Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 10)

Avslutter med et litt uskarpt et av en hunn og et par bilder fra overflaten.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
fine bilder =

ps.nå fikk jeg plutselig den dere må ha følesen typisk meg =;-D
De hadde flere fine klovnkilli i en butikk i Oslo i går. TROR du jeg hadde det kjipt siden jeg ikke kunne ta med meg noen?! Jeg kjenner at det er på tide jeg blir med i klubben -klovnkilliklubben! Jeg vil også ha! FY for en nydelig liten fisk.. må bare finne et sted...
Om du går for en trio så kan de gå i et lite kar. Det skulle du vel ha plass til å trykke inn et sted.
Ut fra det jeg har lest om de så kan de visst gå sammen med reker også om rekene har litt gjemmesteder *friste friste* ;D
Jeg har det perfekte akvariet til disse skjønner du, men jeg må først se an situasjonen med krystall/bierekene der. Det kan se ut som de er på vei til å dø ut, håper ikke det, men gjør de det gir jeg opp rekene og putter i noen klovnkilli istedet!
I et såpass stort kar (som forøvrig var utrolig fint!) så ville jeg ikke nølt med å ha rakettkillier sammen med rekene. De eneste gangene jeg har sett det har vært advart mot å holde reker sammen med killiene så har det vært for killienes skyld siden rekene kan spise eggene. De fleste som har raketter forteller at de stort sett holder seg i den øvre delen av karet. (Noe som ikke helt stemmer her hos meg forøvrig.) De er heller ikke så opptatt av å jakte ser det ut til og de er ikke så ivrige på mat som havner på bunnen. Selv ikke mikroorm.

Selv ville jeg altså ikke hatt betenkeligheter, men det kan jo mot all formodning skje at de likevel forsyner seg av rekeyngel så jeg skjønner at du prioriterer rekene altså
Hmm, noe å tenke på dette. Har 15 C. habrosus og 6 ottoer i dette karet og de er jo veldig kjedelig å se på. Grå/svart, går nesten i ett med sanda. Så jeg trenger noe liv oppi der som syns bedre.

Disse killiene er jo veldig små så kanskje de heller ikke vil syns så veldig. De andre fiskene jeg har der bruker stort sett bare bunn så hele midt og toppsjikt kan killiene få helt for seg selv. Hvor mange tror du jeg kan sette inn?
De er små ja så de synes ikke så veldig godt og de er stort sett i overflaten, men det er masse liv i de. Om du vil ha mer fargerike killiarter så kan du for eksempel se på Nigeriakilli, men den er ikke av de snilleste så der er det nok større risk for rekene.

I et så stort kar som det der så kan du sikkert ha en 20 raketter uten problem, kanskje enda flere. Jeg har tross alt 13 i mitt lille 60 liter som ikke rommer mer enn maks 40 liter vann. Ser riktignok ikke flere enn 10 i gangen da. Enten det eller starte med noen få og drette resten selv. Humunukuapuaa har jo hatt suksess ved å ta vare på slam fra bunnen og så har det dukket opp yngel der. I et såpass tett beplantet kar som det du har så kan det godt hende noen greier seg på egen hånd også.
Tante Astrid
Om du vil ha mer fargerike killiarter så kan du for eksempel se på Nigeriakilli, men den er ikke av de snilleste så der er det nok større risk for rekene. .


Nei jeg vil bare ha klovnkilli! Jeg vet ikke hva det er, men jeg ser på andre killi og de er råfine og flotte farger og alt det der, men det er klovnkillien jeg vil ha

Koster 65 kr pr stk, heh det blir 1300 for 20 stk det :O
Betalte noen-og-femti for mine. Du får gå for noen få og drette selv da vet du

Skjønner jo godt fascinasjonen din. Ventet jo tross alt i mer enn tre måneder på mine. Løp og kjøp, du vet aldri når de dukker opp igjen ;D
Tante Astrid
Betalte noen-og-femti for mine. Du får gå for noen få og drette selv da vet du ;) Skjønner jo godt fascinasjonen din. Ventet jo tross alt i mer enn tre måneder på mine. Løp og kjøp, du vet aldri når de dukker opp igjen ;D


Skal ikke se bort i fra at det dukker opp flere her i området, vi er jo flere som har rakett fnugg på gang.
Har oppdaget 2 raketter med b-gjeng drakt i "hovedkaret" i tillegg til noen småfnugg. Så dette "bare skjer". Har lesset oppi mer av den Riccia sp. jeg fikk av Lisbeth. Tror det er det mest finbladete jeg har så langt.
Men det er til tider klin umulig å se yngel, så pass på utslagsvannet. Jeg ville sett både i overflaten og på bunnen av bøtta etter yngel, eller skummet unna et par halvlitere fra topplaget og tittet etter yngel der. Og latt bunnfallet få roet seg og tatt vare på slammet. Jeg har slamprosjket på tredje uken og det er fint å drive med tilnærmet ingenting - Når man ikke kan se må man ty til irrasjonelle metoder som å tro. Så langt har det fungert med en god dose "Jeg tror på fisk, derfor gir jeg ikke opp".
hmm... du skal ikke få opp noen bilder snart da Astrid
Jo, det har vært planen lenge, men strever med øynene i dårlige perioder og det har jeg nå etter å ha skeiet ut med litt husarbeid :b Forhåpentligvis varer det ikke så mye lenger før jeg friskner til igjen og da lover jeg nye bilder av både kar og fisk.
Lisbeth
Jeg har det [URLBLOCK1]til disse skjønner du, men jeg må først se an situasjonen med krystall/bierekene der. Det kan se ut som de er på vei til å dø ut, håper ikke det, men gjør de det gir jeg opp rekene og putter i noen klovnkilli istedet!

Tenkte bare du ville lese innlegg nummer to i denne tråden
He he, ja kan faktisk hende jeg prøver meg på noen klovner da Åhh, så spennende da! Syns jeg i det siste virkelig har fått inn masse ny fisk, er så kult å kjøpe noe nytt! Det er værre å holde tilbake med fisk enn med klær, burde vært motsatt for jeg krangler med klesskapet hver morra
Lurer litt på om rekene evt. spiser killi, og spesielt egg?
Hadde jeg vært en liten reke hadde i hvertfall jeg gaflet i meg killiegg og ny-yngel.
Yngelen er nok trygge, men eggene kan være utsatt. Noen har reker sammen med egg og mener rekene holder eggene rene for mugg og slikt, mens andre sier rekene spiser eggene.
Humunukuapuaa
Lurer litt på om rekene evt. spiser killi, og spesielt egg? Hadde jeg vært en liten reke hadde i hvertfall jeg gaflet i meg killiegg og ny-yngel.

De stedene jeg har sett det vært advart mot å holde reker sammen med klovnkilli har det vært pga at rekene kan ta eggene til killiene.
for ett NYDELIG kar, inspirasjon dette. Skal teste en ting eller to når jeg flytter karet mitt om 1 mnds tid. Disse røttene du bruker, selvplukket eller kjøpt? noen spesiel behandling før de går i karet?
Takk Trond

Røttene kalles Redmoor og jeg bestilte og kjøpte de gjennom en Tropehagen-butikk. Skyllte bare lett av de før de havnet i karet. De flyter lett så jeg festet de til veggen ved å skru fast en sugekopp med en syrefast skrue.

Det dukket også opp noe sopp på den ene den første tiden, men det er ikke uvanlig på disse røttene, er helt ufarlig og forsvinner av seg selv, noe det også gjorde her hos meg.

Jeg liker røttene veldig godt. Litt synd at det nå er så tilvokst at de nesten ikke synes ;b
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap