Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 7)

Det er bare ufarlig sopp som kommer av at det siver næring ut av roten. Redmoor-røtter får nesten alltid dette. Den ene roten min ble litt angrepet, men ikke den andre. Det gir seg alltid etter en stund, men om du vil så kan du ta den ut å skrubbe den litt for å få fortgang i det. Jeg brydde meg ikke med det og det forsvant av seg selv muligens med litt hjelp fra sneglene.

Hyggelig at du lar deg inspirere! Må visst ta meg en titt inn hos deg og se på det nye prosjektet
Da har jeg endelig fått på plass noen landplanter også. Måtte bare gi opp å finne noe passende fra Afrika så jeg endte opp med Gåsefotsyngonium (praktisk siden jeg allerede har den som potteplante), en type Philodendron og en bregne som heter Humata tyermanni. Om alle tre tåler å stå med røttene permanent i vann over lengre tid gjenstår å se.

[External Image]
Her et par nærbilder av overflaten og plantene der

[External Image]

[External Image]
Det ble utrolig lekkert
ÅÅÅÅ så pent! Passet veldig bra med bittelitt flyteplanter også
Klovnekilli-himmel/paradis/nirvana!

Må være dit noen av gjestene som ble borte fra mitt "Klovnekillihotel" kom til.
Skal printe det ut og vise det frem til gjengen her hos meg, så kan de lage seg en religion og få seg noe å tro på.
Hehe vær forsiktig med hva du ber om så de ikke kamikazehopper for en tidlig inntreden i Nirvana
He he he! Kanskje jeg bør bytte navn på karet til klovnenes nirvana

Klovnkilli var ikke på listen sist heller, men jeg gir meg selv ut mars før jeg ser på muligheten for å ta en svipptur sørover. Det er jo ikke det at det står helt tomt. Masse snegler oppi der, både mine to kjøpte og pestsnegler. De mates slik at at filteret ikke går i stå.

Målte nylig verdiene der. Ph 6.8, kh 2 og gh 2. Nitritt på null og, som i alle karene mine, det samme for nitrat, altså 0. Dette selv om jeg blander halvt om halvt med TAC og TAC+. (Den siste er tilsatt nitrogen og fosfat). Kommer til å gå over til å bruke bare den siste etterhvert. Driver å bruker opp siste rest av den første nå.

(TAC=TropicaAquaCare flytende gjødsel)
OOO så fint!

en sånn Gåsefotsyngonium har jeg lett etter lenge, hvor var det du kjøpte den?
Tusen takk!

Fant den som en pytteliten plante på Plantasjen for et års tid siden. Har stått i stua og vokst seg stor så jeg klipte bare av noen avleggere og håper de slår røtter i vannet. Ser den er til salgs av og til i enkelte vanlige plantebutikker. Den er stort sett brukt som en klatrende potteplante.
Var nå akkurat innom min lokale daglivare, en ICA Nær butikk. De hadde fått inn en ladning grønnplanter som de solgte til 49 kroner stykket. De pleier å ha slik plantetilbud fra tid til annen og denne gangen så var det gåsefotsyngonium der også! Regner med at dette er et tilbud de har i hele landet så om du har en slik butikk i nærheten så kan du jo stikke innom å få tak i der
Fremdeles ingen killi, men plantene har vokst litt. Jeg har med vilje hverken fjernet visne løv eller andre rester i dette karet. Heller ingen slamsuging. Bare de vanlige ukentlige vannbyttene. Dette gir et mye "villere" inntrykk enn de andre karene jeg har.

Vet ikke om noen fikk med seg at jeg modifiserte fluvalfilteret med en liten vri. Jeg puttet nemlig fin blåsvamp øverst og litt grovere nederst. Fungerte etter hensikten på den måten at småpartiklene ble borte, men det gjorde også at filteret måtte renses oftere (ca hver 14 dag). Denne uken så gadd jeg ikke mere og fjernet den fine blåsvampen og erstattet den med den grovere.

Jeg må også korrigere prisen på akvarellarkene. Var innom forretningen der jeg kjøpte arkene og jeg har nok fått arkene til feil pris. Han jeg handlet med i sommer trodde de kostet 250 for hele pakken med ti ark og jeg fikk derfor ett for 25 kroner. Da jeg var innom der i dag var pakkene merket stort og tydelig med 250 kroner pr ark. En vesentlig forskjell det, men jeg fikk ihvertfall mine to for tilsammen 50 kroner den gangen

[External Image]
Hele karet.

[External Image]
Utsnitt under vann.

[External Image]
Røttene på landplantene vokser ned i vannet og danner tette "kjerr".
Hvor mange forskjellige planter er det du har over vann nå???
Kunne nemlig tenkt meg å gjort noe alla samme med 85l jeg har her
Det er bare de tre sortene som jeg allerede har nevnt;

Gåsefotsyngonium kan kjøpes som akvarieplante, men tåler egentlig ikke å stå helt under vann i lengre tid. Jeg klippte bare av noen greiner fra den jeg har som stueplante Bare enden på stilkene er stukket ned under vann og danner røtter der.

En type Philodendron (den på bildet). Dette er en veldig vanlig stueplante og jeg skar av noen greiner av den jeg hadde i vinduet og puttet enden av stilkene under vann. Disse har også kommet med masse røtter.

En bregne som heter Humata tyermanni, også kallt Davallia fejeensis eller Rabbit foot fern. Denne er jeg mest usikker på om vil klare seg. Den er beregnet som stueplante og har en type rizom. Jeg fjernet så mye jeg greide av jorden rundt røttene og prøvde å dytte røttene under vann uten at rizomen havnet der. Foreløpig har det visnet noen blad, men mesteparten ser ut til å greie seg fint.

Det finnes sikkert flere planter som egner seg, spesielt blant sumpplantene i basen.
Hey gåsefot har jeg faktisk, ikke trives den særlig godt nå heller, siden det blir for lite lys inne i hytta. Men kanskje den vil like seg bedre i akvariet, da blir neste prosjekt å prøve den der, ellers har jeg noen andre jeg kanskje oxo kan prøve. Noe bregnegreier og no med små grønne blader med hvit rand, tørker himla fort ut, de tror jeg vil trives godt oppi der med masse lys og fuktighet.

Dette blir spennende
Regner med det blir egen tråd med bilder etterhvert da
Nope blir nok ikke det, er ikke flink nok til å dokumentere det jeg gjør.
Begynner bare med no og plutselig er jeg fornøyd og husker jeg på det tar jeg bilde da.
Men sånn ser det iallefal ut idag
(kanskje feil å poste her, men går vel greit for det?)
Du trenger jo nesten ikke endre noe i det karet. Bare å senke vannstanden litt og putte litt landplanter innimellom røttene på toppen. Nydelige røtter du har der!
Takk takk, det synes jeg oxo, vært litt heldig og gjennom fjoråret har jeg da klart og skaffe meg disse flotte red moor røttene. Det er tre stykk som da er flettet inn i hverandre for å få plass.

Akkurat som du sier, bare å senke vannstanden. Det som gjorde at jeg fikk lyst til å prøve noe sånt som du har her.
Må si det er inspirerende å se på akvariene dine, de er flotte.
Helt fornøyd med dette karret er jeg ikke ennå, men jeg finner nok ut av det snart. Veldig mye mere fornøyd enn hvordan det så ut igår iallefal
Utrolig lekkert kar!
Slik skulle mine hatt det, men de ser nå ut til å trives godt i sin lille 20-liter stort sett uten innredning, men fullt opp med stengelplanter. De blir stadig noen fler.
Hadde mine Klovnkilli med hjem fra Danmarkstur. Synd du bor så langt vekk, ellers skulle du fått noen. Du får gi lyd om du kjenner noen som skal til sørlandet en tur...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap