Fisk i 4-5l bolle/kar

Inaktiv bruker
Hva mener dere om å ha kampfisk i 4-5L bolle eller lite kar?
4-5liter? dyreplageri, er min mening, enten det er kar eller bolle.
Hm...
Er det aquabox du har eller gullfiskbolle?
Inaktiv bruker
trenger ikke nødvendigvis være meg denne depatten handler om
Men noen jeg kjenner godt, har kampfisk i aquabox
Inaktiv bruker
Sanne
4-5liter? dyreplageri, er min mening, enten det er kar eller bolle.

Kan du utdype noe mer rundt det?
Oki doki
De fleste kampfiskene i dyrebutikken er som regel bare i slike små plastboller/fødekarlignende. Så syntes ike det er noe dyreplageri, nei.
pirAJA
Hva mener dere om å ha kampfisk i 4-5L bolle eller lite kar?


Hvis man ikke engang har plass til et akvarium på 10 liter, så har man jo ikke engang plass til å oppbevare en bøtte for å skifte vann? :S

Og har man plass til bøtte, så vil nok kampfisken trives bedre oppi der enn i et "akvarium" på 4-5 liter, i hvert fall hvis man gir den litt planter og denslags...

Så personlig ser jeg ikke vitsen.
Fredorol
De fleste kampfiskene i dyrebutikken er som regel bare i slike små plastboller/fødekarlignende. Så syntes ike det er noe dyreplageri, nei.


Det er ikke hva dyrebutikkene gjør og ikke gjør, som bestemmer hva som er dyreplageri eller ikke...
Nå er de bare i dyrebutikken en kort periode i sitt liv

Vet at en del snakker varmt for å holde kampfisk i små kar, men etter å ha sett kampfisk utfolde seg i 100 liter er ikke jeg i tvil om hva fisken trives best med.

For det er vel snakk om mer enn bare å overleve...

En annen ting er at så små kar er utrolig utsatt for endringer i vannverdier, og stadige endringer er en stor stressfaktor for fisk. Men det vil kanskje ikke synes så godt (med unntak av om det fører til sykdom, som hvitprikkutbrudd), siden fisken knapt får snudd seg rundt sin egen akse... sorry, men 5 liter vann er ikke egnet som varig bolig for en fisk.
pirAJA
[QUOTE=Sanne]4-5liter? dyreplageri, er min mening, enten det er kar eller bolle.

Kan du utdype noe mer rundt det?

hva mer er det å utdype? det er min personlige mening. en kampfisk er faktisk ganske stor med slør og alt. jeg ville ikke hatt den i noe mindre enn 30-40 liter, helst mer.

i 5 liter tviler jeg man har plass til skikkelig filter, fisken har knapt plass til å snu seg. fisken overlever, men jeg tviler på at den trives. syns synd på fiskene i butikken som lever i bokser så trange at de ikke kan snu seg en gang
Inaktiv bruker
karret det er snakk om er på 5.5 L. Jeg syns faktisk personlig at dette karret ikke er for lite for èn fisk. Det ble gitt i gave med 4 neontetraer også, men disse er tatt ut. Kampfisken er ca 3cm i kroppen og har noe til planter.

Ser i fiskebasen at det står min 60cm. Men det kommer vel litt an på hva man har ilag med også. Ser jo såklart, at fisker kan komme til å ha det bedre i større akvarium og dammer...
Nei.

Minstemålene for akvariestørrelse i basen er ikke satt ut fra en vurdering om hvilke andre fisk som er i samme kar.

Det finnes jo milliarder av kombinasjoner, så noe slikt er ikke mulig.

Basen tar for seg hva en art krever av plass for å kunne ha et bra liv innenfor fire glassvegger. At basen er noe romslig på enkelte arter er jeg enig i, men det er jammen langt fra 5 liter og opp til 60.

Vi hadde overlevd vi også, innesperret på 2 kvadratmeter. Men trives? Nei. Og det gjør neppe en kampfisk heller. Eller en hund som tilbringer livet i et transportbur.
Inaktiv bruker
Nå prøver jeg å få en myldring av hva enkelte mener om fisk i så små boller/kar. Men jeg får inntrykk av at det er fiskeelskere her som slår ned hardt og blir oppgitte når man bringer noe frem på en noe saklig måte.
Ingen tittel
Kampfisk
[QUOTE=Fredorol]De fleste kampfiskene i dyrebutikken er som regel bare i slike små plastboller/fødekarlignende. Så syntes ike det er noe dyreplageri, nei.


Det er ikke hva dyrebutikkene gjør og ikke gjør, som bestemmer hva som er dyreplageri eller ikke...

De har jo vært i boksene så og så hele livet sitt (hvis det er oppdrettsvariant)
så tror ikke de merker noen særlig forskjell.
Jojo, men det er jo klart. Fisk kan enkelt og greit ikke leve et lykkelig liv i et så lite akvarium eller en bolle. Her er da mine forslag:

- Hell ut vannet, få fin grus, jord eller sand og putt en kaktus oppi og den vil trives
- Lag en liten sump. Evt. ha en plante som kan ha røtter under vann og selve planten vokser over overflaten.
- Bruk det til oppdrett av en snegle som botiar kan spise om du har
- Eller du kan enkelt og greit kaste eller selge bollen Ikke vondt ment, men 5 liter er rett og slett for lite vann.

Det spiller ingen rolle hva folk mener. Det er fisken det er snakk om og den vil ikke trives.

Jeg har sett kampfisk i en 100 liter hvor den svømmer konstant rundt, viser seg fram og slåss med utsiden av akvariet, og sammenlignet med en 5 liter så står den bare helt stille og gjerne ligger på bunn og vil knapt nok ta mat.
Det er en venn av meg som har kampfisk i en 70 liter. Du kan vedde på at den trives og at den viser seg fram!
pirAJA
Nå prøver jeg å få en myldring av hva enkelte mener om fisk i så små boller/kar. Men jeg får inntrykk av at det er fiskeelskere her som slår ned hardt og blir oppgitte når man bringer noe frem på en noe saklig måte.


Synes vel ingen her har slått ned på en hard måte, men gjort det du oppfordrer til: sagt hva de mener om å ha kampfisk i så små kar. At det ikke er det du ønsker å høre er en annen sak

Alle her har vært saklige, og det saklige er at det er ikke optimalt å ha kampfisk - eller noen slags fisk - i 5 liter vann. Det er da mindre vann enn de fleste bruker når de vasker gulvet! Med andre ord: selv golvsfilla blir unnet mer vann enn kampfisken (ja, den var kanskje ikke saklig, men holder faktisk.. uhm... vann).

Hver og en må vel gå i seg selv og finne ut hvorfor de vil ha akvarium/fisk. Er det som en pyntegjenstand er vel det et helt annet utgangspunkt enn å ønske å gjenskape naturlige forhold for fisken slik at en kan sitte og observere naturlig adferd hjemme i egen stue. Det er dette jeg synes er fasinerende med hobbyen. At det også kan kombineres med at et pent kar er en flott "pyntegjenstand" er jo en flott bonus!

Personlig synes jeg at med alle levende dyr er det dyret/fiskens velferd som skal stå i høysetet. Vi klarer aldri å gi fisk det samme som naturen kan, men noen er nærmere enn andre
Dette kommer folk aldri til å bli enige i...

Jeg selv synes 5 liter er alt for lite. Jeg har min kampfisk i en bolle på 20 liter og synes også dette er for lite. Men bedre enn 5 liter!!

Kjøp noen snegler å ha i disse 5 litrene (små snegler), å planter... Kanskje de finnes en rekeart som kan passe bedre? (sier ikke at det gjør det, bare spørsmål ut i luften).

5 liter er ikke egnet for noen fisker i det hele tatt. Og Fredorol! Tror du ikke en kampfisk merker forskjell på 5 liter og 60 liter? Selvfølgelig gjør den det. Vannet har mer stabile verdier, større plass å svømme på. Eller faktisk en plass der fisken KAN svømme. Og flere skjulesteder. Mer å utforske...

Du hadde merket forskjellen du også om du hadde vokst opp i et kott og plutselig fått et helt hus. eller hva??

Få kampfisken til litt større plass er mitt forslag
Jeg er temmelig sikker på at denne kampfisken ikke kommer til å dø av alderdom men heller av sykdom fremkalt av alt for store temperatursvingninger, ussel vannkvalitet etc.

Når vi kjøper hest, hamster eller hund så tenker vi på dyrenes behov først og ser til at vi har den nødvendige tiden og plassen disse vil trenge men av en eller annen grunn så har vi ingen tilsvarende standard for kampfisk...




Det var nettopp det som var mitt poeng også Helge. "det er jo bare en fisk" er nok en velkjent tankegang hos mange. Dessverre.

Jeg klarer ikke helt å se sjarmen med en kampfisk i et så lite kar. Den klarer jo bare såvidt å snu seg - omtrent som en hund i et transportbur. Skjønner ikke helt at det er noe særlig interessant å studere. Og da står jeg igjen med at kampfisken fungerer som en pyntegjenstand... og et levende vesen fortjener bedre enn det.

Da er det noe annet å tilby forhold som gjør at man kan sitte i evigheter og studere den samme adferden som fisken har ute i det fri.
ElinH
Det var nettopp det som var mitt poeng også Helge. "det er jo bare en fisk" er nok en velkjent tankegang hos mange. Dessverre.

Jeg så vi var enige men jeg fikk så lyst til å si det jeg også

En annen ting med 5-litere er at det kanskje kan være greit for en erfaren akvarist som har masse kunnskap og som også har ett eller flere store akvarier å falle tilbake på når det begynner å skjære seg.

Tipper det er mange her inne som kan bekrefte dette utifra egen erfaring. Kanskje de tar vann fra de store akvariene, kanskje de har ett temperert rom, kanskje de bare bruker boxen i kortere perioder, kanskje de har modifisert boxen, kanskje de bare har planter eller snegler i boxen eller noe annet jeg ikke kommer på i farten.

Uansett, nybegynner med Aquabox stinker død fiske lange veier.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap