Fisk med bare ett øye.

I går morges oppdaget jeg at jeg hadde en enøyet fisk. (Svart fantomtetra). Den hadde to øyne dagen før, så dette har skjedd i nattens mulm og mørke. Det ser ikke ut som den lider, men den er ikke kjapp nok i matfatet lenger, så jeg vet ikke om den får i seg nok. Jeg har lest at fisk kan leve i akvarium med bare ett øye, men vet ikke om dette gjelder tetra okså, for den er vel avhengig av å SE maten.
Slik som den er nå, er den vanskelig å få tak i for avlivning, men får den for lite mat kommer den jo bare til å tyne bort. Uff. Hva gjør jeg?
Det er mange fisk som greier seg utmerket med bare ett øye. Akkurat nå er det nok litt uvant for den å orientere seg, men det kommer den til å klare etterhvert skulle jeg tro.

Jeg ville ikke valgt å avlive en enøyd fisk, ettersom det er bevist gang på gang hvor godt de faktisk klarer seg med bare ett øye. Det gjelder hunder og katter også, forresten. Mange enøyde, men glade og fornøyde, firbente har jeg sett på div. Animal Rescue-programmer på AnimalPlanet
Da får jeg la den leve foreløbig, den er en av tre gjenlevende av en liten stim, og er snart 5 år gammel. Det skal bli rart å se hvordan den vil klare seg. Håper bare det ikke blir flere enøyde fisk hos meg, for det er vel en av de andre innbyggerne i karet som har forsynt seg med øyet. Jeg har en bestemt mistanke om hvem synderen er...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap