Rubiks kube

Noen som husker den? Den gikk som en landeplage, husker den godt fra da jeg var barn/ungdom. Trodde den var helt borte nå.

Men så, i kveld, så jeg reklame for Rubiks kube på Cartoon Network (min sønns tegnefilm-yndlingskanal), og begeistret sa jeg høyt:
"Åh! Den husker jeg! Den hadde faktisk vært kul å kjøpe og prøve seg på igjen!"

Da sier mannen min noe jeg har hørt minst 3 ganger før: "Jeg har fasiten på den liggende hjemme hos muttern. Hadde fasiten på kuben, og tok'en i blinde".
"Nei!" sa jeg tvert, "du kan jo ikke dra frem en fasit!!"
Da himlet han med øya og mente at "da var det jo ikke noen vits ha Rubiks kube, hvis man ikke hadde fasiten! "
Har du hørt...?!?

Noe så DUMT! Da blir jeg så grinete! Hva søren er vitsen med å ha en fasit? Hvor ligger utfordringen i det når man har lært seg fasiten utenat, eller sitter med fasiten foran seg? Hvor ligger gleden i å klare en utfordring i det da? Det er helt uforståelig for meg.

Du blir ikke smartere av å løse et problem med en fasit skrevet av andre, og du får ikke brynt hjernecellene dine om du ikke må løse problemet selv, sa jeg. Tenk bare på alle de menneskene rundt om som har kryssordløsing som hobby! Det hadde jo drept all gleden deres, gleden ved å få bryne hodet sitt på problemer og løse dem, dersom man kom med fasiten. Ikke noe moro mer.

Dette fikk meg til å tenke litt... hvor mange deler egentlig min oppfatning, og hvor mange deler min manns oppfatning?
Hvem av oss er i mindretall?

PS!
Samme hva du svarer, er det viktig at du svarer ærlig. Jeg blir ikke sur om jeg er i mindretall, altså
Når jeg etter et halvår med rubic`s cube,ikke hadde greidd ei side,ja da hadde det vært godt med en fasit!Broderen mobba fælt men fikk ikke så mye mer til han heller,du så godt det hadde vært å hatt et svar da!Han er fortsatt like lei...
men har ikke fått løyst den han heller
Jeg har altså ikke løyst den ennå....
Den husker jeg godt. Utrolig irriterende oppfinnelse..he-he.
Det morsomste var jo å prøve å få den til. Selv klarte jeg det aldri. Men egentlig er det en ganske god hjerne-stimulator, så det er klart morsomst å prøve selv - uten fasit. Samtidig tror jeg barn/ungdom/voksne har godt av å bruke hue for å løse slike "problemer". Jeg husker også at de sendte VM i rubiks kube på TV. Der løste de kuben på et sted mellom 15-20 sekunder, så det er riktig at det finnes en fasit. Men da blir jo litt av poenget borte, etter min oppfatning.

Fasit er feigt.

Vi har den originale, pluss en sekskantet og en slik slange.
Plussmedlem
Jeg greide aldri mere enn 5 sider på den originale Rubiks kube...

Men en fasit er feigt, ja.
Er vel enig med trådstarter, vil tro mesteparten er det. Jeg har ikke tatt i kuben siden jeg var veldig liten, for liten til å løse den.

Når du ikke får til dvd spilleren, da bruker du fasiten, istedet for å ringe alle du kjenner eller bruke dvd skuffa til kaffeholder :P

Når du spiller et spill eller løser noe, da bruker du hjernen, og ikke fasit.

Hvis man ikke får det til så er det jo også mulig å få et hint av andre hvordan man må tenke istedet for en fasit. Som oftest når man ikke greier å løse noe er det fordi hjernen fort går seg fast i en vei, mens man egentlig må "rykke tilbake til start", for så å se på alternative veier. Så et hint kan være lurt, da blir man også smartere av å løse den selv

Men i bunn og grunn er det nok forskjell både mellom kjønn og fra person til person. Tror det er viktig at barn og unge tidlig spiller spill og blir kjent med oppgaveløsing og læring.
Inaktiv bruker
rubik's cube ble oppfunen av læreren Ern? Rubik til å uttfordre logiken til sine elever, men ende opp med å bruke en måne å løyse den sjøl...;D må være flaut...:P

btw har ein her hjemme og kan stolt sei at jeg klarte det etter maaaaasse feilling og forsøk på over ca eit halvt år....
All ære til han som kom opp med fasiten men ærlig talt, skal en bruke fasiten kan en jo bare kaste kuben.
Hele moroa med kuben er jo å finne løsningen uten fasit. Selv har jeg aldri fått til lengre enn side 5. Det mangler nok litt på både tålmodighet og logisk tenkning. Til jul har jeg kjøpt en moderne kube med lys og lyd til mitt eldste barnebarn på 13. Det blir rart å se om neste generasjon blir like hekta, for pappan hans ble en racer på kuben.
Jeg foretrekker uten facit, ja.. Nå som voksen, iallefall.

Men da jeg hadde min kube da jeg var liten, så juksa jeg. Oginalkuben var nemlig sånn at man kunne sprette den opp for å sette den sammen igjen med riktige farger... Det var vel mer for å imponere andre at jeg gjorde det...
Fasiten ville fratatt meg muligheten til frivillig å sitte i timesvis og irritere meg grønn over den dumme plastikkdingsen - og gleden ved å endelig greie den...
Var utrolig stolt de få gangene husker jeg...
Så nei. ikke fasit til meg, det er gledesdreping på høyt nivå!

Loomis

5 sider du liksom.... *Gliz!*

Plussmedlem
Myrheksa
5 sider du liksom.... *Gliz!*

Hehe...Tog du'an?
Unskyld at jeg spør, men finnes det en fasit på rubiks kube? Er ikke den sånn at man kjøper den med alle sidene hele. Og så skal du rote den til, uten noe spesielt mønster. Dermed for så å prøve å få alle sidene hele igjen? Jeg skjønner ikke hvordan fasiten kommer inn her, det spørs vel helt hvordan du har rota kuba?

Sånn ellers, så regner jeg fasiten som en retting, som man sjekker etter man har gjort oppgaven ferdig!
Loomis

Hvis du greide 5 sider må du faktisk ha greid den 6. også....

Fasit har jeg aldri hatt men klarer av en eller ennen grunn toppen og de to øverste radene. Siste rad og bunnen får jeg bare ikke til. Vi har vår liggende fremdeles så den er i bruk av og til.
Loomis
Hehe...Tog du'an? ;)

Gjorde det gitt!
Jeg har akkurat fått meg en rubiks kube(i adventskalenderen), men jeg fikk ikke den vanlige med farger, men jeg fikk også med tall og bokstaver! Av den grunn sitter jeg å diskuterer med en annen om den er vanskeligere enn de vanlige eller ikke? Det er vel samme løsning og sånn, men jeg syns det blir så forvirrende når jeg må tenke på at tallene og bokstavene skal være i riktig rekkefølge! Tallene og bokstavene blir jo oppned og bak fram! Jeg har to helt like 9'ere, men ingen 6'er liksom :p

Så, mitt spørsål er som følger;
Er rubiks kube med tall og bokstaver vanskligere enn den vanlige med kunn farger, eller er det kun det at det ser vanskligere ut?
Hvis du i tillegg til fargen også skal ordne tall i riktig rekkefølge, da blir det sannsynligvis litt vanskeligere ja...

Jeg har aldri løst den, har aldri hatt tålmodighet til å sitte mer enn noen minutter
Odd Espen
Så, mitt spørsål er som følger; [B]Er[/B] rubiks kube med tall og bokstaver vanskligere enn den vanlige med kunn farger, eller er det kun det at det ser vanskligere ut?

Ikke at jeg har prøvd den selv, men jeg antar at når du først finner ut av det, så vil den med tall være lettere å huske løsningen på. Husk på at den med bare farger også har faste plasser.
Plussmedlem
På en vanlig 3x3x3 kube så er det ikke så nøye hvilken posisjon/retning klossen/feltet i midten av hver farge har. Du ser jo ikke om denne står "opp" eller "ned".
Så lenge du har tall eller bokstaver på denne delen i senter som må korrespondere med resten av siden så blir den noe vanskeligere skulle jeg tro.

Bitene/klossene i ytterkant har vel sin faste plass på en ferdig løst kube - enten det er farger eller bokstaver/tall.
Tilfeldig bekjentskap
© Cafebreak
Reklame for plussmedlemskap