Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 12)

Jeg tok ideen din(hjemmelagde bakgrunner) når jeg skulle lage bakgrunn til rekekaret mitt. Jeg måtte dog gjøre noen forandringer av mangel på maling/spraylakk. Jeg tok kritt(av forskjellige jordfarger) og skrapte det opp til "pulver" med en kniv, strødde pulveret over arket(etter å ha bløtnet det og krøllet det), og "malte" det ut med en tørr pensel. Det ble litt gris, men resultatet var så absolutt verdt det. Uansett: kjempesmart ide, du har spart meg mange hundre kroner
Siden jeg ikke rakk edit-fristen: æsj, jeg føler meg virkelig frekk når jeg laster opp egne bilder i DIN akvarietråd. Unnskyld! :s
Heika
Siden jeg ikke rakk edit-fristen: æsj, jeg føler meg virkelig frekk når jeg laster opp egne bilder i DIN akvarietråd. Unnskyld! :s


Tror nok ikke tante Astrid syns det er frekt, men heller hyggelig. Morsomt når andre blir inspirert av ting man har laget selv vettu. Syns den bakgrunnen ble fin også
Lisbeth
Tror nok ikke tante Astrid syns det er frekt, men heller hyggelig. Morsomt når andre blir inspirert av ting man har laget selv vettu. Syns den bakgrunnen ble fin også :)


He he, tusen takk! Jeg følte meg litt som en hijacker, der jeg plutselig hadde gjort tråden til min.
Lisbeth har helt rett vet du Heika, jeg synes sånt er kjempekoslig! Synes den bakgrunnen din var kjempestilig! Laget noe lignende med gråpapir og pastellkritt på en liten 15 liter jeg hadde. Din sin ble dog mye finere. Når den kommer på plass så blir den jo enda bedre. Har du bilder av karet etter montering?

Er liten aktivitet inne på forumet for tiden fra min side, men siden jeg er innom denne tråden så må jeg jo nesten fortelle at det svømmer baby-klovner i karet nå. De får ingen spesialbehandling, men jeg regner med at de finner smått å spise frem til de blir store nok til å spise samme maten som de voksne. Jeg tør ikke luke heller så det er veldig tettvokst der. Ph på 6.
Grattis med småttiser!

Jeg har noen i litt forskjellige størrelser selv. Noen fra slam-klekking og noen jeg har fjernet fra karet til foreldrene. Fremdeles noen som går sammen med foeldrene, men har misstanker om at kanskje stor yngel spiser litt små yngel.
Morsomt med bebiser!

Takk, takk Som du kanskje ser på bildet, er ikke karet verdens fineste da den har en del riper; men det gjør ingenting da det bare skal gå noen reker og suller her. Man kan egentlig lage en hvilken som helst bakgrunn på denne måten. Igjen: kjempeflott ide!
Grattis med killiyngel! Mine har lekt, men ikke sett noe smått. Veldig igjengrodd akvarie så det bør overleve yngel der. Spennde å vente
Heika
Morsomt med bebiser! Takk, takk :D Som du kanskje ser på bildet, er ikke karet verdens fineste da den har en del riper; men det gjør ingenting da det [I]bare[/I] skal gå noen reker og suller her. Man kan egentlig lage en hvilken som helst bakgrunn på denne måten. Igjen: kjempeflott ide!


Æsj, skulle også laste opp et bilde av bakgrunnen i et innredet kar. Haha, nå har jeg i hvert fall tatt over tråden din c:
Humunuku
Grattis med småttiser! Jeg har noen i litt forskjellige størrelser selv. Noen fra slam-klekking og noen jeg har fjernet fra karet til foreldrene. Fremdeles noen som går sammen med foeldrene, men har misstanker om at kanskje stor yngel spiser litt små yngel.

Takk! Må si disse vokser kjempefort. Har vel litt blandet størrelse på yngelen, men de største er nå kanskje i underkant av en centimeter, spiser nå voksen mat og man kan ane hvilket kjønn de er. Utrolig egentlig siden det ikke er mer enn et par-tre uker siden jeg oppdaget yngel i karet og da var det bittesmått. De minste jeg har nå er nesten usynlige, men jeg så faktisk at en av de spiste nyklekkede artemia i dag. Utrolig egentlig! De må ha store munner. Siden jeg har yngel i alle størrelser så går jeg ut fra at den tette beplantningen hjelper på kannibalismen.

Liker jo dette karet slik det er nå, men blir det mye fisk oppi der så spøker det for at jeg må fylle det helt opp med vann slik at det blir litt plass til alle. Skal tenke litt på det. Eventuelt så får noen flytte over i asia. Kan forresten anbefale windeløv. Det er inni den de leker.
Bakgrunnen i karet ditt ble flott synes jeg, Heika!
Liker ting som er billige, enkle å få til og som gjør seg så bra
Tante Astrid
men jeg så faktisk at en av de spiste nyklekkede artemia i dag. Utrolig egentlig! De må ha store munner. .


Og stort svelg! Når jeg gir mine frossen artemia som er ganske store, sklir de rett ned. Selv de minste damene jeg har har ingen problemer med å svelge en stor, saftig artemia. Og da får de kulemage med en gang -av en stk artemia
Akvarie
så virkelig bra ut den bakgrunden du laget med akvarellark og hobbylakk (tror eg stjele ide`n din ,og bruker det isteden for plakat) de røttene som var på hver side passet også utroligt bra..
Det er bare å stjele så mye du lyster malla

Jeg har forresten måttet fjerne landplantene og fylle opp karet. Litt synd da jeg var veldig fornøyd med oppsettet, men hensynet til fiskene måtte gå først. Det er nemlig masse yngel her nå og de trenger plass til å vokse og steder å gjemme seg. Fortsetter det sånn så må jeg vel etterhvert selge unna, men foreløpig så er det god plass heldigvis.
Bilde av hvordan det ser ut når det er fyllt?
Må vente til kveldene blir litt mørkere. Det er veldig lyst dette rommet så det er vanskelig å ta noen bilder sommerstid :b
Det har du jaggu helt rett i, blir jo ikke knipset mye her i gården heller i disse lyse tidene...
Sånn ser det ut etter at jeg har fyllt det opp. Bedre plass for alle de nye killiene som klekkes, men jeg må innrømme at jeg likte "fjuske-paludariumet" mye bedre.

[External Image]
Hei! Kjempgøy å følge med på
hvor var det du fikk tak i slike redmoore røtter?
De bestilte jeg hos Tropehagen. De fleste dyrebutikker har disse inne eller kan bestille. De finnes i alle størrelser.

Har ikke gjort noen store endringer i karet siden sist, bortsett fra at jeg har latt plantene gro uten særlig luking. Disse killiene er såpass hissige at det hjelper å ha mye buskas som de kan gjemme seg bort i når de vil komme seg unna. Jeg har også fjernet mesteparten av plantene som vokser i overflaten slik at minst mulig yngel overlever. Jo flere fisker dess mere stress og jaging. Akkurat nå er det akkurat passe. Ca 10 stykker oppi der nå, uten at jeg har mulighet til å telle de helt nøyaktig.

Muligens får jeg tatt et oppdatert bilde en av dagene og legge ut, men jeg syntes det var mye finere med landdel og overflateplanter. Hensynet til fiskene må uansett settes først så jeg får bare vente og se om jeg kanskje kan sette opp et "ekte" paludarium senere en gang, om interessen holder seg
Tilfeldig bekjentskap
© Christina Øverland
Reklame for plussmedlemskap