Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 6)

Liv H
Jeg har min killistim med reker nå, så jeg lover å rapportere om det fortsatt dukker opp småreker fremover :-) Kan ikke se at det ser ut som de jakter særlig intenst i alle fall. De holder seg mye i øvre del av karet.


Klovnkilli?
Forresten T. Astrid, hvor høy "luftstand" har du i killikaret ditt?
Liv H
Klovnkilli ja :-)


Flott, da er du prøvekanin før jeg går til anskaffelse av denne killien
Lisbeth
Forresten T. Astrid, hvor høy "luftstand" har du i killikaret ditt?

En tredjedel av høyden totalt, dvs rundt 10 cm.
Tante Astrid
[QUOTE=Lisbeth]Forresten T. Astrid, hvor høy "luftstand" har du i killikaret ditt?

En tredjedel av høyden totalt, dvs rundt 10 cm.

Okey. Men hvor høyt hopper egentlig disse killiene?? Du mener det er nødvendig med gitter selv om det er så høy avstand mellom vannet og "lokket" ?
Opplever at disse hopperyktene er litt overdrevne. Har ennå til gode å se mine hoppe, har også latt karet stå med lokket av mens jeg holder på og ikke opplevd noe da heller. (Det sagt så......hadde jeg hatt akvarium uten topp så hadde det helt sikkert skjedd) Ingen uhell med fisk som har kommet ut mateluke og ledningsluke ennå i alle fall. Det er ganske romslig srråskjært toppglass på 28 literen de går i hos meg.
Bedre føre vàr osv. I tillegg har jeg snegler oppi der som helst ikke skal ut på vandring på stua. Her (innlegg 580) er noen som mistet sine ved at de hoppet ut.

Her (innlegg 11) står det også litt om klovnkilli og hvordan dempe risikoen for at de hopper.

Mulig jeg er altfor forsiktig, men tar altså ingen sjanser
Veldig enig der. Ville ikke turt å ha dem uten dekkglass Helt klart at sånt kan skje. Har selv mistet øksefisk på denne måten. Og det gjennom den lille mateluka - dette var for 10 års tid siden.

Har jo øksefisk nå også, og i starten turte jeg nesten ikke holde på med noe i det karet av redsel for at de skulle hoppe ut, men det har ikke vært noe ulykker der heller de gangene lokket har vært av mens jeg har holdt på med noe. Sånn etter hvert som man har hatt fiskene en stund slapper man i alle fall litt mer av. Turte nesten ikke ta av glasset hos klovnene heller i starten, men nå ser jeg at det ikke er noe krise om jeg tar det av mens jeg holder på med noe. Holder selvsagt et ekstra øye med dem. Antar de fleste hopp skjer hvis de blir skremt av noe under, og klovnene mine går bare med reker og det er rimelig rolige fisker med øksene så mulig det er det som er forklaringen.
Et par "glede seg" bilder Den halefinnen er bare helt fantastisk. Synd jeg hadde så skitne glass.
Øksefiskene mine hopper også når de blir skremt og jeg er enig med deg, Liv, det er helst når noen andre fisk kommer opp undenifra at de smeller i været. Her hos meg er det mest nattestid at problemet oppstår siden tetraene beveger seg høyere i karet da. Har heldekkende topp og det er sikkert rundt 10 cm opp til lokket fra vannflaten. Likevel kan jeg altså høre at øksene smeller i "taket" etter at lyset slås av. Mine økser er av typen dverg og er ikke mer enn rundt 3cm store, men hoppe kan de. Har også mistet en på natten uten at jeg helt vet årsaken. Muligens har den smellt i taket en gang for mye. I dette karet så er alle luker skalket slik at ingen ulykker skjer ved at de finner smutthull de kan hoppe ut av.
Liv H
Et par "glede seg" bilder :-) Den halefinnen er bare helt fantastisk. Synd jeg hadde så skitne glass.

Nyyydelige! Slem du er

[External Image]

[External Image]
Hehe det må bli dekkglass med polstring

Ja, er de ikke nydelige Viktig å holde motivasjonen din oppe til du får dem vet du Tatt i aller beste velmenende hensikt :-P
Tror jeg trenger smekk her jeg sitter for å ikke bli våt av all siklingen ;b
Ser det er bilder av hanner dette. Har du noen bilder av hunnene også?

Dette er forresten det eneste bildet jeg har av denne arten. Ligger faktisk som skjermsparer her hos meg så jeg skal holde motivasjonen oppe

[External Image]
Å herregud de killiene må da være noe av det vakreste som fins!
Jeg må jo bare ha noen sånne.. ja det må jeg bare..

Hadde øksefisk selv og de var noen rakkere til å hoppe ja. Har egentlig lyst på de igjen ...
Hunnene er ganske så mye mindre (hos meg i alle fall, kan jo hende de har vokst ujevnt i butikken - tiden vil vise) Ellers de samme fargene på kroppen men fargeløse og mindre finner. Nydelige de og
De er rett og slett smellvakre Er nok lett å gå forbi dem i butikken fordi de ofte er utrolig små når de kommer inn. I tillegg er de helt i vannskorpa så du nærmest må lete etter å finne dem i salgskarene.
*Sukk* Skjønne små vesen

I motsetning til mange andre killi så er jo hunnene nesten like pene som hannene. Tusen takk for at du postet bildene Liv! Nå har jeg noe å leve på mens jeg venter
Bare moro, de er en av fiskeartene som er et relativt greit fotoobjekt. Høflige nok til å stå stille noen sekunder av gangen Håper det ikke er så lenge til det kommer bilder av dine klovnkillier
Problemer med rota?
Hei astrid, ble så innspiret av karet ditt så jeg kjøpte en red-more rot til mitt "nye" sør-amerikanske prosjekt(ikke bladfisken). med etter et par uker har det nå kommet noe hvitt slim rundt rota. Har du det samme problemet? vet du hva det kan være?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap