Valgets kval

Det store spørsmålet er:

Skal jeg tørre å prøve meg på varmekabler ,bunn næring,co2,lys og målinger på det snart innkjøpte 240l rio. Er dette vanskelig å få til? Tålmodighet har jeg,men ingen erfaring og ingen som kan veilede meg.Da jeg bor langt nord og alt må bestilles over nett. Har lest så det gjør vont i mine øyne,og når jeg først bestemmer meg vil jeg gjøre det som er rett.
Ønsker god beplantning ,opptimale forhold for fisk. Går dette uten co2?
Er dette for mye for en nybegynner? livredd for algeinnvasjon.
Det går an å få til godt med plantevekst selv uten co2-tilsetning, men da er man tvunget til å velge planter som ikke er så krevende av seg. Du kan jo ta en titt innom profilen min og se på mine kar. Jeg bruker ikke co2 og har ikke spesielt godt med lys, men som du kan se så trives plantene mine likevel. Det er fordi jeg har valgt enkle planter som ikke er spesielt lyskrevende.

Er målet ditt derimot et skikkelig plantekar med mer krevende planter og optimal vekst så må du nok til med alt det du ramser opp

Her har du enda mer å lese på om du vil:
Engelskspråklig side om planteakvarier og co2 mm.
Engelskspråklig side om alger.
Flere artikler om planter som ligger her på AF.
Flere artikler om alger som ligger her på AF.
:)
Tusen takk tante Astrid Det hjalp veldig. Bruker du Bunn næring?
Jeg har valgt å ikke bruke den slags bunnlagsnæring som legges under hele substratet siden jeg har det med å flytte om på plantene fra tid til annen. Da er det lett for at dette følger med røttene opp i vannet og skaper overgjødsling. I tillegg er det ikke alle plantene jeg holder som har behov for gjødsel i bunnlaget. Istedenfor har jeg brukt JBL's gjødselkuler som jeg putter ned til akkurat de plantene som har så stort rotsystem at de trenger det. Finnes andre typer tabletter og kuler som fungerer på samme vis.

Jeg har også sandsnegler istedenfor varmekabler. Mange liker ikke disse sneglene, men jeg synes de gjør en fantastisk jobb, ikke bare ved å lufte bunnlaget, men også ved å spise avfall som havner oppe på sanda.
Ok
Da begynte det å løsne hær. Da skal jeg satse på hurtig voksende planter.

Det hadde vært fint om du kunne ha anbefalt meg fisk som går sammens ,er litt usikker dær og. som sagt det er et 240liters akvarie. Skal selvfølgelig ha algespisere. Men utover det så er det så mye å velge mellom. Synes kampfisken er vakker,men skjønner at den er en ensom kriger Har litt lyst på ciklider,hva kan jeg ha sammens med dem? Har lest om sammensetning men klarer ikke bestemme meg helt da. Noen andre innspill hadde været gull
Om du legger inn et søk i Fiskebasen på vannverdier og størrelse på kar så vil du få opp en liste å velge i blant. Plukker du ut en favoritt blant disse så blir det enklere å foreslå andre fisker som passer sammen med den. Du bør også finne ut om du liker masse liv og røre eller mer rolige, bedagelige. Det er også mulig å inkludere størrelsen på fisk i søket om du har bestemt deg for minimum/maksimum der.

Å foreslå en ciklide er ikke enkelt siden det er snakk om veldig mange arter med forskjellige krav til både vann, omgivelser og samboere. Som nevnt så er det enklere å komme med forslag til sammensetning om du velger ut en hovedfisk som det da går an å ta utgangspunkt i.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap