Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 4)

Har nå endelig fått byttet ut dekkglasset på karet. Som man kan se på øverste bildet så var det veldig upraktisk å ha hoppende fisk og snegler med slike store åpninger.

Pga at akvariet ikke er fyllt helt opp så dannes det lett kondens på veggene over vannet, noe som ikke er spesielt ønskelig rent estetisk. Løsningen var å få tak i et dekkglass som bare dekker for kondens inn til armaturet (Det jeg har er ikke konstruert for bruk uten dekkglass) og gir gliper for utluftning på sidene.

For å dekke over disse glipene så var planen å bruke denne nettingen, fluenetting i plast fra Jernia, men jeg har ikke funnet ut noen god måte å få denne festet på enda og den er altfor bøyelig og myk til å ligge på plass av seg selv. Enten så får jeg gruble til jeg får det til eller finne på noe annet smart

Noen av bladene på anubiasen har ikke tålt å komme for nære lysrørene, men selve planten ser ut til å tåle å stå over vannet så jeg regner med at det vil dukke opp nye blad når planten har fått stabilisert seg. Har jo et håp om at disse skal dekke mer av området over vannet, men siden disse plantene vokser så sent så må jeg nok bare være tålmodig. Håper også at gaffelmosen vil komme seg med tid og stunder.

Dette er altså siste bildet fra karet tatt nå i dag. Røttene har farget vannet kraftig te-farget. Litt farge er greit, men akkurat nå er det litt i meste laget. Forhåpentligvis vannes fargen ut etterhvert.

[External Image]
Å, det der er kjempelekkert, Astrid!!

Klovkillien kommer til å trives godt der.

Jeg likte veldig godt den bakgrunnen du lagde nå.. naturlige farger og passer veldig godt inn, spesielt siden karet ikke er fylt helt opp.

Nydelig, rett og slett
Tusen takk, Elin! Det er så synd at bildet ikke viser hvor god dybdevirkning denne bakgrunnen egentlig gir. Faktisk så virker karet dobbelt så dybt som det egentlig er. Er veldig fornøyd og jeg liker at det er så forskjellig fra de andre karene jeg har.

Hadde jeg nå bare greid å få tak i fiskene som skal bo der også Har til og med trålet ebay etter egg uten å finne noe :/
Merkelig at disse aldri er på lista, da?

Spesielt siden de er så billige. Jeg ga jo 40 kroner per stykk for mine, og det er ikke akkurat upris når de tydeligvis ikke er på listene veldig ofte...
Det kan jo bare være at det er problem akkurat på denne tiden av året. Muligens så kan det være enklere å få tak i de i mer sentrale strøk også. Her er det bare en levereandør, Imazo, mens sørpå så er det vel litt forskjellige leverandører til de forskjellige butikkene. Får vel bare smøre meg med tålmodighet. Det går jo et par pene snegler oppi der enn så lenge
Hei så synd at du ikke får tak i dem. Ser ut som det snart blir lagt ut egg her i alle fall
Tusen takk Liv! Greit å ha en løsning som siste utvei om alt annet slår feil. Kan se ut som om det bare sendes innen Storbrittania og EU, men det går jo an å forhøre seg. Kan uansett ikke bli nå på den kalde årstiden og like før julepostrushet.

Har syslet litt med tanken på å ta bussen til Oslo og hente noen hjem derifra siden det virker som det er lettere å få tak i de der. Det må også bli når det begynner å våres. Liker ikke så godt å reise på vinteren. Kanskje jeg kan kombinere det med besøk
Det hadde vært veldig hyggelig Skal følge med om jeg ser dem her i byn
Fy og skam så lite oppdatering det har vært på meg her

Ikke det at stort har skjedd. Siden plantene i dette karet er sentvoksende så tar det gjerne vinter og vår før det er mulig å se at de har vokst seg til. Setter likevel inn et bilde som ble tatt i går. Det er kanskje mulig å se at stilkplantene har vokst litt, men selv de er sentvoksende så det går nok enda en stund før de vokser opp over vannflaten. Det virker også som om vannet er litt mindre brunt ved vannbyttene, men muligens så er det bare ønsketenking fra min side.

Foreløpig ingen fisk oppi her, bare sneglene, men på mandag så håper jeg at klovnkilliene som er bestilt dukker opp. Gleder meg voldsomt, men det betyr også at jeg i løpet av helgen er nødt til å gjøre noe med glipene på siden av glasset på toppen. Passer jo veldig bra når det er siste innspurt til jula. Ikke det at jeg spurter så voldsomt energisk da

[External Image]
Gleder meg til å se fisken oppi der. Må jo bare trives kjempebra i dette karet
Dessverre har det ikke blitt noen klovnkilli på meg ennå, men regner med at tålmodighet vil lønne seg så jeg har ikke gitt opp håpet riktig ennå

Er en stund siden jeg ordnet med nettingen på toppen, men først nå har jeg fått rotet meg til å ta bilde. Slik ser det altså ut på toppen med glass i midten og stiv netting på sidene. Nettingen er av metall og bøyd til slik at den passer perfekt. Med armaturet oppå så holdes nettingen fint på plass. Glasset dekker altså ikke hele karet, men bare akkurat der armaturet står siden dette ikke tåler damp. Selv om nettingen er av metall så ser det ikke ut til å være noe problem. Ingen misfarging eller rust enda ihvertfall.

Skal komme med oppdatering når plantene begynner å vokse seg til og, selvfølgelig, når killiene har kommet på plass.
Må bare spørre igjen... hvordan går det med lotusen?
Vet ikke om det hjelper deg stort at de har klonvkilli på TamAlna akkurat i disse dager?
Hvis du har en eller annen løsning for transport kan jeg være behjelpelig med å kjøpe fisken.
Tusen takk for tipset, Humunukuapuaa, men det blir litt langt for meg å reise vinterstid. Er blitt så pysete etter at jeg ble syk. Har vurdert å ta meg en tur sørover til våren om jeg enda ikke har fått tak i de her oppe. Uansett så er det veldig snilt av deg å tilby deg å hjelpe

Når det gjelder lotusen, GK, så står den og sturer i asia-karet. Da jeg først flyttet den over dit så fikk den lov å sette flyteblad. Ble etterhvert veldig lei av at de dekket for lyset så jeg fjernet alle sammen. Siden det så har den bare sendt opp noen lave, små blader. Har opplevd dette før også når jeg har fjernet mye blad på en gang. Den trenger vel litt tid på å omstille seg til undervannsblad igjen. Den ser ellers frisk og fin ut, men nesten usynlig i karet siden den er blitt så liten. Håper den etterhvert vil tilgi meg og komme tilbake til fordums prakt igjen
Tante Astrid
Dessverre har det ikke blitt noen klovnkilli på meg ennå, men regner med at tålmodighet vil lønne seg så jeg har ikke gitt opp håpet riktig ennå ;) Er en stund siden jeg ordnet med nettingen på toppen, men først nå har jeg fått rotet meg til å ta bilde. Slik ser det altså ut på toppen med glass i midten og stiv netting på sidene. Nettingen er av metall og bøyd til slik at den passer perfekt. Med armaturet oppå så holdes nettingen fint på plass. Glasset dekker altså ikke hele karet, men bare akkurat der armaturet står siden dette ikke tåler damp. Selv om nettingen er av metall så ser det ikke ut til å være noe problem. Ingen misfarging eller rust enda ihvertfall. Skal komme med oppdatering når plantene begynner å vokse seg til og, selvfølgelig, når killiene har kommet på plass.


Er nettingen lagt løs oppå glasset?
Ja, den ligger løst rundt kanten og oppå kanten av glasset, men når armaturet kommer oppå så holdes den i klem mellom glasset og kanten på armaturet. Sitter ganske så godt så jeg må løfte litt på hjørnet av armaturet når jeg skal flytte på det.

Armaturet ser slik ut, bare 10 cm lengre. Siden det ikke tåler vann må jeg ha dekkglass under, og fordi akvariet ikke er fyllt helt opp så må jeg ha lufting på sidene for å unngå kondens, derfor nettingen.
Tante Astrid
Ja, den ligger løst rundt kanten og oppå kanten av glasset, men når armaturet kommer oppå så holdes den i klem mellom glasset og kanten på armaturet. Sitter ganske så godt så jeg må løfte litt på hjørnet av armaturet når jeg skal flytte på det. Armaturet ser [URLBLOCK1] ut, bare 10 cm lengre. Siden det ikke tåler vann må jeg ha dekkglass under, og fordi akvariet ikke er fyllt helt opp så må jeg ha lufting på sidene for å unngå kondens, derfor nettingen.


Jepp, akkurat det samme armaturet jeg har på 85 literen. Der har jeg også bare fått kappet til ei glassplate kun for å beskytte armaturet
Hei Tante Astrid!
Vil bare vise at jeg har prøvd og lage meg min egen bakgrunn!Takker deg for dine tips og den inspirasjon du gav meg!Dette var gøy og jeg skal lage flere.Karet ser stusslig ut i sitt innhold,men det er ca 15 ancistrus der for oppforing,før de blir levert til zoo.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap