Mitt lille (store) akvarium eventyr=)

hei hei. tenkte det var på tide og skrive litt om akvariene mine, og om hvordan det hele begynte=) I august flyttet jeg og samboeren min til stavanger pga jobb og skolegang. Tidligere hadde vi snakket litt om å kjøpe et akvarium men det ble aldri noe av. Etter å ha bodd her noen uker kom suget etter et akvarium tilbake, og jeg begynte å leite etter et passende. Fan jo fort ut at tropehagen hadde tilbud på akvarier og det ble til at vi kjøpte et resun DM-800.
en uke etter det hadde vi lyst på et til og kjøpte et akvastabil på 60 liter. trodde jo det ikke kom til og bli flere akvarier på oss, men der tok jeg grundig feil... under 2 uker senere hadde vi et til akvarium i stua! så der var det strek... (trodde jeg)
kom over et flott helglass kar med bord og alt!! jaaada... dette skulle vi ha. fikk også et 54 liters for en 200 lapp av han vi kjøpte det av så da var det nok... eller ikke..=/ hadde jo blitt godt kjent med ei på tropehagen og hun tilbydde oss et kar på 250 liter som hun måtte kvitte seg med for en billig penge med alt utstyr... falt vi for fristelsen??? jaaada...
noen dager etterpå sto det til innkjøring...

etter dette "siste" karet satt vi igjen med hele 6 akvarier og hadde ikke plass til flere..(trodde vi)
ble litt frustrert når samboeren min kom hjem fra jobb med en "kjempe" nyhet... ''me får et akvarium på 250 liter i dag. komme i 9 tiå'' seie han.. hakeslepp fekk eg! men fikk søren meg plass til dette også... så da har vi 7stk. må jo bare si det at med at vi ikke har mer plass så har vi ikke det.. (55m2 leilighet)

går ut ifra at det ikke blir noen flere kar uten at vi selger noen vi har fra før av... krysser hvertfall fingrene for det=P

er åpen for tips og råd ang innredning og diverse=)
legger ut litt bilder i tråden om en liten stund også!
her er et par bilder av karene våre=) komenter gjerne og kom med forslag til forbedring!

det første karet vi skaffet oss (gamle bilder)


femte

ser sikkert at vi måtte utnytte plassen i vinduet på kjøkkenet
For å si det sånn: Jeg kjenner meg igjen... Bare vent, snart begynner dere å hive ut andre møbler for å få plass til flere akvarium... Been there, done that...
hehe=P håper vi slipper det da=P skal satse på reol hvis det blir noe mer tror jeg=) litt dyrt men tar mindre plass=)
Elka
For å si det sånn: Jeg kjenner meg igjen... Bare vent, snart begynner dere å hive ut andre møbler for å få plass til flere akvarium... Been there, done that...


Må nok si meg enig med min samboer Elka her.. Kjenner meg veldig igjen i den literssyken deres.... Her er det vel gulvet som holder oss igjen, hadde det vært bettong hadde vi vel hatt reoler rundt hele.... Har forsvunnet mye møbler til fordel for flere liter her...

Godt å se vi ikke er alene Tror vi må starte egen klubb "Mennesker med literssyke og lite plass" :P (50 kvadrat her)
hehe! hadde vert noe det ja=P vi har stor fordel med leiligheten vår da... fliser på gulv og murvegger=D ingen vannskader her nei!=) hadde noen uhell for en stund siden med bøtter som plutselig var fulle=/ var ikke så gøy og få opp det vannet igjen nei... hehe


hvor mange kar har dere?
Sitter i polskbygd "moelvenbrakke" , er ikke vannskader vi er redde for, men å havne nede hos noboen under... :P Men murgulv... åååååååh, misunnelig..... Hvor blir det av reolene?
var ikke med tanke på tregulvet deres jeg tenkte på da=P men jeg er/var flink til og glemme ut bøttene... skulle jo kjøpe en reol her inne men så fant han ut at vi ikke kunne få akvariene med likevell slik at han kunne tjene litt ekstra penger på den også... dritt.. men men... kommer nok den også=) tiden får vise
Blir spennende å se hvem av oss som har fått det hardeste sykdomsanngrepet :P Virker ganske likt så langt... Tror antall karr stopper seg selv her, men innen ett år eller 2 er det på tide med ett hus... Og aktuelle hus sorteres allerede i antall tusen liter det er plass til ....
hehe=P burde hatt et stort hus vi også=P
Fisk i karene
får vel nesten skrive hva som er i karene også=)

i det første er det litt blanding av levendefødere som venter på nye hjem. dette er jo standard førstegangs fisk, guppy, platy og en sverddrage hun. er vel egentlig et reste kar=P

i det andre som står i gangen har vi hvite og svarte mollyer + noen eplesnegler.

i det tredje har vi malleoppdrett, men har også noen guramier og eplesnegler som får litt liv i karet.

i det fjerde har vi 4 elfenben ciklider og to andre ciklider som jeg ikke helt kommer på hva heter i farten, og en knurremalle

i det femte har vi korallplaty, neontetra og noen små maller vi ikke har klart og identifisere=/

i det sjette er det for tiden lett blanding... 4 SAE, x antall corydoras, 3 små scalarer, 4 indiske glassmaller, 2 banjo maller og to sebra ciklider med yngel på slep..

å i det syvende og siste er det ungfisk det går i. 7 unde panda cory, 5 albino cory, 14 L-144 og ca 10 halv voksne kirsebær=) dette karet skal det jo forhåpentligvis bli noen lekspar av L-144 med tiden + kirsebær og gjerne cory=P


Bilde 1: kar nr 3
Bilde 2 og 3: kar nr 6






er åpen for ris og ros!
Hallo
Som dere kanskje forstår så har jeg skyllda for at denne litersyken har tatt helt av, til å begynne med så ville jeg ikke ha men j9fer var bestemt at hu ville ha et så jeg måtte bøye meg i støvet å kjøpe et.

Etter det så er det igrunne jeg som har tatt helt av. Var ganske gøy å holde på med.

Har som planer å lage ein mallehule vegg i det ene karet med å bygge 3 høyder (stilas) i karet til å sette skiferhulene på og så lage en isopor vegg forran hulene me hull i så alle hulene blir stikkende ut av isoporen.

Har som en drømm å kjøpe et kar på ca 700liter men som sakt har vi litt plassmangel i leiligheten våres så vi får vell kaste ut senga for å få plass.. hehe

ilion2
Som dere kanskje forstår så har jeg skyllda for at denne litersyken har tatt helt av, til å begynne med så ville jeg ikke ha men j9fer var bestemt at hu ville ha et så jeg måtte bøye meg i støvet å kjøpe et. Etter det så er det igrunne jeg som har tatt helt av. Var ganske gøy å holde på med. Har som planer å lage ein mallehule vegg i det ene karet med å bygge 3 høyder (stilas) i karet til å sette skiferhulene på og så lage en isopor vegg forran hulene me hull i så alle hulene blir stikkende ut av isoporen. Har som en drømm å kjøpe et kar på ca 700liter men som sakt har vi litt plassmangel i leiligheten våres så vi får vell kaste ut senga for å få plass.. hehe


Kunne jo konstruert ett karr med seng oppå :P Hadde blitt mange tusen liter det Bare ett problem, hadde fort blitt mer lek under senga enn oppå... "Nei , ikke i kveld. Vi skremmer fisken" :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap