Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 3)

Det der var kjempefnt liker litt variasjon i plantene.


Er det anubias du har over vannoverflaten? hvor lenge kan den stå sånn egentlig?

Tenkte jeg kanskje kunne bruke det til palidariet....
Takk, Rune Kan ikke akkurat sammenlignes med ditt prosjekt, men er godt fornøyd uansett.

Ja, Gk, det er to forskjellige typer Anubias og jeg er like spent som deg om de tåler dette. Tror det skal gå bra. Mener at jeg har lest hos Tropica noe sånt som at Anubiasen vokser så sent at den ikke merker at den befinner seg under vann. Vil derfor tro at den egentlig vokser emerst (over vann). Blir spennende å se om de trives

I dag har jeg flyttet over filter og sneglene fra 35-literen og sneglene gikk straks i gang med å ta seg av soppen som allerede er på plass :b Regnet med at den ville dukke opp, men det ser ut som om det bare er den ene roten som har fått det og sneglene spiser den med god apetitt.

Det er en sebrasnegle (bak) og en tigersnegl (foran) som er de første beboerne her. De er allerede et par år gamle og i motsetning til eplesnegler så går det fint an å holde de i surt vann. Derfor passer de godt i et killikar. Riktignok er det bare sebrasneglen som er fra Afrika, men det får bare våge seg
Så kult dette ble! Det passet veldig bra med lav vannstand til den bakgrunnen og røttene som stikker opp. Kjempetøft! Jeg har selv sansen for åpne kar, men har en lys-sensitiv samboer
Skal du ha noen flyteplanter? Er jo sjelden man ser noe annet enn røttene på dem i fulle kar. hadde sikkert vært fint oppi ditt kar hvor man ser oversiden av planta også.
Takk Lro!

Forhåpentligvis så vil de plantene jeg allerede har oppi vokse såpass mye at det kan bli trangt om plassen om jeg også skal oppi med flyteplanter. Vurderte det, men fant ut at det fikk holde med eventuell gaffelmose som flyter opp. Med et større kar så skulle jeg absolutt hatt meg noen pistia ihvertfall
Må nesten legge til at karet ikke er åpent. Det er dekkglass på siden armaturet ikke tåler vann. Planen er å bare ha dekkglass akkurat der armaturet står (ca halve arealet av karet, men plassert midt på) og så dekke resten med netting. Har jo tenkt å ha killi og de hopper. Det er derfor ikke mer lys fra dette karet enn de andre karene jeg har.

Grunnen til at jeg ikke vil ha heldekkende dekkglass er selvfølgelig at det blir for mye kondens på glasset. Som en midlertidig løsning har jeg beholdt det dekkglasset som fulgte med karet. Det har veldig store åpninger både bak og i front. Foreløpig er disse løselig dekket til med noen små heklede duker (man tar hva man har) for å holde sneglene på plass i karet, men likevel slippe ut kondens. Forhåpentligvis får jeg tak i netting over helga og får laget til noe mer praktisk.
[QUOTE=
Forhåpentligvis får jeg tak i netting over helga og får laget til noe mer praktisk.

Hva med å bruke gnagskydd som du får kjøpt på hagesenteret? Jeg har brukt den både til hjørnefilteret og for å rekesikre innsuget på en utvendig pumpe. Maskestørelsen skulle være liten nok til at ikke den minste fisk skulle klare å hoppe gjennom. Men da må du nok få til å lage en ramme av noe slag som holder den rett. Nettingen er veldig vanskelig å få rettet ut, snurrer seg sammen med en gang man slipper den..
Hva er denne gnagskydd lagd av, for hvis det er metall som ruster er det jo dumt å bruke i vann. Kunne tenkt meg sånn netting sak for å lage mosebakgrunn og det vet jeg fler kunne tenkt seg oxo.
Galemor
Hva er denne gnagskydd lagd av, for hvis det er metall som ruster er det jo dumt å bruke i vann. Kunne tenkt meg sånn netting sak for å lage mosebakgrunn og det vet jeg fler kunne tenkt seg oxo.


Nei, den er av sort kraftig plast Jeg har også tenkt på å teste den ut til mosevegg, bare jeg finner på noe som klarer å rette den ut skikkelig.
Tror det blir en tur innom plantesenter for meg idag ja
Tusen takk, Lro, da vet jeg hvor jeg kan lete. Må vel greie å få til en patent for å holde den flat også
Tante Astrid
Tusen takk, Lro, da vet jeg hvor jeg kan lete. Må vel greie å få til en patent for å holde den flat også :)


Finner du på noe lurt må du vise oss!
Det lover jeg, uansett om det blir denne typen netting eller noe annet
bakepapir og strykejærn skulle varme den slik at plasten ville bli hard
guttn
bakepapir og strykejærn skulle varme den slik at plasten ville bli hard


Hmm, ikke så dumt.. eller, vil ikke plasten bli sprø-hard av varmen? Tenker på at den kan "knuses" lett. Er jo bare å prøve et lite stykke å se egentlig
åssen går det med anubiasene nå egentlig, er de inntørka eller lever de?
De bladene nærmest lysrøret ser ut til å tørke ut, men resten klarer seg fint. Ser derfor ut til at disse godt kan brukes som overvannsplanter så lenge de ikke får for mye lys og røttene har tilgang til vannet. Kommer med oppdaterte bilder en av dagene når jeg har fått gjort noe med toppen. Får antagelig ikke glasset før i ut i neste uke en gang.
Resultatet ble virkelig kjempefint. Alltid spennende å følge med på akvarieprosjektene dine
Tusen takk, Johanne! Håper resultatet blir enda bedre når plantene vokser til og jeg får fisk i karet.

Vannet er klarnet opp nå, men er litt brunfarget av røttene. Har målt vannverdiene og de er fine, ingen ammonium, nitritt eller nitrat. Ph/kh holder seg også stabilt så det virker ikke som røttene surgjør vannet noe særlig. Det betyr at jeg slipper å tilsette noe i vannet og det setter jeg pris på. Lover nye bilder uti uka.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap