Fôring av kampfisk

Hei.

Kjøpte kampfisk for andre gang i går. Er litt bekymret for den da den ikke ser ut til å være så veldig interessert i å spise. Jeg kjøpte med eget kampfiskfôr.

I går spiste den små snegler av glasset, men så ikke ut til å røre maten.

I dag har den også oppført seg litt rart. Svømt frem og tilbake langs glasset noen timer nå.

Kan dette være tegn på sykdom? Jeg vet ikke helt hva normal oppførsel rundt fôring er for en kampfisk.

Takk på forhånd for svar : )
Hvis den ikke har vært så lenge i butikken, så kan det godt hende at den er vant med levendefór.
Som alternativ, kan du jo forsøke røde mygg, for eksempel, du finner det i fryseren hos de fleste zoo-butikker. Pass på at de ikke tiner på hjemvei, for da blir de dårlige.
Ok. Takk for tipset : )

Så det at den ikke ser ut til å reagere i det hele tatt når jeg kommer med tørrfôr kan være fordi den er vant til levende føde?
Det er godt mulig, ja. Min kampfisk enset ikke tørrfór i det hele tatt, men røde mygglarver gaflet han innpå med stor lyst
Fin fin kampfisk du har kjøpt deg

Jeg bruker å gi kampfisken min litt forskjellig. Men han spiser gjerne flakfor også. (har sikkert samme som deg, flakfor til kampfisk). Men bruker å gi han både tørkede og frosne mygglarver. Dette jafser han gladlig i seg. Samtidig har jeg prøvd å gi han litt fersk fisk når jeg har vært på fisketur. Da fillerister han den lille fiskebiten og stoooorkoser seg
Ja, ikke sant det var en fin fisk? : ) Jeg likte fargene veldig godt. Hadde en vanlig rød forrige gang. De er jo også enormt fine, men litt vel standard.

Da skal jeg få prøvd med litt levendefôr.

Det andre som bekymrer meg litt er at han svømmer så rastløst frem og tilbake langs glasset. Holder på med det fortsatt. Mener å ha lest at det ikke er et veldig godt tegn?
Var litt spesiell farge på han, stilig det

Kampfisken min driver på slik når jeg er borte ved han. Da driver han på slik. Men når jeg ikke er i nærheten så gjør han ikke det. Da er han mye roligere (tror han tigger om mat) :p

Det samme gjelder kampfisk-hunnene mine. De er skikkelig rastløse ved glasset når jeg ser på de (klistret inntill seff), og rolige ellers :p

Jeg har ikke nok info til å si deg om det er bra eller dårlig tegn da.
Den var stilig den du har fått deg Gratulerer.

Vi mater våre kampfisk med røde mygglarver og granulatfor fra Elos.
Prøvde å mate dem med Tetra kampfiskflakfor, men dette var ingen suksess.
De spiste det, men det var nesten alt.

Røde mygglarver er en favoritt. Masse proteiner, og de ser ut til å trives best med dette. Som variasjon i kosten bruker vi Elos sitt granulatfor som har bedre næringsinnhold enn flakfor, og sveller ikke opp som flakfor i magen.

Elelrs kan man mate med hva man vil, bare husk at kampfisken er carnivore, og bør ha litt mer proteiner enn hva vanlig omnivore fisker skal ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap