Litt DIY og litt annerledes innredning av akvarie :) (side 5)

Det kan jeg kanskje prøve, flytte hula
I går tok jeg et kaldtvannsbytte og senket ph med en halv grad i kuhliikaret.
Fra ph 6,5 til 6,0. Jeg tør ikke senke den mere på et døgn, så skal senke den med en halv grad i dag også.

Planen er å ta ph ned til 5 og så opp igjen til 6,5 der den skal ligge. Jeg hadde også i en god skvett med torumin. Vet ikke om det har noen hensikt, men ville bare få inn noen endringer til med det samme jeg var i gang. Skader ikke å prøve.

Det ble litt brunt vann i karet

Som vanlig et av mine fantastiske skarpe bilder
Fikk knipset et par bilder av den kuhliien jeg mener er grønn. Som sagt vet jeg ikke hvor grønnt det skal være, men jeg mener det der er grønt!

Kan se forskjell også på hun som er grønn og den som ikke er det. Hun til høyre. På bildet av den samme alene ser man bedre grønnfargen og jeg syns nesten jeg kan se en sekk med rogn.
Det gror godt i kuhliikaret. Heteranthera zosterifolia har endelig kommet opp og over algeballene. Var noen små pistrete avleggere jeg hadde plantet, men jaggu kom de seg. Veldig pen plante har jeg funnet ut.

Gresset, Eleocharis parvula gror veldig bra, har klippet det lavt foran hulene og det virker faktisk som det trigger til mere vekst.

Kommet en del alger (men friske grønne nå) på hulene, ser ikke pent ut, men det skal jo snart flytte inn blåtigerreker og lar algene være der slik at rekene får noe å plukke på

Legger inn igjen bildet fra det var helt nystartet og bilde jeg tok i går. Tok bildet rett etter vannbytting og det rant noe guffe ut i vannet fra hjørnefilteret. Derfor ser det ikke særlig rent ut. Vannet er ellers klart og fint.. Bildet av gresset foran hulene også. Har vokst litt



Karantenekaret fungere veldig bra. Ingen alger, klart vann og plantene gror som ugress! Og de to plantene, Crinum calamistratum som jeg tenkte kunne passe bra i et lite kar fordi de vokser veldig sakte.. Tja, jeg syns de vokser raskt jeg. Det kommer til å bli for mye med to oppi her, men jeg vetta søren hvor jeg skal sette den andre..

Knurreguramiene som gikk i karantene flyttet ut for en uke siden. Jeg skulle hente mine neste karantenefisk på fredag, Iriatherina werneri,
men de kom desverre ikke. Men det går bra å vente, gjør det bare litt mere spennende når jeg får tak i dem. Men jeg gleder meg til de er ferdig med karantene og kan settes i 250 literen. Tror det blir flott med ca 30 sånne der!

Før og etterbilde av karantenekaret
Så utrolig kul den kuhlii landsbyen din var
Liv H
Så utrolig kul den kuhlii landsbyen din var :-)


Ikke sett den før? he he, det er så mye på dette forumet at det er vanskelig å følge med på alt. Jeg får ikke med meg alt her inne...
Nei, første gang jeg oppdaget den tråden her Så flott det akvarieskapet ble også. Gøy å lese sånne tråder om hvordan andre setter opp akvariene sine Altfor mye informasjon her til at jeg klarer å få med meg alt - dessverre.
Liv H
Nei, første gang jeg oppdaget den tråden her :-) Så flott det akvarieskapet ble også. Gøy å lese sånne tråder om hvordan andre setter opp akvariene sine :-D Altfor mye informasjon her til at jeg klarer å få med meg alt - dessverre.


Nettopp det, det er så MYE å følge med på. Jeg rekker det ikke. Derfor jeg har kviet meg for å starte minegen persolige tråd som feks du har, men i dag gjorde jeg det. fant ut det var bedre for min egen del rett og slett!

Forresten takk for skryt av skap, er meget fornøyd med et selv
Eikebladene jeg hadde i kuhliikaret hadde jeg tenkt å fjerne igjen siden de bare føyk rundt i karet pga litt sterk strøm. Men siden kuhliiene liker å smyge rundt i dødt løv og lignende syns jeg at de burde få lov til å beholde det. Men det gikk absolutt ikke og ha det liggende løst. La de derfor, et eller to blader i hver hule. Så har de enda mere trygghet der. Det ser ut som det er midt i blinken. To i en smekk for min del. Karet ser pent og ryddig ut og kuhliiene har trygge gjemmesteder!
Utrolig kul by du har laget!
Psykfallet
Utrolig kul by du har laget!


Tusen takk
Har glemt å fortelle om hvordan det gikk med rekene jeg satte inn i kuhliilandsbyen. Jeg skrev om det i min personlige tråd, og glemte derfor denne tråden...

Jeg var så lykkelig når jeg fikk tak i de blå tigerrekene som skulle flytte inn her, det er vel de peneste rekene jeg har sett live. Men lykken varte så alt for kort...

15 stk døde i løpet av et døgn. Jeg prøvde alle mulige redningsmetoder, men det virket som rekene var forgiftet og derfor ingen mulighet å redde.

Det er nok lurt at jeg nevner dette i denne tråden i tilfelle noen kopierer disse algeballene på bambuspinner til rekekar. Har kommet fram til at det eneste som kan være grunn til forgiftning kan være en mulig soppdannelse inne i bambuspinnene. Dvergreker er jo veldig ømfintlig for vannkvalitet. Som Michael Niesar sa; når det gjelder dvergreker er nok det enkleste det beste. Det tryggeste er bare masse planter de kan gjemme seg i og som ikke kan skille ut stoffer de ikke tåler.

Har ingen sikre beviser for at det er bambuspinnene sin skyld, men nå er dere advart. Jeg unner ingen den opplevelsen jeg hadde med disse rekene. Det var en forferdelig trist opplevelse
Kondolerer.

Det hadde vært veldig interessant å vist hva som var årsaken, men hvis eneste fremmedlegeme var bambuspinner og syrefaste skruer vil jeg skylde på bambuspinnene.
Hva med å prøve på nytt og bytte ut bambus med passende alternativer i plastikk som f.eks. sugerør? Amundsen Hobby på Sofienberg har tynne styrenrør, som du kanskje kan bruke hvis sugerør ikke duger.
Klarte ikke finne verken styrenrør eller sugerør på den sida?

Men jo, jeg er i tenkeboksen for hva annet jeg kan bruke som pinner, eller rett og slett en plante jeg kan få til å formklippe som en busk for å slippe pinner...

Men jeg kan love deg at jeg har ikke mye lyst til å tømme karet sånn med det første. Det kommer til å bli litt av en jobb å få den plata opp igjen. Og oppå den ligger det plantasubstrat (leireholdig plantenæring) og løse torvfibre. (brukte ikke torvplater i dette karet pga pinnene som var i veien)
Det er med andre ord masse grums som kommer opp...

He he, får ikke dette ut uten at alt blander seg godt i sanda. Kan selvfølgelig bare kaste bunnlaget og kjøpe nytt, er vel ikke mer enn 10 kg tror jeg.

Men jeg har ikke lyst å tømme det nei... det betyr å starte det helt på nytt igjen...
...tenke tenke
Sugerør finner du vel på Kiwi, Nille etc.
Jeg la opp linken til hobbybutikken for enkelthetens skyld og visste i grunnen at styrenrørene ikke var ført opp, men de har det i butikken.
Bare en liten luftetur for deg og bikja
Sugerør blir nok i tynneste laget uansett

Men jeg så ikke at den butikken lå i Oslo he he...
Jeg er ikke sikker på om de styren-rørene jeg har nevnt er så veldig mye tykkere enn sugerør. Kanksje rør med samme diameter som skruene du har i bunnen.
Humunukuapuaa
Jeg er ikke sikker på om de styren-rørene jeg har nevnt er så veldig mye tykkere enn sugerør. Kanksje rør med samme diameter som skruene du har i bunnen.


Aha. Nei det blir for tynt. Mister hele tre-stamme-effekten da liksom..

Men jeg begynner mer og mer å helle over til å finne en plante som -holdt på å si, ser litt kunstig ut. Og som ikke vokser så raskt. En plante det hadde vært mulig å formklippe på et vis. Jeg ønsker å beholde den runde stilen på det grønne. Hele vitsen med disse algeballene og hulene er at de begge er runde.
men hallo.

Hva med strikkepinne i plast?

Du får jo sånne rund pinner (rett pinne med "trå" mellom) som er litt tjukke for å bruke tjukkere garn. Det er jo en mulighet?
Finn en garnbutikk og sjekk
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap