Akvarium rengjøring.

For oss med helt vanlige selskapskar, småfisk eller levendefødere og evt oppdrett på disse.

Tenkte vi kunne dele erfaringer å tips ang akvarium/ reingjøring osv...
Dette gjelder ferskvann akvarium!

Hvor ofte skifter du vann i akvariet?
Hvor mange liter er ditt akvarium?
Hvor mange liter vann skifter du pr gang og hvor mange er igjen av det gamle vannet?
Hvilke midler har du i og hva hjelper de for/mot?
Hvilken tempratur har du på vannet?
Hvilke verdier har du på testene når du tester vannet? Er de rett eller feil?

Noe mer du vil si så bare å skriv i vei.
Chihuahua
Tenkte vi kunne dele erfaringer å tips ang akvarium/ reingjøring osv... Dette gjelder ferskvann akvarium! Hvor ofte skifter du vann i akvariet? Hvor mange liter er ditt akvarium? Hvor mange liter vann skifter du pr gang og hvor mange er igjen av det gamle vannet? Hvilke midler har du i og hva hjelper de for/mot? Hvilken tempratur har du på vannet? Hvilke verdier har du på testene når du tester vannet? Er de rett eller feil? Noe mer du vil si så bare å skriv i vei.

Jeg for min del har 16 akvarier, fra 15 liter til 375Liter. Samme vannbytte på alle karrene, 1 gang pr uke. Oppdrettskarr/klekkekarr noe oftere. Litt avhengig av egg og yngel det innehar. Jeg bytter fra 1/3 til 50% litt avhengig av type karr, antall fisk, avfall og grums.... Bruker ikke midler av noe form i mine karr, bortsett fra eikeblader i klekkekarr for corydoras. Tempraturer varierer fra 22-26 grader, avhengig av fisketype. Har et par "kaldtvanns" corydoras typer som jeg har 22-23 grader i ellers ligger det meste på 24-26 grader. Bruker ingen tester fast, men har test for nitrit liggende. Som regel ved rutinemessig vedlikehold og faste vannbytter har jeg ikke behov for annet. En lærer seg til å "lese" fisken og ser om det er noe galt. Som ved at f.ek fisk ofte svømmer opp til overflaten for luft. Ellers slamsuger jeg etter behov.

Leif

Chihuahua;
jeg setter pris på om du slutter med stjernene/ pynt på overskriftene. Jeg må stadig rydde i de
Takk, takk.
Jeg vil først anbefale deg gode vannbyttingsrutiner. Jeg bytter vann en gang i uka og tar Ca. en firedel av karene. Ofte mindre. Jeg har 4 akvarier på 180, 200, 54 og 28 liter. Pumpen skal ikke renses før strømmen er mekbart redusert. Jeg skraper sjelden/aldri alger av akvariene og slamsuger sjelden fordi jeg har sand.

Du kan si at jeg tar 4 bøtter av 200 og 180 literen til faste tider. Jeg fyller på med iskaldt vann fordi akvariene er såpass store at temperaturen svinger ikke mye. Om de er under hundre liter så må du være mer forsiktig med dette. Hovedsaklig bruker jeg kaldt vann fordi mange fisk blir trigget til lek av dette. Spesielt Corydoras. Grunnen til dette er at når det kommer kaldt vann og vannstanden forandrer seg litt tror fiskene at de er regntid. Derfor legger de masse egg eller føder før tørken kommer.

I de små akvariene mine tar jeg ofte et par bøtter til hvert kar med iskaldt vann og lar det stå over natten så det får en grei temperatur. Tilsetningsstoffer som Aquasafe, ektozon (akvariesalt) og aqualife (osv osv.) bruker jeg ikke. AquaSafe bruker jeg til Rekene mine for å være sikker på at alt av klor og tungmetaller er borte, siden reker er følsomme mot dette.

Andre tilsetningstoffer som skal "fjerne" nitritt, "fjerne" alger og alt slikt er stort sett bare tull. Det jeg bruker er Jernkuler fra JBL eller plantetabletter fra Tetra under noen planter. Jeg tenker da på sverdplantene mine men de hurtigvoksende plantene jeg har vokser så fort at det er ikke nødvendig.

Hvis plantene mine før ødelagte blader eller mye alger kniper jeg de av så lenge jeg vet planten er sterk nok. Jeg fôrer 2 ganger om dagen - noen ganger 3. Jeg mater ikke mye om gangen men da får alle mulighet til å få litt mat. To dager i uka så forer jeg ikke for det har de godt av, men ikke spør meg hvorfor.

Jeg liker forholdsvis lav temperatur og holder meg på 22 i de store akvariene og 23-24 i de små. Ved høye temperaturer så kan ofte algene overta. Jeg vil anbefale deg å ha mye planter fordi plantene tar opp overskuddsnæring som kan komme av fôrrester. Spesielt hurtigvoksende planter tar opp mye slikt og dermed utkonkurerer algene.

Lies litt artikler om alger, akvarieskolen, sykdom (Lurt å lese dette så hvis du har lest dette et par ganger kan du fortere merke om du har sykdom og forhindre det), Innredning (Dette hjalp meg mye da jeg slet med plassering av planter, røtter og stein. Se gjerne på brukerakvarier og se på favorittlistene til andre brukere så finner du nok mye fint og gir deg inspirasjon og hjelp) og andre ting.

Jeg følger alltid med på forumet når jeg er på AkvarForum. Jeg leser og svarer på eventuelle spørsmål om jeg har noe å bidra med som her. Jeg har lært mye av dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap