Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 8)

Flotte bilder Tante Astrid. Men et bilde som viser litt mer av landdelen? Eller har det ikke skjedd så mye mer med plantene der siden forrige bilde?
Takk til deg også, Fanitullen. Synd at dette landet er så langstrakt. Blir jo veldig langt for fiskene å reise om jeg skulle få mulighet til å reise sørover. Tanken var ihvertfall veldig god.

Ser du har nigeria-killi også. Den er det mye lettere å få tak i pussig nok. Den står nesten alltid på listene og er andrevalget mitt. Liker klovnkilliene mye bedre da

Har du drevet lenge med katteoppdrett? Synes jeg kjenner igjen oppdrettsnavnet fra den gangen jeg selv drev med katter, men det er over ti år siden. Nydelige skogkatter du har!
Lisbeth
Flotte bilder Tante Astrid. Men et bilde som viser litt mer av landdelen? Eller har det ikke skjedd så mye mer med plantene der siden forrige bilde?

Nei, det har ikke skjedd så mye annet enn at jeg har byttet ut en av avleggerne som visnet. Ja, og så har syngoniumen kommet med litt flere blad. Det virker ikke som om de to andre plantene har vokst noe særlig. Tenkte jeg skulle vente til de hadde dannet et skikkelig buskas før jeg tok flere bilder av landdelen, men det tar visst sin tid.
Hva om vi som har Klovnkilli forsøker å lage en "klekkepakke". Da tenker jeg på en eller annen måte å få fremskaffet noen egg og sendt oppover. Feks. La et lekspar stå i noe mose som emabaleres.
Det burde jo være mulig når det snart blir litt mildere.
Her sørpå er det veldig sjelden killi er å se i det hele tatt i butikkene (så faktisk lampeøye i dag), men vi har jo noen oppdrettere da. Egentlig veldig rart de ikke selges mer, det er utrolig grei fisk å holde. Jeg foretrekker nok også klovnkillien av utseende, men helt ærlig - Nigeriakillien er mye morsommere, virkelig personligheter. De er også mye verre til å hoppe enn Klovnkillien!

Joda, har drevet med katt i mange år, men har lagt det litt på hylla nå.
Takk for komplimenten, selv synes jeg selvsagt mine puser er verdens flotteste!
Humunukuapuaa
Hva om vi som har Klovnkilli forsøker å lage en "klekkepakke". Da tenker jeg på en eller annen måte å få fremskaffet noen egg og sendt oppover. Feks. La et lekspar stå i noe mose som emabaleres. Det burde jo være mulig når det snart blir litt mildere.

Oj, det kan kanskje gå an ja! Bør vel vente på varmen først i såfall og selvfølgelig betaler jeg både for egg og frakt. Du er smart du Humunukuapuaa!
Tante Astrid
[QUOTE=Humunukuapuaa]Hva om vi som har Klovnkilli forsøker å lage en "klekkepakke". Da tenker jeg på en eller annen måte å få fremskaffet noen egg og sendt oppover. Feks. La et lekspar stå i noe mose som emabaleres. Det burde jo være mulig når det snart blir litt mildere.

Oj, det kan kanskje gå an ja! Bør vel vente på varmen først i såfall og selvfølgelig betaler jeg både for egg og frakt. Du er smart du Humunukuapuaa!

Det må jo gå an å bruke heatpack som de bruker når reker sendes med posten?!
Lisbeth
Det må jo gå an å bruke heatpack som de bruker når reker sendes med posten?!

Har du erfaring med disse og er det noen fare for at det kan bli for varmt og koke eggene?

Jeg tenkte på å gjøre dette når det blir litt mildere, og i mitt tilfelle når jeg har litt mer kontroll på lek. Hvis vi f.eks. er tre som har arten og får den i lek, kan alle tre sende mosedotter til astrid som hun kan klekke. Hvis vi gjør dette over flere dager vil det øke sjansen for at det er ett og annet egg som kanskje blir noe mer.
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth] Det må jo gå an å bruke heatpack som de bruker når reker sendes med posten?!

Har du erfaring med disse og er det noen fare for at det kan bli for varmt og koke eggene?

Jeg tenkte på å gjøre dette når det blir litt mildere, og i mitt tilfelle når jeg har litt mer kontroll på lek. Hvis vi f.eks. er tre som har arten og får den i lek, kan alle tre sende mosedotter til astrid som hun kan klekke. Hvis vi gjør dette over flere dager vil det øke sjansen for at det er ett og annet egg som kanskje blir noe mer.

Jeg fikk reker tilsendt i vinter fra Michael Niesar med heatpack. Reker tåler overopphetning dårlig så tror nok disse er helt trygge. Hør med han, hvordan de funker og hvor man får tak i. Han er en meget hjelpsom fyr
Masse nye idèer her nå ser jeg. Dere er så snille altså!

Prøvde å finne ut litt om Heat pack og det ser ut som om de som er til salgs i Norge ikke varer så lenge. Har vel bare funnet noen med 12 timers varighet her til lands. Mulig det er jeg som ikke har lett godt nok da

De med lenger varighet ser det ut til at man må importere på noe vis, e-bay for eksempel. Siden det snart er vår, ihvertfall på disse kanter, og jeg har ventet såpass lenge allerede, så kan jeg likså godt vente et par måneder til. Skulle ikke være behov for heat-pack om temperaturen ligger på en 10-15 om den pakkes godt med avispapir/aluminiumsfolie. Husker at Mona sendte mose til noen hvor det dukket opp cory-yngel etterhvert. Killi-eggene har lengre inkubasjonstid (er det riktig uttrykk tro) enn coryegg og burde derfor tåle en slik reise likså godt.

Fungerer det å sende slike egg så er det en fin måte å få ny, frisk tilvekst om man allerede har en etablert stamme. Det må jo tilføres litt nye gener innimellom.
Tante Astrid
... om den pakkes godt med avispapir/aluminiumsfolie.

Ikke glem bobleplast. Bobleplast innenfor folie og avispapir er veldig fint. Da får du mindre tempendringer.
Jeg er litt forbauset over hvorfor ikke butikkene bruker dette på vinteren. Jeg pleier å ta med selv, hvis jeg vet at jeg skal kjøpe fisk.

Tante Astrid
Fungerer det å sende slike egg så er det en fin måte å få ny, frisk tilvekst om man allerede har en etablert stamme. Det må jo tilføres litt nye gener innimellom.


Det hadde vært veldig fint, så la oss ta opp dette igjen når det begynner å spire ute. Fint å bruke sommeren på å sende rundt omrking.
Humunukuapuaa
Ikke glem bobleplast. Bobleplast innenfor folie og avispapir er veldig fint. Da får du mindre tempendringer. Jeg er litt forbauset over hvorfor ikke butikkene bruker dette på vinteren. Jeg pleier å ta med selv, hvis jeg vet at jeg skal kjøpe fisk.

Ja, selvfølgelig. Det glemte jeg. Vet at mange bruker bobleplast. Luft er jo en av de beste isoleringene som finnes.

Selv så bruker jeg en thermo ryggsekk når jeg kjøper inn nye fisk. Den er beregnet for å ha maten i når man er på tur og fungerer på samme måten som en kjølebag. Praktisk for meg som ikke har bil og må bære ting fra og til bussen. Er riktignok begrenset plass i den (to poser), men det er sjelden jeg kjøper så mange fisk i gangen, ihvertfall større fisk som krever egen pose.

Da har jeg fått fyllt på tålmodighetslageret mitt og er klar for noen måneders ventetid til. Kan jo være heldig å få tak i noen her oppe i mellomtiden, men det kan likevel være fint å få utvekslet litt egg innimellom for å styrke stammene.
Tante Astrid
Selv så bruker jeg en thermo ryggsekk når jeg kjøper inn nye fisk. Den er beregnet for å ha maten i når man er på tur og fungerer på samme måten som en kjølebag. Praktisk for meg som ikke har bil og må bære ting fra og til bussen. Er riktignok begrenset plass i den (to poser), men det er sjelden jeg kjøper så mange fisk i gangen, ihvertfall større fisk som krever egen pose.

Jeg har Reisebagen Multibag som jeg bla. bruker til fisketransport (et par poser) og mye annet. Men når det er skikkelig kaldt har jeg ekstra bobleplast inne i bagen.

Tante Astrid
Da har jeg fått fyllt på tålmodighetslageret mitt og er klar for noen måneders ventetid til. Kan jo være heldig å få tak i noen her oppe i mellomtiden, men det kan likevel være fint å få utvekslet litt egg innimellom for å styrke stammene.


Fint at du har fått påfyll. Stå på og vit at vi venter på killiene våre her i tiggerstaden også.
Humunukuapuaa
Jeg har [URLBLOCK1] som jeg bla. bruker til fisketransport (et par poser) og mye annet. Men når det er skikkelig kaldt har jeg ekstra bobleplast inne i bagen.

Jeg slipper det siden sekken er beregnet for å holde maten kald. Det virker som det er brukt syndolitt eller lignende i alle sidene samt lokket. Fungerer fint i alle fall enten det er sommer eller vinter
må bare si at dette så fantastisk ut, har tenkt masse på noe lignende selv men har vært usikker på hvordan jeg skulle gjør det med landplantene, hvilke jeg kunne bruke der og hvilke jeg kunne bruke under vann... som sagt tidligere har jeg veldig lyst å sette opp en 112 liter i akvarierommet mitt på denne måten med tiger barbs i men må få startet liksom hehe :P
Takk for det gelerium

Må se å få tatt noen fler bilder nå. Landplantene har virkelig begynt å vokse, spesielt gåsefotsyngoniumen som virkelig ser ut til å trives med beina i vann. Den har dannet en tett masse med røtter under vann også. Perfekt for yngel å stikke seg vekk i (når jeg bare får tak i fisk engang i fremtiden). Et par stilker av Nesaea pedicellata har strakt seg over vann og dannet overvannsblader så om alt får vokse slik det vil så blir det vel rene jungelen til slutt.

Anbefaler deg så absolutt å prøve ut noe lignende. Dette er vel antagelig det akvariet som krever minst stell av de jeg har siden jeg hverken beskjærer eller slamsuger. Skifter bare de vanlige 30% med vann hver uke, dvs èn bøtte, og tilsetter litt flytende gjødsel et par ganger i uken.
Ja, må få se bilder

Du er virkelig tålmodig med å vente på klovnkilliene dine må jeg si. Har du ikke vært pittelitt fristet til å putte noe annet oppi karet?
Jovisst har jeg vært fristet! Er ingen helgen heller

Andrevalget er en trio Nigeriakilli. Ellers har jeg sett på Dario dario, men da er det jo ikke lenger et afrikakar. (Kommer jeg over de så havner de nok i asiakaret nå som Leopold er borte).

Om jeg har ominredet karet og fyllt opp med mer vann så kunne jeg hatt indianergoby eller brakkvann med humlefisk.

Masse små fisk å fristes av altså, men siden jeg har tilpasset oppsettet til killier fra afrika så vil jeg holde meg til det. Har ventet så lenge på fiskene nå at å gi opp og kjøpe noe annet, vil være et nederlag ;D
Er killien spesielt lett å få yngel på eller? En av de få "vanlig" fiskene jeg aldri har eid...
Tenker du på klovnkilli så virker det ikke så veldig vanskelig å få yngel på den, men det er sannsynlig at de voksne, og eldre yngel, kan finne på å spise opp eggene og mindre yngel. Det beste er derfor muligens å la de få finbladede planter å legge eggene i og enten flytte plantene eller de voksne slik at egg og yngel ikke blir spist. Denne arten passer best i artsakvarium.

Ellers så varierer vanskeligheten etter hvilken killi-art det er snakk om. Har ikke satt meg inn i alle artene, men fått med meg at det antagelig er lettest å få yngel fra de artene som leker blant plantene. De andre typene krever ofte spesielt mykt vann, legger eggene i torv og i tillegg så behøver eggene en tørkeperiode eller to før de klekkes.

Det er såpass mange killi-arter at jeg ikke har oversikten over mer enn en brøkdel. Noen er ganske vanlige som lyrehalekilli og nigeriakilli, mens en god del andre antagelig ikke har vært til salg i butikkene i Norge i det hele tatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap