Første akvarium!

Hei!

Har gått i flere år og tenkt på å begynne med akvarium.
Har nå bestemt meg for å begynne

Så i en artikkel at som nybegynner bør man ikke begynne med et kar på mindre enn 90 L. Derfor kunne jeg tenkt meg å begynne med et kar på 110-130 L. Høres dette lurt ut?

Hva slags utstyr bør jeg ha til akvariet? Ønsker et så vedlikeholdsfritt karr som jeg kan og jeg ønsker gjerne å skjule eventuelt utstyr oppi tanken slik at dette ikke syns. Er dette gjennomførbart?

Og ang. substrat ( skrev jeg det riktig? ;D ), burde jeg velge grus eller sand? Kanskje grunnlag av sand med grus på toppen??

Ang. planter. Hva slags planter bør jeg ha oppi?

Ang. dekorasjoner. Kunne tenkt meg et tema som inneholder både litt røtter og steiner Bør jeg kanskje også ha huler for lek og oppfostring av yngel?

Og sist, men ikke minst, fiskene. Hvilke fisker bør jeg ha? Ønsker gjerne vakre og estetiske fisker som går godt sammen og ikke kjemper med hverandre. Hvor mange fisk bør jeg ha?

Konklusjon:
Ønsker et akvarium som er vakkert og så vedlikeholdsfritt som mulig uten at dette påvirker skjønnheten av akvariumet. Vil også legge til at ting jeg virkelig går inn for, gjør jeg minst 110%!! Derfor er jeg klar for å ofre meg en del til akvariet

Legger sikkert inn flere spm. etter hvert. Håper det er en del mennesker som kan forbarme seg litt over meg slik at jeg forhåpentligvis får et positivt og godt forhold til det å holde akvarium

Mvh,
Tom-André
Plussmedlem
Hei, og velkommen til AF

Sailfish
Derfor kunne jeg tenkt meg å begynne med et kar på 110-130 L. Høres dette lurt ut?

Jo, større jo bedre.

Sailfish
Hva slags utstyr bør jeg ha til akvariet? Ønsker et så vedlikeholdsfritt karr som jeg kan og jeg ønsker gjerne å skjule eventuelt utstyr oppi tanken slik at dette ikke syns. Er dette gjennomførbart?

Les gjerne noen av disse artiklene.

Sailfish
Og ang. substrat ( skrev jeg det riktig? ;D ), burde jeg velge grus eller sand? Kanskje grunnlag av sand med grus på toppen??

Blanding av grus og sand er ikke noe særlig.
Gå for sand. Biltema-sand eller Rådasand str 0,4 - 0,8 mm.

Når det gjelder vedlikehold så anbefaler jeg deg et godt filter.
Passerer du 100 liter så bør du gå for et utvendig filter.
Loomis
Hei, og velkommen til AF :) [QUOTE=Sailfish]Derfor kunne jeg tenkt meg å begynne med et kar på 110-130 L. Høres dette lurt ut?

Jo, større jo bedre.

Sailfish

Les gjerne noen av disse artiklene.

Sailfish

Blanding av grus og sand er ikke noe særlig.
Gå for sand. Biltema-sand eller Rådasand str 0,4 - 0,8 mm.

Når det gjelder vedlikehold så anbefaler jeg deg et godt filter.
Passerer du 100 liter så bør du gå for et utvendig filter.

De artiklene har jeg lest + pluss mange andre her på siden, men ønsket liksom her å få hjelp til akkurat min tank. Derfor kan folk gjerne komme med forslag til oppsett og tips til forskjellige produkter. Ønsker også at akvariet skal være så naturlig som mulig og ikke inneholde plastdykker, sunket skip osv... Naturlig stein og røtter er fint. Skal lage noen huler av naturstein slik jeg har sett eksempler av på artikkelsidene "Gjør det selv". Har MASSE verktøy her, så skal nok lage mye selv, bla. bakgrunn.

Kan jeg begynne med et helglassakvarie for så å lage mitt eget armatur? Syns ikke mengden lys i "nybegynnerpakkene" er nok og har derfor lite lyst til å først kjøpe et dårlig nybegynnersett for så å oppgradere det ene etter det andre.

Skal ha utvendig filter og T5-belysning tenkte jeg.
Loomis
Hei, og velkommen til AF :)

Takk!
Jeg lurer også på hva slags utstyr jeg burde ha til akvariet.
Noen som vil komme med forslag? Gå ut ifra et kar på 110-130 L.
F.eks.
Filter: JBL Cristal Profi 120 utvendig filter.
Varmekolbe: Juwel 50W varmekolbe
Belysning: Aqua Medic Sunbeem 2x50W
osv...

Mvh,
Tom-André
Plussmedlem
Man kan gjerne lage egen lystopp med armatur.
Men 54 W T5 blir jo litt mye til 110 - 130 liter.
Tenker da mest på lengden på armaturet.
Med så lange lysrør så må du opp i ca. 250 - 350 liters akvarium (Avhengig av akvariets mål.)

Aqua Medic Sunbeam kan riktignok henge over karet, men allikevel så blir det noe "overkill" på lengden.
Har du sett på Arcadia sine T5-sett?

Hvis du skal ha JBL filter så gå gjerne opp et hakk til Profi 250.
Profi 120 blir lite til 110 liter. (Ja, det står opp til 120 liter fra produsenten, men de anbefaler som regel for mye...)
Eheim 2224 er et annet godt alternativ. Selv bruker jeg Eheim 2026 i 80 liter.

Du kan gjerne regne ca. 1 W pr. liter når du skal kjøpe varmekolbe.
Da har du litt å gå på hvis du f.eks. må behandle karet mot sykdom (les; hvitprikk). Anbefaler deg derfor 100 W.
50 W kan nok holde i 110 liter når karet står i stua. Omgivelsene gir jo fra seg varme. Det samme gjør lysarmaturet.
Har 4 kar i den størrelsen der, er veldig fornøyd med mine 2 Jewel rekord 800 (kan ikke sammenlignes med "gamle" rekord 110 selv om de er like store) . Litt lett modifikasjon av de og en har ett meget godt kar synes jeg,
Bytte til større pumpehode (bytter bare selve pumpa ca 300-350 kr)
To bokser Cirax filtermateriale (50 kr stk) istedet for svampene
Sette på reflektorer (160 kr for to) , ganske bra lys i utgangspunktet og med reflektor blir det veldig bra.

Om du er den typen jeg misstenker deg for å være Sailfish (utifra det du skriver) så vil karene hos deg yngle fortere enn fisken . Mitt tips er iallefal rekorden som ett sted å starte. Har lyst til å klemme inn enda fler av dem selv (tør ikke ha større kar her). De er rimelige , praktiske og de er de letteste "startsett" å modifisere så de er tilfredsstillende...(har ikke stresset med modifiseringene selv da det jeg har hatt i gang en stund ikke har behov for det grunnet lite fisk og "snille" planter og det andre er nystartet)
Digi
Har 4 kar i den størrelsen der, er veldig fornøyd med mine 2 Jewel rekord 800 (kan ikke sammenlignes med "gamle" rekord 110 selv om de er like store) . Litt lett modifikasjon av de og en har ett meget godt kar synes jeg, Bytte til større pumpehode (bytter bare selve pumpa ca 300-350 kr) To bokser Cirax filtermateriale (50 kr stk) istedet for svampene Sette på reflektorer (160 kr for to) , ganske bra lys i utgangspunktet og med reflektor blir det veldig bra. Om du er den typen jeg misstenker deg for å være Sailfish (utifra det du skriver) så vil karene hos deg yngle fortere enn fisken ;) . Mitt tips er iallefal [B]rekorden[/B] som ett sted å starte. Har lyst til å klemme inn enda fler av dem selv (tør ikke ha større kar her). De er rimelige , praktiske og de er de letteste "startsett" å modifisere så de er tilfredsstillende...(har ikke stresset med modifiseringene selv da det jeg har hatt i gang en stund ikke har behov for det grunnet lite fisk og "snille" planter og det andre er nystartet)

Rekorden?

Vil også legge til at begynnelsen på lista jeg la ut bare var HELT tilfeldig valgte produkter fra en online akvariebutikk. Meninga var at dere gjerne kunne lage en tilsvarende liste av utstyr dere anbefaler til et 110-130 L kar.

Dere skriver at 2x80W er overkill på et 110-130 L kar, hva er passe?
Er det sånn at jo mindre lampene er jo vanskeligere er det å holde planter?
Kanskje kan jeg ha 2 av 2x39W f.eks.?

Burde jeg begynne med CO2 også?
Eller er dette for spesielt planteinteresserte?

Noen som også kan svare på om det er lurt å begyne med et helglassakvarium som utgangspunkt?

Mvh,
Tom-André
Plussmedlem
Sailfish
Rekorden?

Juwel Rekord. Et "startsett" fra produsenten Juwel.

Sailfish
Dere skriver at 2x80W er overkill på et 110-130 L kar, hva er passe? Er det sånn at jo mindre lampene er jo vanskeligere er det å holde planter? Kanskje kan jeg ha 2 av 2x39W f.eks.?

Jeg skrev at 54 W ble "overkill" på lengden.
Lengden på de forskjellige lysrørene/lysrørsettene står på de fleste nettsidene.
Hvis du skal lage en lystopp selv så må du først bestemme deg for en størrelse på akvariet. Lysrørene (inkludert fester) bør ikke være lengre enn selve karet. Da får du jo en merkelig lystopp til karet
Hvis du har T5-lysrør som er passe i lengden i forhold til karet så blir det ikke noe problem å holde planter. Kjøp gjerne med reflektorer.

Sailfish
Burde jeg begynne med CO2 også? Eller er dette for spesielt planteinteresserte?

Anbefaler deg ikke dette som nybegynner.

Sailfish
Noen som også kan svare på om det er lurt å begyne med et helglassakvarium som utgangspunkt?

Helglass er nok helt OK hvis du skal lage lystoppen selv.
Men helglass er også helt OK hvis du kjøper armatur til karet.
Loomis
[QUOTE=Sailfish]Rekorden?

Juwel Rekord. Et "startsett" fra produsenten Juwel.

Sailfish
Dere skriver at 2x80W er overkill på et 110-130 L kar, hva er passe? Er det sånn at jo mindre lampene er jo vanskeligere er det å holde planter? Kanskje kan jeg ha 2 av 2x39W f.eks.?

Jeg skrev at 54 W ble "overkill" på lengden.
Lengden på de forskjellige lysrørene/lysrørsettene står på de fleste nettsidene.
Hvis du skal lage en lystopp selv så må du først bestemme deg for en størrelse på akvariet. Lysrørene (inkludert fester) bør ikke være lengre enn selve karet. Da får du jo en merkelig lystopp til karet
Hvis du har T5-lysrør som er passe i lengden i forhold til karet så blir det ikke noe problem å holde planter. Kjøp gjerne med reflektorer.

Sailfish
Burde jeg begynne med CO2 også? Eller er dette for spesielt planteinteresserte?

Anbefaler deg ikke dette som nybegynner.

Sailfish

Helglass er nok helt OK hvis du skal lage lystoppen selv.
Men helglass er også helt OK hvis du kjøper armatur til karet.

Helt OK? Hva er best da?
Plussmedlem
Kommer helt an på hva slag "smak" du har.
Noen foretrekker helglass, andre synes at f.eks. Akvastabil er det fineste.

Jeg synes begge deler er "helt OK"
Loomis
Kommer helt an på hva slag "smak" du har. Noen foretrekker helglass, andre synes at f.eks. Akvastabil er det fineste. Jeg synes begge deler er "helt OK" ;)

Hva er forskjellen på de a? Prisforskjell?
Du trenger ikke sitere alt loomis sier i hvert innlegg, blir rotete og lese igjennom tråden.

Jo større karet er, jo mer skal til for å påvirke vannverdiene. Derfor anbefaøer man gjerne over 100 liter til en nybegynner.
Utrolig mange fisk som liker sand fremfor grus, så dette er å anbefale.
Med et utvendig filter har du kunn to rør ned i karet, i tillegg til varmekolbe. Mer skjult enn det blir det ikke
Hva slaøgs planter og fisk osv er en smaksak, på lik linje med alt annet man liker.
Det finnes ikke et vedlikeholdsfritt akvarium, men det er visse retningslinjer man kan følge får å holde alger å giftige stoffe i sjakk.

Som Loomis har nevnt er artikkelsamlinga her på AF en meget god start på denne hobbyen.
Det flotte med Akvaforum er at det er utrolig mange dyktige folk her, som kan det som er verdt å vite om hold av akvarium.

Good Luck med ditt første kar, og velkommen til Akvaforum!
Ja jeg håper dette blir moro!
Takk for velkomsten

P.S. fjerne sitatene jeg
Edit: fikk vist ikke endra de forrige innlegga, men da er det slutt nå
Noen som har noen forslag til gode akvarium?
Akvastabil , juwel og wromak er alle produsenter av kvalitetskar. Juwel har ofte kampanje på sine kar.
Jeg ser at 250 L kanskje er litt stort for å ha til Corydoras Adolfoi som jeg ønsker å prøve å få i lek. Kjøper nok et mindre kar til akkurat denne arten, og så bruker jeg karet på 250 L som et mer selskapsakvarie.

Kunna da virkelig tenkt meg diskus! Ser at denne er betegnet som "litt vanskelig", men jeg har hørt om flere andre som ikke har no problem å holde de så lenge man er nøye ( ser på meg selv som litt for nøye noen ganger, men man er den man er... ).

Hvor mange voksne individer kan jeg ha i et godt tilpasset diskus-akvarie på 250 L? Målene på karet er 110x45x50cm.
Jeg bare lurer..

Hvordan klarer c.adolfoi å formere seg i naturen, hvis en 250 liter blir for stor?
akvafil
Jeg bare lurer.. Hvordan klarer c.adolfoi å formere seg i naturen, hvis en 250 liter blir for stor? ;)

Det jeg mente var at jeg personlig syns det er dyrt å kjøpe et kar på 250 L for så å kjøpe 20-25 C. Adolfoi som min koster 75,- per stk. Og skal man få fisken til å leke så sier folk at dette er vanskelig om det er andre arter i akvariet også. Siden jeg ikke har et eneste akvarie enda så er kostnadene for å kjøpe inn et så stort akvarie hvor bare bunnen er bebodd, med MASSE tomme vannmasser over, alt for høye. Skal jeg betale så mye for et så stort kar ønsker jeg gjerne at alle vannlagene skal være bebodd

Så kan jeg heller ha et akvarie til, i mindre størrelse, med færre Corydoras. Dette er slik jeg har forstått en mer vanlig måte å holde Corydoras man ønsker å få i lek på.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap