Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 5)

Det ble jo kjempefint! Hvilke materialer har du brukt og hvordan har du gått frem?

Har litt problemer med de bladene fra anubias-plantene som havner over vannflaten. Ser ut som det blir litt for lite luftfuktighet for de slik at de visner. Har den siste tiden vridd hjernen min for å finne en plante som kan trives over vann, kan ha røttene i vann og kan vokse rundt og på rotendene som stikker opp. Lurer på om jeg skal prøve med en type philodendron (stueplante som liker fuktig jord). Skulle ikke det gå så kan jeg jo forsøke med gåsefotsyngonium, fredslilje eller akvarieplanter som har overvannsform. Er det noen som har andre idèer så tar jeg takknemlig i mot.

Slik ser forresten karet ut per dags dato. Klovnkilli er bestilt igjen, men det gjenstår å se om de dukker opp. Håper ihvertfall

[External Image]
Hva med en papyrus eller Cyperus Helferi som de heter på godt norsk
Den vokser jo i Afrika og er en kjempeflott plante. Har hatt den som stueplante - og de skal stå i masse vann, så vil tro den kan egne seg. Veldig dekorativ. Vil vel blir stor etter hvert, men lett å ta avleggere.
Ja, den kan være en mulighet. Spørs hvor godt den liker å stå langt under vann. Lar jeg den bare ha røttene i vann så dunker den vel toppen i dekkglasset. Fin plante synes jeg og et stort pluss at den er fra afrika. Takk for tipset
Har aldri prøvd den i akvarium, så det vet jeg ikke. Kommer jeg over den så skal jeg jammen prøve. Var veldig glad i den som potteplante. Får søke litt på nett å se om andre har erfaringer med den i akvarium.
Har sett at den har vært brukt som sumpplante, men aldri helt neddykket under vann. Spørs om den tåler det i lengre tid.
Fant en artikkel på Tropica - ser ut som den tåler fint å stå i akvarier

Se der ja! Blir nesten fristen nå selv om akvaret mitt antagelig har for lite lys til at den vil trives. Om jeg skal prøve den ut så vil jeg heller bytte den ut med noen av pedicellataene tror jeg. Tenke, tenke. . . .

Du skal nå alltid friste meg også, enten det gjelder fisk eller planter
hihi Jammen frista selv og jeg. Den var usedvanlig lekker Er nok ikke den jeg hadde som potteplante. Det var nok en annen cyperus. Står i plantebasen at den er vanskelig, men med dine grønne fingre så.....
Så har jeg tatt til og lage ny bakgrunn til 2oo literen Jeg er ren amatør,men har brukt din fremgangsmåte, og laga meg handleliste utfra det som var vist i denne tråden.Som amatør måtte jeg ha en "oppskrift",og det ble jo sånn hipp-som-happ.Resultatet ble noe helt annet enn det som låg på gulvet.Da arket kom på akv ,så skapte det en utilsiktet harmoni.På gulvet såg det ut som ei katastrofe!Akvarellark har en blodpris!Kjøpte to for å prøve meg frem,det som var gøyast,var å rote med fargene.Amatør der også: leste hobby-lakk,og lakk ble det (skal tro hva og hvordan jeg skal bruke den?)Har brun,hvit,svart og grell grønn,snakk om kombo :0.Skulle hatt et vannfarge-kombinasjons-bruks-pensel-akvar.ark-kurs med deg.... For ark er jo heller ikke bare ark fant jeg ut,jeg har fått tak i 3 store,tykke ark som er pent brukte på ene sida.Det er det ene der jeg holder på og tester ut.Vet ikke om dette innlegget er feil plassert,men å lage bakrunn er artig,og så fin som din ble her,er veldig inspirerende.
Det som er så morsomt med slik bakgrunn er jo nettopp det du har erfart. Det behøver nemlig ikke se så bra ut på gulvet, det gjør seg uansett når det blir knørvet og formet og kommer opp bakpå akvariet. Nesten magi det der.

Nå går det sikkert an å prøve andre typer materialer også, men i og med at akvarellarkene var såpass store så syntes jeg det ble enklere slik. Det samme med maling. Det går nok an å bruke det meste, men jeg hadde allerede hobbylakk i hus og da var det greit å bruke det.

Fargene dine høres perfekte ut synes jeg. Det er bare å blande i vei til det blir slik du vil ha det. Klasj på og lek deg. Blir det ikke bra så er det bare å male oppå igjen. Kjekt slik

Jeg betalte bare 25 kroner for ett stort akvarellark, men jeg har kanskje vært heldig. Går det an å spørre hva du måtte ut med?
De arka som er malte på ene sida,fikk jeg gratis Ca 1m x 75cm,fin str De andre er 60cm x45cm,og kom på 25 pr stk.Har ikke peiling på hvorfor prisen er som den er,blir de importert kansje?De små var noe med 300 og cold,de andre vet jeg ikke,men de var mye vanskeligere og brette,selv i våt tilstand.Dynka du mye arka?Jeg drev og dynka fargene for å få dem til og gli mer over i hverandre,men bløtte arket godt før jeg la på farger.Har nå hatt opp bakgrunnen og den ble da ikke så værst.Nå har jeg jo utvalg i det ene og det andre,så det blir lett og skifte om jeg vil det.Legger ved litt bilder fra 200 literen.60 literen er på profilen min.
Det ble veldig bra synes jeg! Sikkert enda bedre i virkeligheten. Morsomt å lage noe selv også.

Akvarellark blir vanligvis brukt til større akvarellmalerier, kunstmateriell altså, og som du kanskje la merke til så tålte papiret godt å bli vått. Det er behandlet med noe slags limstoff, synes jeg å huske det var, slik at papiret ikke oppløser seg. Ganske arbeidskrevende å lage slike ark så det er ikke rart de blir såpass dyre. Sammenlignet med en kjøpt bakgrunn så blir det derimot ikke så ille

Jeg bløtte også opp papiret på forhånd. Fordelen med at det er så stivt er jo at det holder i fasongen også etter montering. Liker dette papiret og vurderer faktisk å prøve meg på et maleri med struktur på samme vis.
Jeg var nok litt raus med vannet,gjentok vanninga etpar ganger før jeg prøvde og brette/knøvle.Ble noen små hull enkelte plasser ,og det store arket revna litt enkelte plasser i ytterkantene,men jeg bretta det tykke arket mye mer enn det du gjorde.Er iallfall sikkert at det ble bedre enn det som var før Anbefaler andre og prøve det samme,for det var gøy dette her!
Hvordan går det, fått tak i disse killiene? Venter spent på fortsettelsen

Huff, jeg har tatt meg selv i å se mer og mer på denne killien du skal ha. Den er jo så pen! Men jeg har lovt meg selv (og min samboer..) at jeg ikke skal ha flere akvarier en 4... Men skal jeg ha killi MÅ jeg ha et nytt kar. Jeg kommer til å ha reker i alle kar, av den typen man absolutt ikke vil skal bli spist og det passer dårlig med killi har jeg skjønt.. Det er jo bare så teit..

Håper du får tak i killiene dine snart så kan jeg i allefall stagne evt sug i din tråd (jada, jeg vet det virker motsatt ved å følge med i en sånn tråd..)
Vet ikke mer foreløpig. Har stående bestilling inne så står de på listen så blir de bestilt. Problemet hittil er at de få som kan leveres havner på østlandet. Får være tålmodig for jeg kommer ikke til å nøye meg med noe annet. Skal fylle på med litt mer planter over vannet i ventetiden. Kommer nye bilder når det er gjort.

Vet forresten ikke om disse killiene er de verste når det gjelder reker. Ut fra det jeg har lest så spiser ikke de voksne fiskene egne egg og yngel en gang, men yngel i oppvekst kan finne på å forsyne seg med yngre søsken. Selv om de er så små så er det ikke sikkert de lar reker være i fred for det. Ellers så hadde de vært perfekte samboere rent størrelsesmessig. Kan jo gå i kar fra rundt 20 liter disse. Sikker på at du ikke har plass til et lite kar til ;D
Nå ble jeg ikke mere frista liksom.. Det er jo det da, killi kan jo gå i et lite kar.. men jeg kunne faktisk tenkt meg å kopiere dette karet ditt. Og da tar det straks litt mere plass. Altså med både vann og luft

Men hvis de går sammen med reker har jeg plass i et annet kar da...
Det er det å tørre og prøve da..

Nydelig fisk!

Ja, selv om mange andre killi er mer fargerike så har jeg mest sansen for disse. Ingen ulempe at de ikke er så aggressive innen egen art heller. Blant annet så kan flere hanner holdes i samme kar.

Morsomt at du vil kopiere karet. Skal ta noen bilder litt ovenfra neste gang. Det gjør seg godt med de små pistiaene og plantebladene som stikker opp. Blir mer "virkelig" når fiskene kan sees ovenfra synes jeg. I vanlige kar så får man nesten litt tv-følelse.
Tante Astrid
Skal ta noen bilder litt ovenfra neste gang. Det gjør seg godt med de små pistiaene og plantebladene som stikker opp. Blir mer "virkelig" når fiskene kan sees ovenfra synes jeg. I vanlige kar så får man nesten litt tv-følelse.


Helt enig, det å se fisken ovenifra gjør at jeg får følelsen av å se vill fisk hvis du skjønner hva jeg mener.

Hadde dvergtannkarper i balje på balkongen forrige sommer og det var skikkelig spennende å se fisken ovenifra pilende mellom plantene
Ja, det var akkurat den følelsen jeg var ute etter
Jeg har min killistim med reker nå, så jeg lover å rapportere om det fortsatt dukker opp småreker fremover Kan ikke se at det ser ut som de jakter særlig intenst i alle fall. De holder seg mye i øvre del av karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap