Litt DIY og litt annerledes innredning av akvarie :) (side 3)

Lro
Det er første gang jeg bestiller fra utlandet og skjønner meg ikke på den tollegreia, men denne skal jeg følge opp i tilfelle det ikke er riktig. Er det riktig er Norge et møkkaland...


Nei det er det ikke- men dersom vi skal ha butikker i Norge også må varer importert og varer solgt stille likt hva angår mva

Og det er nå engang en fordel med loakle butikker også, selv om internettshopping er kjempegøy


Veldig kul den byen din -artig ide

Og veldig bra at du viser bilder hele veien, får vi andre tips og inspirasjon
Kan ikke skjønne at jeg ikke har sett denne tråden før - den er jo absolutt verd å følge med på! Utrolig kult med den landsbyen! All ære til deg for både idé og gjenomføring

Her kommer jeg til å kikke innom igjen
Lro
Men selv om det skal være et karantenekar må jeg jo innrede det pent. Står jo midt i stua. Foreløpig har jeg bare slengt noe mose og en algeball som ble til overs. Må inn i tenkeboksen igjen. Hva skal jeg finne på som kan slå naboakvariet? he he


Så flott det ble! Det runde hullet var også en god ide! Denne tråden må jeg bare følge med på

Når det gjelder det andre karet, hva med å la temaet "gli" over i det? Jeg har tenkt på hvor kult det ville vært å hatt to kar ved siden av hverandre der noe av temaet i det ene går over i det andre, altså ikke lage en kopi av det første, men bruke enkelte elementer fra det første oppsettet i det neste så de "hører sammen" som en større enhet?

Litt som når man kjøper bilder til å ha på veggen fra samme serie av en kunstner, så de sammen utgjør en større helhet?

-Håper dette var en forståelig forklaring? Det tror i alle fall jeg kunne vært veldig fint!

Lykke til videre med innredningen, og husk å vise oss flere bilder av prosessen! Nå er jeg nysgjerrig på hva du ender opp med
Tante Astrid
Dette ble et skikkelig stilig resultat Lro! Virkelig morsomt at du har fått til et helt egenartet oppsett og samtidig ivaretar behovene til de som skal flytte inn der. Dette oppsettet har jeg virkelig sansen for. Hulene var også ekstremt fine. Du får tipse hun som laget dem om at hun antagelig vil få solgt en mengde av dem om hun legger de inn til salg her inne ;) Ikke glem å oppdatere med bilder når plantene har vokst seg til og husene er blitt bebodd.


He he, jeg tenkte kanskje jeg skulle be henne lage en drøss av dem så jeg kunne selge dem her, de er jo tegnet av meg Men jeg tror nok jeg bare fikk en engangstjeneste. Hun slo godt av på prisen for at jeg skulle ha mulighet til å gjennomføre hule-prosjektet. Skulle kosta 2-300 kr hula, det hadde jeg ikke tatt meg råd til...
turnips
[QUOTE=Lro] Men selv om det skal være et karantenekar må jeg jo innrede det pent. Står jo midt i stua. Foreløpig har jeg bare slengt noe mose og en algeball som ble til overs. Må inn i tenkeboksen igjen. Hva skal jeg finne på som kan slå naboakvariet? he he


Så flott det ble! Det runde hullet var også en god ide! Denne tråden må jeg bare følge med på

Når det gjelder det andre karet, hva med å la temaet "gli" over i det? Jeg har tenkt på hvor kult det ville vært å hatt to kar ved siden av hverandre der noe av temaet i det ene går over i det andre, altså ikke lage en kopi av det første, men bruke enkelte elementer fra det første oppsettet i det neste så de "hører sammen" som en større enhet?

Litt som når man kjøper bilder til å ha på veggen fra samme serie av en kunstner, så de sammen utgjør en større helhet?

-Håper dette var en forståelig forklaring? Det tror i alle fall jeg kunne vært veldig fint!

Lykke til videre med innredningen, og husk å vise oss flere bilder av prosessen! Nå er jeg nysgjerrig på hva du ender opp med

God ide, jeg har tenkt på noe sånt selv siden de står så tett. Ville se bra ut hvis de passet sammen i stil. Jeg har en stor hule til overs, kanskje den havner oppi det andre akvariet til slutt.
Tusen takk for skryt alle sammen! Jeg setter veldig stor pris på det

Nå blir karene stående å putre for seg selv en stund. Kommer til å legge ut flere bilder når det begynner å skje ting igjen!
Karl Inge S
[QUOTE=Lro] Det er første gang jeg bestiller fra utlandet og skjønner meg ikke på den tollegreia, men denne skal jeg følge opp i tilfelle det ikke er riktig. Er det riktig er Norge et møkkaland...


Nei det er det ikke- men dersom vi skal ha butikker i Norge også må varer importert og varer solgt stille likt hva angår mva

Og det er nå engang en fordel med loakle butikker også, selv om internettshopping er kjempegøy


Veldig kul den byen din -artig ide

Og veldig bra at du viser bilder hele veien, får vi andre tips og inspirasjon

Du har jo rett i det da, om bestilling fra utlandet. Det føles bare så urettferdig, for varene jeg bestilte var jo ikke billig i utgangspunktet, så det ville jo ikke blitt storhandel uansett.
Jeg kan jo vise hvordan det går med karet mens jeg venter på fisk.

Det har vel gått i 2 uker nå, hadde oppi pumpeguffe fra et annet kar, eikeblader og sandsnegler for å få litt fart på bakteriene. Eikebladene kommer jeg ikke til å la bli, de legger seg bare der jeg absolutt ikke vil ha dem, foran hulene. Men enn så lenge får de hjelpe til med prosessen.

De hulene er jo nesten hvite og reflekterer lyset veldig, der har den nå grodd seg til skikkelig med både grønne og brune alger.

Bambuspinnene fikk en kraftig reaksjon med sopp slik som det gjerne blir på nye røtter man setter inn. Det var så voldsomt at soppen spredde seg opp på algeballene. Jeg helte oppi torumin for et par dager siden for å se om det kunne hjelpe og det gjorde det! Soppen har minsket betraktelig og bare blitt et tynt belegg istedet for den tjukke slimete ekle gørra som var før.

Men det må fisk oppi her nå. Det er utrolig hvor lite pent et akvarium holder seg uten fisk som roter rundt. Jeg sliter litt med å få tak i pangio shelfordii som jeg har så lyst på. Har sendt en forespørsel til Dahls dyrerike i Moss, men ikke hørt noe ennå. Har lenge hatt lyst å besøke den butikken så det passer bra hvis de kan skaffe for da må jeg ta en tur

Skal renske litt opp i akvariet i kveld så det er klart for fisk hvis jeg plutselig får tak i de nermeste dagene.
Utrolig stilig ,gratulerer med flott oppsett
Sølvi Gullaksen
Utrolig stilig ,gratulerer med flott oppsett :)


Takk
Jeg er forkjøla og hjemme fra jobb i dag, men bikkja må ut uansett hvor mye jeg vil holde senga.. Jeg bor like ved Oslo City så turen sneia plutselig bare innom der. Jeg husket at de hadde noen guramier der som lignet på pygmegurami og tenkte jeg bare skulle se om de fortsatt var der. Det endte med at jeg kom hjem med 6 gurami som skal være de første fisk i karantenekaret.

Det var ikke pygme men knurregurami! De var skikkelig fine selv i et stressende salgskar. Det var sjefen sjøl jeg handla med og jeg fikk veldig god service og avslag på en svinedyr plante Crinum calamistratum, så da hadde jeg råd til å kjøpe to! Disse er litt spesiell i utseende og passer bra i det lille karet mitt siden de vokser sakte. Veldig fornøyd med min impulsive handel!

Så da må det bare fikses litt i akvariet, bytte vann, plante litt og ha oppi fiskene -jeg GLEDER meg

Merker at jeg får mer og mer dilla på guramier. Nå har jeg prøvd i flere omganger, men alle dør for meg. Det er jo ikke så rart, alle har vært viltfanget og ikke gått i karantene. Nå håper jeg at lykken skal snu og at jeg får dem til å leve opp når de får gått i karantene først!

Bilder etterhvert
Det er jo bare karantenekaret jeg har fått skikkelig i gang (har fortsatt ikke fått tak i kuhliiene jeg skal ha i landsbyen...) så viser litt bilder fra det.

Jeg hadde litt hastverk når jeg innreda karantenekaret siden fisken lå i posen og venta, men det er ikke alltid hastverk er lastverk. Jeg slang oppi 3 forskjellige moser, noen hurtigvoksende stilkplanter og noen flyteplanter. Eikebladene har ligget der en stund. Det ble skikkelig rotete, men det virker som akkurat det er helt perfekt for knurreguramiene! De ser ut som de storkoser seg der Og jeg syns det ble fint. Er vel litt malplassert den hula, men hadde egentlig tenkt å få dette karet til å passe med landsbykaret. Akkurat det ble ikke så vellykket...

Viser før og etterbilde, utrolig hvor mye man kan endre et kar på 20 min
Jeg har tatt noen elendige bilder av knurreguramiene. Men jeg har bare så lyst å vise for noen flotte farger de har. Selv om bildene er uklare skjønner man hvilken nydelig fisk dette er. De har også egentlig blå/turkise øyne, men det kommer ikke fram på bildene.

De har virkelig farget ut i løpet av den uka de har gått der og appetitten er på topp. Til å være VF er de merkelig frampå og overhodet ikke skvettne. Det tok dem ikke lange tida å skjønne at når jeg bråker med topplokket betyr det mat! Og når jeg setter meg foran karet samler de seg nyskjerrig foran glassruta. Men de glemmer meg raskt og svømmer rundt og "snuser" mellom eikeblader og innredning etter mat. Av og til stiller de seg opp mot hverandre, hale mot snute, sperrer opp finnene og knurrer! De er så NYDELIGE!

Det er det jeg digger med disse. De er hele tiden på utforsking rundt i karet. Jeg elsker fisk som svømmer rundt på denne måten. Syns det er så spennende for da får jeg liksom se deres naturlige atferd. Grunnen til at jeg raskt gikk lei mine dvergkulefisk var nettopp fordi de alltid hang i et hjørne av akvariet. De ga fløyten i det som var på innsiden av akvariet, var kun opptatt av det som foregikk utenfor!

Er guramifrelst nå jeg, det blir nok flere enn dette
Synes karet ble nydelig etter ominnredningen Gratulerer med nydelige fisk også.
Tante Astrid
Synes karet ble nydelig etter ominnredningen :) Gratulerer med nydelige fisk også.


Takk
Skyvedørene er satt på, godt å få akvariestæsjet bak dører!
Det ble kjempe bra! Jeg likte fargen og mønsteret på de dørene og armaturene Du er veldig flink Lro!
Odd Espen
Det ble kjempe bra! Jeg likte fargen og mønsteret på de dørene og armaturene :) Du er veldig flink Lro!


Thanks! Ja jeg liker disse platene jeg bruker til dør.
Jeg må bare igjen vise første bilde jeg la inn når jeg startet denne tråden. Litt morsomt å sammenligne med det ferdige resultat syns jeg

Og samtidig et bilde inni skapet. Jeg har kjøpt en del sånne sorteringsbokser på Clas Ohlson og de er jeg skikkelig fornøyd med. Endelig har jeg system i rotet!
Jeg skjønner ingen ting. Nå har jeg i løpet av noen få dager mistet 2 guramier! Den første som forsvant var den største av dem alle og jeg har leita og leita. Leita bak blå-svamp filteret også i tilfelle de skulle klart å hoppe dit. Leita utenfor akvariet men ingen fisk å finne. Dette er jo et lite akvarie så jeg ville jo funnet den og den burde ha lukta hvis den lå og mugna en plass. Finner ingen rester etter den andre heller! Det er 4 små guramier og en liten gjeng med sandsnegler, men de kan da ikke klare å spise opp fisken i løpet av en natt??

Nei jeg skjønner virkelig ingen ting... Må ut å kjøpe flere da...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap