Min lille verden :) (side 3)

I går hadde jeg et av marerittene akvaristene har. Gikk bort til karet i går kveld etter en lang slitsom dag og synes vannet var litt vell stillestående, koblet ganske raskt at det var noe som ikke stemte! Begynte å sjekke litt og der ser jeg at det filteret jeg har inne i karet er stillestående. WHAT? joa, tok de ut og åpnet det, dette hadde nok stått mer enn en dag for lukten var ikke noe å skryte av! :/ Såg strevde litt og styret og fikk det til slutt i gang. Men tenkte det var litt rart at jeg ikke hadde merket det før.

Men jeg har jo et utvendigfilter også og denne lager bevegelser i vannet, så jeg hadde nok ikke merket at det lille hadde gått i stå.

Men noe rart, fremdeles var det noe som ikke stemte. Jo da, det utvendige filteret hadde også gått helt i stå! Hva i alle dager, dette skal godt gjøres. Begge filterene på samme dagen. Dette filteret hadde funket tidligere på dagen i går. Så da var det bare å koble av å ta ut filteret og studere nøye og leeeenge. Så fant til slutt at det var en kanal som hadde blitt tett. Fikk åpnet denne ganske lett og prøvde å få i gang filteret. Hvordan var det jeg startet dette igjen nå da?! Jo da, det gikk bra. Og vannet ble vell så grumsette og stygt. Gjorde et vannskifte og håpte filterene gjorde jobben sin på natten.

I morges var vannet heeeeelt klart og fint, og god vannbevegelse i karet )

da var denne skrekkopplevelsen over ) Etter flere timers arbeid og undersøking i natt!
det er noen som har etterspurt bilder av krabben min

Jeg har fått tatt 2 bilder av den ene krabba mi nå, ikke så veldig skarpt altså. Men bedre enn ingenting.

Såg til min forbauselse at krabbulf hadde spist en snegle. Jeg vet ikke om sneglen hadde dødd naturlig eller om krabben hadde vært på jakt selv.

på bilde ser du han holder "øye/lokket" til sneglen i ene kloa. Det gule saken.

Men han er veldig pen og har vokst og hatt et skallskifte etter han flyttet inn hos meg )

Døpte han Krabbulf :p Har en krabbe til i det andre karet og denne heter Krabbepetter da begge er gutter
Og sist men ikke minst

Bilde av krabbepetter Slapp nedi en krabbepellets i vannet rett der KP satt, og han tok den med begge klørne og gikk oppover roten på land og satt der og spiste den konklusjon, KP vil ha maten sin på land
Og så 2 bilder til

Bildet av min Kakadueciklide-hann og hunn

Bilde1: min kakaduehann
Bilde2: Kakkaduehunn )
En artig opplevelse :)
I dag fikk jeg en artig opplevelse

Skulle mate min Garra med en algepellets samtidig som fiskene fikk litt flakfor. Slapp nedi pelletsen og det er rart hvor fort Garra klarte å finne denne pelletsen og begynnte å gnafse løs på den så den føøøøøøøk laaaaangt bortover. Og plutselig skvatt Garra til og flyttet seg litt, der kom Krabbulf krypekravlende bortover, tok tak i algepelletsen med en klo og bar den med seg inn i kokkosnøtt hulen der den fikk ha pelletsen helt for seg selv ha ha... Såg så spesiellt ut, raskt ut tok pelletsen med seg hjem hvor han holdt fortet fritt for uønskede venner!
Dyttet sneglene ute, gjorde alt for å få maten i fred :p

Så da måtte Garra rett å slett få en ny pellets men tror ikke han får ha den i fred heller, Ancistrusen snek seg sakte men sikkert mot han da jeg gikk nå :p

Så hvis noen flere skaffer seg krabbe, så må de rett å slett regne med tyveri på lys dag )
Hei.

Morro å få se små tassene.

Hvordan gjør du det med Gh, ser at den står oppført med 12.0 - 20.0o dH i hardhet?
Har plantene dine merket de nye krabatene ( har de klippet opp alle) ?

Du får holde meg oppdatert..

Jeg gjør egentlig ikke noe spesiellt med GH i grunn. har bare tatt stripstest jeg, og ser at alt er ok, resten går egentlig av seg selv.

Jeg har prøvd å både øke og senke PH og diverser pga forskjellige fisker, men ser ikke ut til at vannet mitt vil forandres :p )

Fint du synes krabatene mine er interessante Det samme synes jeg også. Er alltid noe nytt å observere.



Plantene har det gått utrolig bra med. Det er en liten anubias som har ett litt revnet blad i det ene karet og det er alt liksom Krabben spiste bare litt der men liker mye bedre å spise krabbepellets eller algepellets ) Og selvfølgelig frossentfor var en stooor suksess hos krabbulf :p Og så har jeg tatt han i å spise èn snegle da. (om den var død eller ble drept er uvisst. Men ellers lar han fisker å snegler å være i fred


I 50 literen har jeg også en krabbe, denne har forsynt seg grovt av spesiellt en plante. Men akkurat den planten har det ingen betydning at han spiser så det går greit. Det er en slik "husplante" sak. Grønne blader med hvite striper. Så denne skal han bare få lov til å spise alt han greier av ) helt greit for meg. Han er veldig glad i krabbepellets og spiser opp det flakforet som detter på bunnen )

Så min største frykt var at krabbene skulle herje ihjel plantene mine og rasere alt, men ser ikke noen antydninger på plantene nesten Så da har de plantene jeg har ikke god for krabben...

En liten anubias har blitt spist på ett blad og en "stueplante"-sak har blitt spist ganske mye av. Men dette er alt også ;D
ser ut til at krabbene trives kjempegodt. De spiser godt, klatrere mye og er mye aktive ) Og så vil jeg meddele at begge krabbene har tatt sitt første skallskifte her hos meg. Dette gikk strålende bra, og de har vokst en del etter de kom i hus. Begge krabbene maltrakterte sine egne skallrester kjempemye, så til og med demmers egen skikkelse er en trussel/inntrenger )

De har mange klatremuligheter, og landområde. Selv om jeg ser at de tilbringer mesteparten av tiden nede i vannet


*jeg har kalksten i begge karene for å prøve å gi dem nok til skallet. Og samtidig får de for beregnet for krabber som er med på å styrke skallet )
Shlush
Og så vil jeg meddele at begge krabbene har tatt sitt første skallskifte her hos meg. Dette gikk strålende bra, og de har vokst en del etter de kom i hus. Begge krabbene maltrakterte sine egne skallrester kjempemye, så til og med demmers egen skikkelse er en trussel/inntrenger :))


Hmmm... skallskifte. Hvordan gjør de det? Bytter de alt eller tar de bare en del av skallet? Hva slags frossen for er det du bruker?

Mange spørsmål men dette er litt uten om det vanlige og veldig spennende.

Du får ha fortsatt lykke til.
Shlush
Jeg gjør egentlig ikke noe spesiellt med GH i grunn. har bare tatt stripstest jeg, og ser at alt er ok, resten går egentlig av seg selv. Jeg har prøvd å både øke og senke PH og diverser pga forskjellige fisker, men ser ikke ut til at vannet mitt vil forandres :p :))


Grunnen til at det "ikke ser ut til at vannet ditt vil forandres", er nettopp strips-testene
Jeg har prøvd dem selv, og de reagerte ikke i det hele tatt på endringer jeg gjorde. Hverken ph eller gh. De viste samme tilfeldige resultatet uansett.

Jeg tipper du har endret mye mer i vannet enn du tror i forsøkene dine, det er bare stripsene som ikke oppfanger og viser det.

Kjøp deg dråpetester, så skal du se på andre boller
Takker mona o Nå har jeg sluttet å endre på vannet mitt, så da er det nok tilbake til normalen igjen da :p he heh ) Men skal kjøpe meg dråpetester når jeg får råa, er ganske blakk akkurat nå...


De skiftet skall så såg de ut til at de skiftet hele greia gitt. Såg jo så å si ut som en krabbe skallet også frem til det ble angrepet ) Så virker som de skifter hele greia i en omgang.

Frossentforet de fikk smake på denne gangen var cyclops Matet fiskene og la en bit til krabben på spiseplassen hans. Dette gikk ned på høykant både hos fiskene og krabbene )
Egyptisk munnruger
I går såg jeg til min store forbauselse at begge mine egyptiske munnruger hoer har fått egg i munnen En var helt stappa, mens hun andre var litt mindre stappet. De svømmer rundt som vanlig og prøver å få mat inn sammen med eggene, men dette er tydeligvis ikke så lett da :/ Synes litt synd på stakkars jentene, hannene svømmer rundt å spiser å koser seg, mens de har munnen full av egg.

ene hannen var snill og prøvde å koste mat med halen bort til den ene hunnen, men nei da. Hun fikk ikke i seg, selv om det var et bra forsøk på å få en liten bit inn i munne :p

Så da er det bare å vente i spenning på om det kommer noen yngel snart, å hvordan dette blir da Jeg har jo ikke peiling på EM, så blir spennende å se

Skal prøve å få inn bilder senere, men vanskelig å få til. De er så urolige :p
En annen ting jeg har lagt merke til er at de ikke er så agressive som antatt. De virker ganske fredelige av seg
Må meddele at Blade min kjære crowntail kampfisk har gått over til den andre siden i dag. Han hadde vært litt syk i et par dager og idag når jeg skulle se til han var han nesten død, lå bare på bunnen å gispet Så gjorde det jeg tror er riktig og lot han slippe å lide mer og avlivde han. Han hadde blitt 1 år i april.

Håper han har det bedre nå.


RIP Blade
Og så til en gladere nyhet. Kjøpte meg en kampfisk til i dag (før jeg viste at Blade lå for døden). Han har nå flyttet inn i bollen til Blade og er døpt Diablo.

Han er også en krowntail i rosa, rød og blå

Legger inn noen dårlige bilder av Diablo. Tatt med et dårlig mobilkamera. Men dere ser ca fargene )

Fin?
Gratulerer med ny fisk

Minner litt om Sjefen min, får berre håpe at din ikke er like grinete
Htd
Gratulerer med ny fisk :) Minner litt om Sjefen min, får berre håpe at din ikke er like grinete :D


He heh takker. Han virker ikke grinete... Legg ut bildet av din da? )
Shlush
Må meddele at Blade min kjære crowntail kampfisk har gått over til den andre siden i dag. Han hadde vært litt syk i et par dager og idag når jeg skulle se til han var han nesten død, lå bare på bunnen å gispet :'( Så gjorde det jeg tror er riktig og lot han slippe å lide mer og avlivde han. Han hadde blitt 1 år i april. Håper han har det bedre nå. RIP Blade

Å så trist og så fin han er. Nesten så jeg ble på gråten her....
Vet. Blade var min første kampfisk og kom alltid frem når jeg var borte ved bollen Er trist at han skulle dø nå før han var året. Men tror jeg gjorde det rette da jeg avlivet han, fikk vondt av å se han ligge på bunnen å gispe :/
Her er grinebiteren

Dette bildet er fra da han bodde i 60 literen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap