Litt DIY og litt annerledes innredning av akvarie :) (side 6)

Denniz the Menace
men hallo. Hva med strikkepinne i plast? Du får jo sånne rund pinner (rett pinne med "trå" mellom) som er litt tjukke for å bruke tjukkere garn. Det er jo en mulighet? ;) Finn en garnbutikk og sjekk :D


Hehh, ja men så må de kunne festes i plate under sanda for å stå støtt. Njææ, vet ikke helt om jeg liker tanken på å putte metall jeg ikke vet hva er laget av i akvarievannet.

Etter bambuspinne-bommerten kommer jeg til å være meget forsiktig med hva jeg putter i kavariet

EDIT, så nå at du skrev plast...
hehe plast ja

jo men du fester de enkelt, du sager de av i den lengden du vil ha, bruker ett borr og borrer hull i bunnen (som ikke er spiss) og skrur inn skruen
Denniz the Menace
hehe plast ja ;) jo men du fester de enkelt, du sager de av i den lengden du vil ha, bruker ett borr og borrer hull i bunnen (som ikke er spiss) og skrur inn skruen :)


er det plast kan jeg nok bare sage tvers av ja, sikkert ingen fare med at det skal komme noe skummelt ut av de pinnene (tror jeg)

Men må jeg ta opp plata under sanda for å fjerne bambuspinnene kommer jeg uansett ikke til å feste noe noe nytt i plata og prøve igjen... Da er plata ute for godt. Det blir nok til å finne en helt naturlig løsning, med planter som nevnt.

Har veldig lyst til å ha disse blå tigerrekene igjen, men da skal jeg være helt sikker på at det ikke er noe i dette karet de kan få reaksjon på
men du har skrudd opp i bambuss rørene?
kan du ikke skru de ut igjen uten å ta opp plata?
Når jeg har skrudd av bambuspinnene, hvordan mener du jeg skal få skrudd på noe på disse skruene igjen da? Plata de er skrudd fast i ligger under et tykt lag med torv, gjødsel og sand. Det vil jo bare pakke seg rundt skruene

Skal jeg feste noe nytt til plata må jeg ta ut alt
aha hmm

vel, min id´er vel om du tar noen mindre firkanter med plater sånn 3x3 cm eller noe og skrur inn i pinnene og legger de under øverste laget med sand/stein. da slipper du jo å gra ve opp alt

jeg gjør sånn med plantene mine når jeg planter de (ikke plate og skrue) en litt større stein, strips rundt røtter og stein og legger den under grusen
Jeg takker for dine gode ideer, men som sagt så er jeg ikke ute etter noen ny løsning på å feste verken ballene på eller pinner under sanda

Skal jeg fjerne bambuspinnene må jeg tømme hele karet. Skal jeg tømme hele karet kommer jeg til å starte det helt på nytt og skal jeg starte det på nytt blir det uten forsøk og liksomløsninger i dette karet, ferdig med det nå
men dersom plata og skruene er under torv og grus så kan de jo bare bli der selv om du skrur ut bambuspinnene.. hehe
Lisbeth
[QUOTE=Humunukuapuaa]Jeg er ikke sikker på om de styren-rørene jeg har nevnt er så veldig mye tykkere enn sugerør. Kanksje rør med samme diameter som skruene du har i bunnen.


Aha. Nei det blir for tynt. Mister hele tre-stamme-effekten da liksom..

Men jeg begynner mer og mer å helle over til å finne en plante som -holdt på å si, ser litt kunstig ut. Og som ikke vokser så raskt. En plante det hadde vært mulig å formklippe på et vis. Jeg ønsker å beholde den runde stilen på det grønne. Hele vitsen med disse algeballene og hulene er at de begge er runde.

Dropp plastikk! Finn en passende mangroverot og sag til små stokker, eller hugg av store fliser med ei øks, som du spikker til de blir fine stammer. Det er et materiale som ser 100% ut som tre og som vi vet at ikke dreper fiskene våre. Og det kommer til å bli fint med algekulene. Du kan evt variere med baller av mose på noen av stammene.

Ikke gi opp. Alle gode designprosesser har noen iterasjoner, man oppdager plutselig noe man ikke visste og må rykke noen skritt tilbake og forbedre.
Hvis du går for mangroverotløsningen, er det sikkert lurt å ha egnet verktøy for småpirket med å lage realistiske stammer. En Dremekopi og tilleggsdeler og vernebrille.
Denniz the Menace
men dersom plata og skruene er under torv og grus så kan de jo bare bli der selv om du skrur ut bambuspinnene.. hehe


Så enkelt er det nok ikke. Skruene er skrudd i fra undersiden av plata. Skrur jeg av bambusen vil spisse skruer stå et godt stykke opp under sanda. Med 15 Kuhlii som graver i sanda kan du jo tenke deg selv...
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth][QUOTE=Humunukuapuaa]Jeg er ikke sikker på om de styren-rørene jeg har nevnt er så veldig mye tykkere enn sugerør. Kanksje rør med samme diameter som skruene du har i bunnen.


Aha. Nei det blir for tynt. Mister hele tre-stamme-effekten da liksom..

Men jeg begynner mer og mer å helle over til å finne en plante som -holdt på å si, ser litt kunstig ut. Og som ikke vokser så raskt. En plante det hadde vært mulig å formklippe på et vis. Jeg ønsker å beholde den runde stilen på det grønne. Hele vitsen med disse algeballene og hulene er at de begge er runde.

Dropp plastikk! Finn en passende mangroverot og sag til små stokker, eller hugg av store fliser med ei øks, som du spikker til de blir fine stammer. Det er et materiale som ser 100% ut som tre og som vi vet at ikke dreper fiskene våre. Og det kommer til å bli fint med algekulene. Du kan evt variere med baller av mose på noen av stammene.

Ikke gi opp. Alle gode designprosesser har noen iterasjoner, man oppdager plutselig noe man ikke visste og må rykke noen skritt tilbake og forbedre.

NÅ begynner vi å snakke ja! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det?? Og hvorfor i %#&%¤ gjorde jeg ikke det i utgangspunktet?!

Som sagt har jeg ikke tenkt å ta en reprise på plate under sanda prosjektet, men dette var en så god ide at her må jeg vurdere sterkt for og i mot! (sorry Denniz the Menace, he he)

Men enda bedre, nå popper det opp mye i hodet mitt; Hvis jeg spikker disse emnene av rot sånn at de er en god del bredere nederst kan de jo stå stødig av seg selv. Da slipper jeg å feste i en plate i det hele tatt! En morsom ide som også popper opp er hvis jeg finner en rot som lett kan spikkes til et flergreinet lite tre som algeballene kan spiddes på. Kanskje en sånn her litt krøllete tynngreinet rot -hva heter de? Men de er vel veldig lett og flyter og bør vel forankres. Men uansett, nå ble det morsomt å gå inn i tenkeboksen igjen. Spikke røtter -yess! Takk for ide Humunukuapuaa )
Lisbeth
Kanskje en sånn her litt krøllete tynngreinet rot -hva heter de?


Jeg tror du tenker på en redmoore rot...
Fantastisk tråd du har her! Lykke til med prosjektet videre!
Marit74
[QUOTE=Lisbeth]Kanskje en sånn her litt krøllete tynngreinet rot -hva heter de?


Jeg tror du tenker på en redmoore rot...
Fantastisk tråd du har her! Lykke til med prosjektet videre!

Takk! Redmoore heter de
Hvis skruene stikker opp av bunnlaget borer du et hull bunnen av stammene med dimen på skruene, eller en halv millimeter mindre. Da kan du presse de nye stammene ned på skruene. Det er sikkert mye fine emner å finne i bunnen på rotkassa i butikkene. Har lyst til å lage en "submerged bonsai" i et av bettakarene. Men regner med at du kommer meg i forkjøpet. Da jeg er steinhogger nå om dagen.

Bare fint å dele ideer, den ene leder til en annen ... Og man må alltid lufte noen mindre gode på veien.
Ja litt sånn bonsai-aktig tenker jeg også på. Men kunne også prøvd å sprette algeballene og feste de ytterst på greinene. Sånn at det bare var litt pølseaktig istedet for en ball. Men hva, øhh, betyr submerged?
Sorry, bare jeg som ikke klarer å renholde språket mitt.
Submerged -> nedsenket.
Humunukuapuaa
Hvis du går for mangroverotløsningen, er det sikkert lurt å ha egnet verktøy for småpirket med å lage realistiske stammer. En [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3].


Ha ha, jeg la ikke merke til det du hadde tipset om her! Tror du liker å finne ting Jeg er litt verktøysfrik, så en unnskyldning til å kjøpe noe nytt er bare bra (bortsett fra lommeboka da...) Men jeg skal nok uansett klare meg med det verktøyet jeg har.
Humunukuapuaa
Sorry, bare jeg som ikke klarer å renholde språket mitt. Submerged -> nedsenket.


"Nedsenket" bonsai? Ser det ikke for meg?
Lisbeth
Tror du liker å [B]finne[/B] ting ;)

Å finne er bra, finne fisk du ikke viste du hadde (yngel og sånt), finne på, finne ut av etc. etc.

Jeg mente undervannsbonsai.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap