Hvor mange gurami i 63l karantenekar på en gang?

Har endelig fått satt opp karantenekar på 63L. Har aldri brukt karantenekar før, men etter smertelig erfaring på hva som kan skje uten skal jeg altså ha fiskene i karantene før de fordeles til sine permanente hjem.

Har lyst på en gruppe med Trichopsis pumila og en gruppe med Sphaerichthys vaillanti eller Sphaerichthys osphromenoides -altså 2 grupper med 4-6 i hver gruppe.

Vil det gå greit med 2 grupper gurami gående i et kar på 63L en måneds tid? Jeg husker ikke hvor bråkete guramigutta kan være og det varierer vel?
(de jeg har valgt er jo av den fredelige typen)

Eller er jeg bare pysete, kanskje jeg kan kjøre enda flere fisk i karantene samtidig? Sparer jo en del tid hvis jeg kan det. Klimaks er jo når jeg kan slippe de ut der de skal være. Disse skal forøvrig fortsette å bo sammen, men i 250L min og der er det jo godt med plass.
Karantene kan være stressende, og guramier er vanligvis veldig lette å stresse. Nå kjenner jeg ikke til de artene du nevner, men jeg tror uansett jeg ville satset på én gruppe av gangen hvis jeg var deg.
Du har kanskje rett i det ja.. (søren)

Er det noen andre som har kjennskap til akkurat disse guramiene som kan bekrefte?
Nå har jeg ikke de guramiene du nevner, men mine dvergguramigutter var ganske så hissige når de ikke hadde flere jenter hver. Spesielt den ene ble sterkt utsatt. Det er det jeg har erfart
Pygmeguramiene (forøvrig mine favorittfisk) er små og kan gå mange sammen i en 63 liter. De er relativt fredelige helt til de har laget skumrede, men da kan de være tøffe, også mot større fisk. De frykter ikke mye da, og går til kjappe lynangrep.
Jeg tenkte også at det er stor fare for at de kan sette i gang med lek mens de er i karantenekaret. De skal jo gå der en mnd. Tenkte å ha flere jenter per hanne på pygmeguramiene. Jeg vet ikke om det er riktig, finner ingen info om kjønnfordelig på disse verken i basen her eller info på nett. Sjokoladeguramiene har jeg skjønt skal gå parvis.

Hvis de starter lek mens de går i karantenekaret kunne jeg kanskje ødelegge skumredet slik at de ikke får noe å passe på?
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap