Pluto-mitt første akvarium

Vel, vil fortelle litt om Pluto da.
Det er et lite 26liters akvarium, som jeg hadde 2 ciklider og 4 guppyer i.
Skulle kjøpe noen til å spise litt alger, etter noen uker, men ble lurt til å kjøpe mye mer, og dermed ble det massedød i akvariet mitt.
Nå er det en ål der, 1 voksen gyppy og 2 barn (ble født i karet etter et par uker), samt 2 ciklider.

Skal gå over til å ha det som rekekar istedet, så skaffe et større akvarium på stua, der jeg kan ha fisk, som trenger mer plass.

Gleder meg veldig nå.

Siste nytt er at jeg idag fant 2 skivesnegler i akvariumet.
De ble fjernet.
Regner med jeg blir kvitt dem, så fort karet er klart til å fylles med reker.
Så koselig! Skal bli moro å følge med fremover, og høre hvordan det går når rekene har flyttet inn
Hei Mathias.

Jeg ville bare si at det er veldig vanskelig å bli kvitt uønskede såkalt "Pestsnegler". Jeg rekner med at de kom med noen planter du kjøpte, og mest sansylig så har de lakt egg den lille stunda de var i akariumet, veldig små egg som du ikke klarer å se.
Men hadde du du flaks så klarte du fange ut de 2 får det fekk tid til å formere seg.

Men du må ha lykke til, gleder meg til å følge med på rekene og fiskene dine. Så håper jeg at du legger ut noen bilder etter hvert av fiskene, rekene og akvariumet (a).

Fra Magnus
Gleder meg til å følge med på tråden din
Løsningen med snegler er ESHA gastropex , den skal være trygg for fisk. Med den dør alle snegler. Så plant deg ferdig, bruk gastropex og ta en par delvis vanbytter før du setter inn rekene (føler meg ikke trygg når det gjelder alle reker og høy dose av det midlet) , skal selv behandle to karr med det, men venter til jeg har fått ut all yngel (det skal være trygt, men liker ikke å tilsette noe når jeg har mye yngel)
Hei! Leste om startproblemene dine i den andre tråden. Så flott at du har bestemt deg for å ha reker i det lille karet ditt. Det kommer nok til å gå kjempefint nå som du får startet karet litt bedre

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke bekymret meg så veldig for de sneglene. Jeg ville i alle fall ikke begynt å styre med middel mot dem. Jeg har snegler i alle mine kar, både skivesnegler og pestsnegler. De vandrer rundt og spiser alger og matrester. Dessuten, reker spiser gjerne det samme som sneglene og vil lett utkonkurrere sneglene eller sørge for at sneglene ikke øker i så stort omfang. Hvis du titter litt på sneglene er de faktisk litt pene også

Lykke til!
Hvordan man ser den er gravid
jeg har ikke pepling på hvordan man ser fiskene er gravide.

kan noen svare meg på det.??????????????????????
takk, takk.
Bare koslige folk her jo )

Jeg vet bare hvordan man ser at guppyene er gravide, for de blir så store. Når du ser en svanger guppy forfra, ser den nesten firkanta ut!

Som jeg har skrevet andre plasser, har det seg sånn at de såkalte ciklidene, va platy! ; )) hehehe!

Nå har jeg lest masse, så jeg begynner å fatte littegrann-har lært masse allerede.

De plantene som var i karet har jeg fjerna. De døde jo sakte men sikkert.
Har lest om forskjellige planter nå da, og har faktisk en plan med det hele.

Skal i alle fall ha javamose til rekene.
Har også kikket på noen flyteplanter, som ville ha vært dekorative i toppen av karet.
Har pynta nå da, med mer sand, noen runde fine steiner, og et skjell ( egentlig til eremittkreps, men jeg har det til pynt), og ei fin rot med masse hulrom.

Har swrget for god sirkulasjon i toppen, så vannet får nok oksygen, og skal innom med vannprøver igjen idag, for å se om det er på bedrings vei. Det virker ihvertfall slik, for ingene flere fisker ser ut til å være syke.

Har prøvd å ta bilder, men det er noe galt med kameraet. Bildene ser fine ut, men de blir bare sorte uansett.
Mrn bilder kommer så fort jeg får fatt på et kamera.
Noen som har peil på hvilket kamera jeg bør ha for å få tatt gode bilder da?
kulemathias
takk, takk. Bare koslige folk her jo ;))

Sånne som deg er jo hyggelig å hjelpe, du suger jo til deg kunnskap som en svamp!

kulemathias
Har pynta nå da, med mer sand, noen runde fine steiner, og et skjell ( egentlig til eremittkreps, men jeg har det til pynt), og ei fin rot med masse hulrom.

Følg litt med på vannverdiene dine med det skjellet. Det kan gjøre vannet for hardt til rekene (kommer an på rekene, men sjekk ut hvilke vannverdier dine vil ha)

kulemathias
Har prøvd å ta bilder, men det er noe galt med kameraet. Bildene ser fine ut, men de blir bare sorte uansett. Mrn bilder kommer så fort jeg får fatt på et kamera. Noen som har peil på hvilket kamera jeg bør ha for å få tatt gode bilder da?

Gleder meg til bilder! Du får sikkert tips om kamera som har litt peil på sånt.
glemte å si at skjellet ikke er ekte )
det er laget av akryl kanskje?? vet ikke.

Så er jeg litt frustrert nå, for jeg skulle sjekke nitrittverdiene i vannet. Der jeg pleier å gå hadde testerne kommet bort i løpet av helga. Så jeg dro til et annet sted, og der dro hun fram strips.

Jeg har jo sittet her, så jeg vet at man skal bruke dråpetestere.
Men DET ville hun ikke høre på, så hun tok med strips, og de var jo fine.

Skal ta med prøve til Lade senere jeg-DER får jeg sikkert riktig hjelp!

åååååh!! jeg MÅ kjøpe det 90l-karet de har tilbud på.
1600, med masse innhold, er et veldig bra tilbud.
Spurte om pumpa som følger med er bra nok, og hun var faktisk ærlig og sa at det var den ikke.
(det var dama på den plassen der de ikke hadde testere akkurat nå. hun virker ganske flink den dama altså)

Eeeeeer så hektaaaaaah!! ; )
Siden dere skal kjøre i gang to nye kar samtidig vil jeg anbefale dere å kjøpe inn testene dere trenger. Det blir litt mye å måtte løpe til butikken hele tida. Spesielt i starten når det er viktig å følge med (testene har du også bruk for videre)

Kanskje du skulle høre med din mor om å invistere i et sånt testsett?
Det koster litt med det samme, men varer leeeenge
det høres veldig lurt ut. )
Forresten, hvor gammel er du? I profilen din står det at du er 06 år!

He he... du er vel litt eldre enn det?!
Lro
Forresten, hvor gammel er du? I profilen din står det at du er 06 år! He he... du er vel litt eldre enn det?!

Mathias er 6 år faktisk. Men jeg skriver for ham. Hvis du besøker mathias sin side, ser du at han og jeg har siden sammen. Stort sett er det han som bestemmer hva som skal skrives her, men det er jeg (mor) som skriver, og formulerer det.

Akkurat nå er det altså bare mor som skriver, for Mathias er på skolen.
Flaks for ham at vi ble like hekta.

Det var han som ønsket seg akvarium i utg.pkt. Men jeg var klar over at jeg ville få hovedansvaret.
Jeg ble faktisk hekta PÅ GRUNN AV startproblemene som oppstod.

Mathias er veldig flink-han er med på alt som skjer av avgjørelser og arbeidet med akvariumet.
Han leser noe av det dere skriver selv, og resten leser jeg opp for ham.

Han har imponert meg veldig. Men kanskje blir han ekstra interessert, fordi jeg som mor ble så hekta og? ; ))

Å ha en felles hobby med barna sine tror jeg er veldig sundt.
Og hvem ville vel la en 6-åring sitte alene på nettet?
Dertte er en fin måte å lære ham positiv bruk av internett, tror jeg.
Å en fin måte å lære ham at liv er liv-uansett om det er stort eller lite, om det lever i vann eller på land.
Aha -skjønner! Men så bra at du engasjerer deg så mye i dette sammen med han! Og hvis mye av det du skriver er hans ord er han jo tydeligvis veldig opptatt av dette!

Dette er en utrolig fin hobby og ikke minst lærerik. At du ikke lot deg skremme av startproblemene men heller ble mer intressert er jo enda bedre! Skal nok krøkes en god akvarist av deg og din sønn
Ja-det er fare for at vi har blitt skikkelig hekta. Stakkar sambo, rister på hodet, og lurer på hvor det skal ende )

At jeg engasjerer meg så mye....vel man MÅ jo det egentlig. Skaffer man barn en hobby som involverer å ta vare på levende individer MÅ de jo ha hjelp. Og man vet ikke før man starter hvor lenge interessen til barnet/a varer.
Og går gløden bort etter en stund, MÅ den voksne ta over. Det må en være forberedt på på forhånd.

Men Mathias blir nok interessert en god stund tror jeg.
kulemathias
Ja-det er fare for at vi har blitt skikkelig hekta. Stakkar sambo, rister på hodet, og lurer på hvor det skal ende ;)) At jeg engasjerer meg så mye....vel man MÅ jo det egentlig. Skaffer man barn en hobby som involverer å ta vare på levende individer MÅ de jo ha hjelp. Og man vet ikke før man starter hvor lenge interessen til barnet/a varer. Og går gløden bort etter en stund, MÅ den voksne ta over. Det må en være forberedt på på forhånd. Men Mathias blir nok interessert en god stund tror jeg. ;)

Du har riktig og ansvarsfull innstilling til dette! Når jeg for "100" år siden jobbet i dyrebutikk prøvde jeg å forklare foreldre at de måtte selv være innstilt på å passe på dyra de skaffa barna og også ta over ansvaret helt når barna mistet interessen. Jeg forundret meg ofte over hvor vanskelig dette var å få og noen foreldre til å forstå..
du har veldig fine kar forresten!
kulemathias
du har veldig fine kar forresten! ;)

Tusen takk, så du hadde lagt til skryte-kommentar på profilen min

Sjekk ut Håvard Støre Andresen og mona O sine. De syns jeg har skikkelig pene kar! ( mange andre også, men de jeg kommer på i farta)
Da har det kommet et 61-liters kar i huset.
Vi flytta sand og vann fra det gamle karet. Klippet av litt av filteret fra den gamle pumpa, og hadde det i den nye.
Behandla det med easy balance og nitrivec biokulturer.
Hadde også over sand fra det gamle karet til det nye.

Nå har vi hatt over vannet og fiskene fra det gamle karet, og fylt over litt etter litt med nytt vann.
Karene er også behandlet med middel mot sneglene.

Alt ser ut til å gå bra nå. Vannverdiene er fine i begge karene. (det lille står bare med sand, vann og pynt da.....)
jeg har nå lagt ut bilder av begge karene på profilen min
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap