Litt DIY og litt annerledes innredning av akvarie :) (side 4)

Sandsnegler eter vanvittig mye på kort tid, har jeg hørt...
Aggi
Sandsnegler eter vanvittig mye på kort tid, har jeg hørt... ;)


Himmel, ja det kan kanskje være dem. Er snart den eneste løsninga jeg sitter igjen med...
Da har det endelig flyttet inn kuhlii i landsbyen min På grunn av kickstart av filteret har akvariet vært klart for fisk lenge, jeg har prøvd å få tak i pangio shelfordii i et par mnd nå uten hell. Jeg klarte ikke vente lengre så på mandag var jeg og kjøpte 15 pangio kuhlii. Jeg er egentlig veldig fornøyd med at jeg endte med denne typen likevel. Sand og innredning er ganske lys så disse vises mye bedre enn shelfordi ville gjort, for den er ganske sandfarget.

De tok i bruk hulene veldig raskt og tydelig at de følte den tryggheten jeg ønsket fordi de kunne svømme tvers gjennom hulene til neste hule. Er en liten glippe bak på hulene. Hadde det ikke vært det ville eneste rømningsvei vært foran. De har så vidt begynt å oppdage de små hullene oppå hula, noe som også ser ut til å falle i smak. Det er så kult at jeg har klart å lage noe som passet akkurat til denne fisken. Utrolig tilfredstillende!

Det havnet noen veldig tynne kuhlii i posen min. Ser ikke bra ut når hodet er kraftigere enn kroppen. Se på den som ligger fremst på bildet.. Men de har en enorm appetitt og med god mat et par ganger om dagen skal jeg nok få på litt kjøtt på kroppen!
Hehehe... Det ser skikkelig sjarmerende ut når de stikker ut fra hula som en mark i et eple...
Slenger inn helhetsbilde for en mnd siden og nå. Har ikke skjedd så mye men algekulene lever fortsatt oppå disse bambuspinnene. Men de suger til seg støv og partikler! Har veldig lyst på Biereker, så etter hvert når jeg vet ting fungerer bra i karet skal jeg la en gjeng flytte inn som kan ta seg av litt pussing av algekulene

Jeg plantet gress, Eleocharis parvula bak og på sidene av hulene. Den ser ut til å trives veldig godt. Men he he, selvfølgelig holder den seg ikke der jeg vil ha den, men vokser fram foran hulene. Jeg vil ikke luke den vekk så jeg skal se om den vil gå med på å bli klippet kort slik at det bare blir en lav gressmatte der den sprer seg foran hulene.

Nå var jeg litt redd for at den ikke skulle klare å feste seg skikkelig i sanda før det flyttet inn gravende fisk. Men se på den, gresset graver seg dypt ned i sanda, tydeligvis ute etter torv og plantegjødsel som ligger i bunnen.

Slang inn noen flyteplanter for å gjøre lyset litt dempet til de nyinnflyttede.
Aggi
Hehehe... Det ser skikkelig sjarmerende ut når de stikker ut fra hula som en mark i et eple... :D


Ja ikke sant
Jeg har veldig sansen for dette akvariet. Selv får jeg litt "feelingen" av en landsby på savannen med en liten gruppe trær ved siden.

Tror det blir enda stiligere når "gresset" har vokst enda mere til.
Water bridge
Du har ikke lurt på water bridge mellom disse to karene? Hadde vært kult

http://www.bio-elite.com/waterbridge.htm

Nickname
Du har ikke lurt på water bridge mellom disse to karene? Hadde vært kult ;-) [URLBLOCK1]


Jo, det hadde vært kjempetøft, men siden det ene er et karantenekar lar det seg ikke gjøre. Da er hele vitsen borte med "karantene"
Trygve Lillefosse
Jeg har veldig sansen for dette akvariet. Selv får jeg litt "feelingen" av en landsby på savannen med en liten gruppe trær ved siden. Tror det blir enda stiligere når "gresset" har vokst enda mere til.


Det vokser bra dette gresset så jeg tror det blir ganske tett til slutt. Men det vokser jo både inni hulene og utenfor huleåpnigen så får bare håpe at jeg ikke får for store problemer med å holde det i sjakk akkurat der..
Lro
Jeg har skjønt at disse pumpene jeg skal bruke for å drive filteret i noen tilfeller kan være bråkete. Og da er det gjerne at de henger og vibrerer mot glasset? Jeg har kjøpt 2 forskjellige uansett for å prøve ut. En Maxijet MP 400 og en Aquaclear 20. Hvis det er vibrering mot glasset jeg skal unngå satser jeg mest på Maxijet MP 400. Stativet for opphenget på den har 3 sugekopper, mens Aquaclear 20 har 2 sugekopper og stativet til den ligger også tettere inn mot glasset.


Kan da informere om at den jeg trodde skulle være mest stillegående, Maxijet MP 400 ikke stemte! Den bråker! Dessuten er det ingen justering på styrken så det stormer godt oppi den lille landsbyen. Eikebladene fyker rundt og flyteplantene klarer så vidt å flyte!

Jeg har bestilt en til av den som går i karantenekaret, Aquaclear 20. Den er jeg fornøyd med både lydmessig og siden det er en viss justering på den.
Den er på vei i posten nå. Kan ikke få byttet ut den storme-bråkepumpa raskt nok. Men den er grei å ha liggende i reserve

Er glad jeg prøvde to forskjellige, hadde jeg hatt 2 x maxijet hadde jeg vel blitt skremt av powerhead generelt, er jo første gang jeg prøver slike pumper.
Nå har kuhliiene gått i landsbyen en god stund, spist og kommet i god form. Ikke mistet en eneste en. En av de har blitt skikkelig feit, jeg har bestemt meg for at det er en hunn. Hun har også den siste tiden blitt grønn på nesten hele undersiden. Jeg vet at eggene er grønne og at det vises på fisken, men vetta søren om dette er egg og hvor grønt det skal være. kan eggene ligge bortover hele undersiden? Syns det er litt rart?

Er det egg må jo noen av hannene vise interesse og hjelpe til for at det skal bli noe. Siden det sjelden har blitt oppdrett på disse i fangenskap er det jo lite sannsynlig. Men det hadde jammen meg vært kult!

Jeg skal få oppdatert denne tråden med litt mere bilder etterhvert!
Lisbeth
Jeg vet at eggene er grønne og at det vises på fisken, men vetta søren om dette er egg og hvor grønt det skal være. kan eggene ligge bortover hele undersiden? Syns det er litt rart?


Med den kroppsfasongen er de jo nødt til å oppbevare eggene på rad og rekke bortover hehe
mona o
[QUOTE=Lisbeth]Jeg vet at eggene er grønne og at det vises på fisken, men vetta søren om dette er egg og hvor grønt det skal være. kan eggene ligge bortover hele undersiden? Syns det er litt rart?


Med den kroppsfasongen er de jo nødt til å oppbevare eggene på rad og rekke bortover hehe

Ja det har du jo rett i!
Må bare få si at de tankene var kjempefine Lisbeth! Så morsomt med de hulene og "trærne", kanskje man må begynne med keramikk!
Evil Elisa
Må bare få si at de tankene var kjempefine Lisbeth! :-) Så morsomt med de hulene og "trærne", kanskje man må begynne med keramikk! ;)


Takk

He he, ja har vært inne på tanken selv, begynne med keramikk! Men det er nok ikke bare bare å få satt i gang med noe sånt. Skulle kjent noen som driver med keramikk så man kunne kommet og prøvd å lage noe..
Jeg får snart tilsendt noen reker som skal inn i kuhliilandsbyen og kom til å tenke på at kanskje jeg skulle ta en rask sjokkbehandling av kuhliiene før rekene flytter inn. Se om jeg får trigget kuhliiene? Jeg kan jo ikke gjøre det når rekene har flyttet inn.

Har lest at de få som har fått kull på kuhliiene har hatt mye svingning i ph verider, kaldtvannsbytte osv. Jeg kunne jo gitt dem et ph senk med kaldtvann og så opp igjen til normal til rekene kommer. Så har jeg prøvd i alle fall.
Så morro å se hvor flott hele oppsettet med begge karene ble! Likte at du har et av keramikkhusene i karantene karet også.Og kuhliikaret må jo være det mest fantasifulle oppsettet jeg har sett noen gang
turnips
Så morro å se hvor flott hele oppsettet med begge karene ble! Likte at du har et av keramikkhusene i karantene karet også.Og kuhliikaret må jo være det mest fantasifulle oppsettet jeg har sett noen gang :)


Ja syns du det? Jeg blir ikke enig med meg selv skjønner du, men hula har nå bare blitt stående der. Syns det var en god ide å la litt av temaet gå over i karantenekaret, men samtidig litt dumt med en kunstig hule i et kar som ellers er innredet veldig naturlig...
Om du flytter om litt på tingene i karantene karet og setter hula på andre siden vil overgangen mellom de to karene se mer naturlige ut. Og da vil heller ikke hula i karantene karet se malplassert ut i det hele tatt =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap