slik. Bare bittelitt helt i midten :-) Det er det som Sanne sier som er tanken, ja, og derfor jeg kuttet den ene min i fire biter. Visstnok kan du formere slike ved å dele de i flere, mindre biter, og klemme de runde igjen. Med litt vedlikehold (les: klemme og forme de ofte), skal det visstnok bli skikkelige mini-algekuler igjen. Tror det lille hulrommet innerst kommer av at den "visner" litt innerst, uten at jeg vet det helt sikkert. Den er uansett så godt som tett hele veien. :)


Ojj, ja den er jo ikke hul. Bare bittelitt.. Det som egentlig overrasker meg mest er at den er grønn tvers gjennom. Det kommer da ikke noe lys inn i ballen. Jeg skjønner ikke, jeg trodde man måtte snu ballene ofte for at de skal holde seg grønn og frisk rundt hele?

Øhh, har du veldig mange sånne baller siden du uten å blinke tok hull på en av dine?
Sanne
har hørt at bambus råtner jeg, men aner jo ikke hvor fort.. og ballene er ikke hule nei, du kan jo dele den i biter og de vokser seg større som flere baller istedenfor en =D


Joda, bambusen blir ødelagt etterhvert, men jeg hadde masse bambus i akvariet før i tida og de hold i flere år etter det jeg kan huske. Og innen de er ødelagt er jeg sikkert lei oppsettet og klar for å sette opp noe annet
ah, da lærte jeg no nytt idag :p skjønte det slik når jeg ble fortalt det at det var snakk om måneder eller uker.. og da gadd jeg jo ikke å prøve engang :p
Jeg vet at jeg også var overrasket første gangen siden jeg aldri hadde trodd at den skulle være så tett - og i hvert fall ikke grønn tvers igjennom. Er jo ikke noe lys som kommer inn i midten der! Ganske finurlig og interessant denne planten eller algen eller hva jeg skal kalle den

Jeg snur aldri på mine, det eneste er at de triller bortover litt ved vannbyttene, men det er kanskje en cm liksom :P flytter de tilbake etterpå hehe.

Nei, nå har jeg vel bare to eller tre igjen... tre er det, siden jeg kjøpte 5 og har klippet istykker to :p

Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap