Litt DIY og litt annerledes innredning av akvarie :) (side 7)

Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]Tror du liker å [B]finne[/B] ting ;)

Å finne er bra, finne fisk du ikke viste du hadde (yngel og sånt), finne på, finne ut av etc. etc.

Jeg mente undervannsbonsai.

Ja, undervannsbonsai ja! He he, det er jo det jeg er inne på med ideen med å prøve å feste algeballbiter på grenene.

Skjønte bare ikke først
spennende tråd, og kjempeflott landsby du har laget :o)
Falney
spennende tråd, og kjempeflott landsby du har laget :o)


Takk
Kuhliiene mine har vært ganske bleke i det siste, ikke alle men kanskje halvparten av dem. Har tenkt at det er fordi de nå stortsett ligger i hulene og der er det jo mørkt. Men dette er jo en fisk som liker å gjemme seg og skal vel ikke miste farge av å ligge i mørke?

Anyway. Jeg skal på dyrebutikk-tur i morra. Leite nederst i kassene med røtter og se om jeg finner litt smått jeg kan få byttet ut bambuspinnene med. Er det pga pinnene kuhliiene er bleke betyr det at jeg må kjappe meg litt. Blir interessant å se om de slutter å være bleke når pinnene er fjernet!
Er det en mulighet at kuhlii er som de fleste smerlinger. Skifter farge etter humør, trivsel, oppstemthet etc?
jeg har faktisk en kuhlii som er bleik hele tiden, men har aldri fått noe svar på hvorfor. den har nå vært sånn hele det året jeg har hatt den, og vært frisk og fin ellers. men altså bleik i fargen. de andre har vært mer normalt fargesterke... kanskje som med praktbotia, sjefen er grå og ikke svart? Oo
Hmm.. De ser jo like friske og raske ut alle sammen og spiser godt. Men trivsel skal jo ha en innvirkning på farge og velger derfor å tro at alt ikke er helt i orden.
Nedtoning av fargene er ikke et negativt tegn hos smerlinger. Ofte, tvert imot...
Å, Sier du det?? Så det kan være tegn på trivsel istedet for at det er noe galt?
Absolutt Det kan selvsagt bety at de mistrives også. Men jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig, om jeg hadde vært deg
Så betryggende å høre fra en botia-freak

Men jeg følger med dem og tar ut disse pinnene likevel -for sikkerhetsskyld!

Har jo ikke mistet en eneste av de 15 jeg kjøpte for en stund siden
Lurer på hva jeg syns er finest. Er ikke så stor forskjell, men Heteranthera zosterifolia som man så vidt kan se i bakgrunnen på første bilde når karet ble satt opp har nå vokst en del. Men jeg lurer på om stadie nr 2 var penest.. Med eikebladene liksom. Men de er vanskelig å få til å legge der de skal. He he, hulene var nyskrubbet også når jeg tok det bildet (og et av mine ekstremt få bilder i fokus!)

Jeg har aldri brydd meg om at jeg har snegler, men nå begynner skivesneglene å irritere meg en smule. Hulene er full av de og sandsneglene. De beiter på algene der og det legger seg en god del annen snacks oppå også. Ruta bruker å være ganske full. De skviser jeg mot glasset.

Det blir vel uansett litt annerledes når jeg får byttet ut bambuspinnene med røtter...

likte best bilde en og tre, kanskje tre aller best

Men du, en ting.
Dette problemet i vannet.
Du er helt sikker på det ikke kommer fra Hulene???

Kan du ikke ta en hule i en beholder med vann og en annen beholder med en bambus pinne og sjekke vannverdiene i de etter en to tre dager??
Denniz the Menace
likte best bilde en og tre, kanskje tre aller best :D Men du, en ting. Dette problemet i vannet. Du er helt sikker på det ikke kommer fra Hulene??? Kan du ikke ta en hule i en beholder med vann og en annen beholder med en bambus pinne og sjekke vannverdiene i de etter en to tre dager??


Hulene gjorde jeg akkurat dette med før de ble satt inn i karet. Ingen utslag på noen av testene jeg har i mitt testeutstyr.

Alt er testet og det som gir et evt utslag er uansett ikke noe akvarietestene tar...
Arrrgg, hadde skikkelig blåmandag på jobb i dag -alt gikk gærnt. Møkkahumør når jeg gikk fra jobb, men var bestemt på å dra til dyresjappa og finne små røtter eller resterøtter for å lage nye stammer på algeballene.

Jeg var jo SÅ engasjert der jeg sto og rota mellom røttene, kasta dem hit og dit, kasserte alle sammen. nesjh -kan ikke bruke noe av dette! Klarte å ta med meg ei lita rot til slutt bare for å prøve å se om det var noe å spikke i.

Men faktisk -alle røttene jeg fant var veldig markspist og ujevn. Så skulle jeg kappet dem til hele stammelengder ville det ikke gå... det var ingen ting brukelig. Og dette var en butikk med godt utvalg

Lurer nå heller litt på disse redmoore-røttene. Hvis jeg kunne funnet noen som ikke var så krokete men med passe lengde på runde stammer.

ja ja, får se hva jeg finner
tender
Absolutt :) Det kan selvsagt bety at de mistrives [I]også[/I]. Men jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig, om jeg hadde vært deg :)


Ja nå spørs det; Byttet ca 50% vann i går (og da var en del av kuhliiene bleke) og i dag, et døgn etter var alle med sterke farger igjen... Det spørs altså om det faktisk er noe galt med vannet (som jeg ikke kan måle med akvarietestene) siden kuhliiene ble fine i fargene etter dette vannbyttet..

Etter en mislykka tur etter passende røtter i dag må nok kuhliiene vente enda en stund før bambuspinnene er fjernet.
De satte vel pris på rent vann, tenker jeg

Poenget mitt var at nedtoning av fargene hos Botia/Smerlinger kan bety hvasomhelst. Men èn ting er sikkert; Kuhlii er ikke glad i dårlig vannkvalitet så hvis de fortsatt svømmer rundt, så tviler jeg på at vannkvaliteten er helt på trynet. Jeg har heller aldri hørt at nedtoning av fargene er en sykdomsindikator hos denne arten. Det forekommer som regel når de krangler, er oppstemte,spiser etc....
prøv å ta ut en nå og la den stå en tre dagers tid uten vannbytte, bare surr litt rundt i vannet nå og da for sirkulasjonens del.

Jeg har en rot som er ganske så rett ca 40cm (kan sende bilde) Brukt den i karet mitt men tror ikke jeg trenger den lenger.
Her er det en som har brukt masse bambus i akvariet. Er noen kommentarer om bruken av bambus under vann..
I tråden til GK innlegg 326 fikk jeg se disse kunstige greinene i bruk. Veldig flott syns jeg. Så jeg har bestilt den tykkeste for å se om jeg kan bruke de som stammer på algeballene istedet for bambuspinnene.

Det jeg ikke tenkte på er at de er veldig mørke og kanskje forsvinner mot den svarte bakgrunnen min. Men jeg får bare prøve. Foreløpig har jeg bare sett og klemt litt på dem, det virker som det kan drysse litt av dem, litt "smulete" utenpå. Disse er jo ikke ment for å ha under vann så jeg skal kappe opp en bit og legge i vann en stund for å se om de løser seg veldig opp eller noe.

Krysser fingre
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap