Litt DIY og litt annerledes innredning av akvarie :) (side 9)

Jeg leste hennes signatur som om det var innlegget, gjort den feilen ett par ganger her nå.. Kan bare beklage dette, og håper en forum moderator kan rydde opp i idiotien min.. Jeg bruker ett forum som ligner ganske på dette, så helt min feil...
Bra du fant ut av det til slutt Gomp
Tja, kan jo oppdatere litt med et elendig bilde fra i forgårs. Halvparten av hulene er til av-alging i ei bøtte med sterkt algemiddel. En blanding av Algin-extra og Algin-regular
Det så ut som det begynte å løsne i går.

Som erstatning for hulene så lenge har kuhliiene fått ei rot og cattapablader til å gjemme seg under. Ser ikke ut som de misliker det nei. Er mer naturlig for dem å rote rundt i visne blader.
Et flott kar og for en fantastik ide med de hulene.
Du får kjøpe deg en ovn og behynne å masseprodusere selv..
Tar ikke SAE å spiser de algene du har. Og den er fra asia.
Black_Flys
Et flott kar og for en fantastik ide med de hulene. Du får kjøpe deg en ovn og behynne å masseprodusere selv.. ;) Tar ikke SAE å spiser de algene du har. Og den er fra asia.


Takk! Joda, tanken har slått meg, fått noen til å produsere hulene. Men litt gøy er det jo å ha noe absolutt ingen andre har da

SAE liker jeg ikke og de ville uansett blitt for stor til kuhliikaret, det er bare på 63L... Jeg er heller ingen fan av å skaffe seg fisk for nyttens skyld. Her kjøpes det kun fisk fordi jeg liker dem.
Jeg skaffet meg 2 ancistrus da jeg startet 250 literen for 3 år siden. For å ta alger. Men gud som jeg angret meg. Skikkelig bøllefisk. Benyttet muligheten til å gi dem bort når jeg byttet fra 250L til 450L nå i sommer. Nå er det bare rolige og fredelige fisk
Hehe ser den.
Jeg er sånn at jeg både ser på nytten og at jeg selvfølgelig skal like fisken.
Hva med ottoer da? De er små og koselige.

Holder på ekspreminterer med en javamosevegg som jeg mekket i går. Blir spent på å se om den gir resultater. Veldig enkelt å lage bare å sjekke på sida mi.

Blir spennende å følge med fremover.

Gikk det bra med bambusen eller ble det til at du skiftet den ut?
Black_Flys
Gikk det bra med bambusen eller ble det til at du skiftet den ut?


Nei foreløpig har jeg gjort nada med pinnene, men har en krøllete rot liggende klar når ånden kommer over meg
Kampfisken som går i kuhliikaret er en nyskjerrig kar. Den er alltid rundt og undersøker ting og støtt smyger den gjennom takhullet på hulene og besøker kuhliiene inni

Jeg fant plutselig derfor ut at jeg ville gi den noen "leker". Se om den ville bry seg om det, men når jeg styra oppi der i går trodde han selvfølgelig det var mat på gang. Ble helt fiksert på mat og enset ikke mitt tapre forsøk på å gjøre hverdagen litt morsommere for han :P

Jeg lot lekene henge, se om han har tatt dem i bruk i dag. En fugleleke, en hamstertunell og et grått plastrør, he he

Etter å ha hatt kampfisk en stund kan jeg ikke forstå at disse blir solgt til å ha i bittesmå beholdere de skal bo hele sitt liv i uten noen mulighet for stimuli. For mere nyskjerrig og kul fisk skal man lete lenge etter!

Slenger med et bilde av en kuhlii som koser seg i cattapaløvet
Well... 5 dager etter at lekene ble hengt opp til kampfisken er resultetet dette:

Kampfisken viser overhode ingen interesse for lekene! Null, nada og nix!
He he, så sånn gikk det med mitt lille eksperiment...
Hehee! Tanken var jo god da

Helt enig med det du skriver, har en kampfisk her selv, og den nyter jo plassen sin til gangs! Alt skal undersøkes og stirres på med jevne mellomrom. Og en ny plante inspiseres med både skepsis og nysgjerrighet

Av de fiskeartene jeg vet om, kan det bare være kulefisk som oppfører seg på samme måte; virkelig studerer omgivelsene og det som skjer i karet.

For en så... oppvakt fisk må det være helt drepen å sitte i 5 liter vann hele livet og glo ut på ingenting.
Det er sjukt.. De har dem i mindre enn 5 liter på dyre butikken her oppe..
ElinH
Hehee! Tanken var jo god da :-) Helt enig med det du skriver, har en kampfisk her selv, og den nyter jo plassen sin til gangs! Alt skal undersøkes og stirres på med jevne mellomrom. Og en ny plante inspiseres med både skepsis og nysgjerrighet :-) Av de fiskeartene jeg vet om, kan det bare være kulefisk som oppfører seg på samme måte; virkelig [I]studerer[/I] omgivelsene og det som skjer i karet. For en så... oppvakt fisk må det være helt drepen å sitte i 5 liter vann hele livet og glo ut på ingenting. :-(


Ja dvergkulefiskene mine var også nyskjerrig på invetaret i akvariet sånn som kampfisken. Men det tok ikke lang tid før de kun stod og stirret ut på meg hele tiden -matvrak som de er... Prøvde en sånn undulatring-leke til dem også, men etter å ha smakt på leken var det også null interesse fra dem.
Gomp
Det er sjukt.. De har dem i mindre enn 5 liter på dyre butikken her oppe..


Jeg syns faktisk det er i orden at butikkene oppbevarer kampfisken i små akvarier til de blir solgt. Det er ikke lett å plassere dem i hvilket som helst akvarie sammen med andre fisk. Men at man selger disse små beholderene til de som kjøper fisken, og mener den skal leve der livet ut syns jeg er stygt gjort mot en så nyskjerrig fisk
Lisbeth
[QUOTE=Gomp]Det er sjukt.. De har dem i mindre enn 5 liter på dyre butikken her oppe..


Jeg syns faktisk det er i orden at butikkene oppbevarer kampfisken i små akvarier til de blir solgt. Det er ikke lett å plassere dem i hvilket som helst akvarie sammen med andre fisk. Men at man selger disse små beholderene til de som kjøper fisken, og mener den skal leve der livet ut syns jeg er stygt gjort mot en så nyskjerrig fisk

Uenig.. Det står 2 sånne små bur i en hylle som er like stor som de andre akvariene. Kunne fint satt ett der også, med skille vegg. Så det er nok ikke plassen det står på.

Og somdu sier, så selger dem de til kundene også.
Akavari
har bldd gjennom denne tråden og sett på bildene .likte godt bildene i innlegg 85
Da har jeg faktisk litt oppdatering i denne tråden!
Pga store algeproblemer i kuhliilandsbyen har jeg fått tømt det helt og startet det på nytt igjen. Algeballene er kastet da de rett og slett slapp løs dotter som også festet seg over alt i karet. Tydeligvis pga at de satt fast på en pinne og ikke fikk ligge og rulle og forme seg som de skal.

Algebefeng kar...

[External Image]


Har også fjernet nettingen utenpå blåfiltermatta siden den bare ble full av penselalger

[External Image]

Hmm, hvorfor ble bildett liggende når det er stående hos meg??? Ohh well..
Istedet for trærne laget av bambuspinnene og algeballene skulle jeg denne gangen bruke ei sånn krøllete rot som tre. Den lå lenge på badet i en balje til synking.

[External Image]


Karet ble tømt helt og vasket godt. Imens ble fiskene oppbevart i en balje på badet. Hjørnefilteret ble også oppbevart i akvarievann og med luftpumpe så bakteriene skulle overleve de timene jeg holdt på.

[External Image]


Jeg hadde glemt å legge blader og orekongler til bløt/synking så jeg kokte det i en kjele for å få det til å synke. Avkoket brukte jeg i akvariene og tok vare på resten for senere bruk, 1L mørkbrunt ekstrakt

[External Image]
Oi.. Ville ikke brukt en colaflaske til det der, gitt! hehe
Og etter noen timer så altså akvariet sånn ut. Har festet anubias petit på rota. Den er liten nok til å kunne se bra ut på ei lita rot i et lite akvarie. Om jeg får problemer med alger på dem fordi de står litt nærme overflata og lyset gjenstår å se. Dette er ikke like morsomt oppsett som med algeballene, men man må bare gi seg når det ikke går..

[External Image]


At kampfisken er et sterkt vanedyr merket jeg enda bedre når han fikk den nye innredninga. Han brukte å ligge mellom algeballene og de savnet han tydeligvis. Leita rundt og virket rett og slett irritert

[External Image]

2 kuhlii i bladhaugen

[External Image]

Vannet er veldig brunt av ekstraktet som ble av bladene og konglene så ikke lett å få bra bilder
Ronny-André
Oi.. Ville ikke brukt en colaflaske til det der, gitt! hehe


Jeg la flaskene i kjøleskapet og plutselig hørte jeg gubben si: Åhh har vi Cola!

NEEEEEI ikke rør!
Hehehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap