- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Plukket steiner og kokt dem
Plukket steiner og kokt dem
Postet 29.11.08 kl 20:28
Postet 29.11.08 kl 20:32
Else TagsethJeg har vært å plukket steiner for mitt og en til sitt akvarie det meste av steienen er ikke i mitt kar . Får tro de ikke gir fra seg gift stoffer da. Han som også var med på stein plukkingen har side her også men ikke lagt ut bildene ennå . Er det andre som har gjort dette med god erfaring ?
Alle steinene i mine karr er plukket i naturen, vasket/skrubbet og til slutt kokt. Helt problemløst her iallefall. Men mener å ha lest at stein med en del metaller i, ikke er veldig godt einet??
Mvh Leif
Postet 29.11.08 kl 20:32
Postet 29.11.08 kl 23:02
SoVeSiden strein er et dødt materiale er det ikke nødvendig å koke dem. En skikkelig skrubb holder. Hvis steinen er så ekkel at du føler den må kokes, har den ikke noe i et akvarie å gjøre.
Er ikke helt enig i med deg der SoVe. Ved å koke den vil smuss og annen dritt du ikke får skrubbet av løsne lettere. At den er "møkkete" gjør ikke steinen ekkel. Mine 2 fineste steiner ble betraktlig renere etter koking enn bare skrubbing.
Leif
Postet 29.11.08 kl 23:07
Else TagsethJeg har vært å plukket steiner for mitt og en til sitt akvarie det meste av steienen er ikke i mitt kar . Får tro de ikke gir fra seg gift stoffer da. Han som også var med på stein plukkingen har side her også men ikke lagt ut bildene ennå . Er det andre som har gjort dette med god erfaring ?
Har også funnet stein i naturen. men kun vasket de. ingen problem med fisk eller verdier i karet mitt.
alt har godt bra her værtfall-
Postet 29.11.08 kl 23:19
Har sev plukket flere steiner selv til mitt akvarium. Ikke bare fra fjøra heller Gått helt supert her. Men har lest at du ikke bør velge steiner med kråkesølv (da de avgir metaller) og ikke hvite steiner (hvorfor?).
Jeg tror jeg føler en ekstra trygghet i å koke steinene mine :p Er nok bare at det føles tryggere for meg, men tror ikke det utgjør særlig forskjell i akvariet da )
Jeg tror jeg føler en ekstra trygghet i å koke steinene mine :p Er nok bare at det føles tryggere for meg, men tror ikke det utgjør særlig forskjell i akvariet da )
Postet 29.11.08 kl 23:43
Postet 29.11.08 kl 23:53
Endret: 29.11.08 kl 23:53
Hvite steiner kan bestå av kalk, og kalk påvirker ph og kh (opp). Derfor man bør være obs på det før man bruker hvite stein i akvariet. Hvis man ønsker høy ph, er det selvfølgelig ingenting å nøle etter. Det er derfor man ofte ser bruk av hvit stein i malawi og tanganyika-akvarier.
Det er vel ikke mye stein som akkurat er giftige her til lands, men det er mulig det myke kråkesølvet kan avgi en form for metall i vannet over tid som ikke er så bra for fiskene? Uansett er det ingen steiner som bare sier "bang" i akvariet og spruter gift Stein er stein.
En grundig skrubb er det som skal til. Jeg har en neglebørste jeg har kjøpt for å bruke til akvarieting, og den koster jeg over stein eller trerøtter med, bare sånn for å få vekk løst rusk eller småflis.
Jeg har aldri kokt verken stein eller røtter før jeg har det i akvariet.
Må ærlig talt tilstå at jeg ikke fatter folks trang til å koke alt mulig som hører til et akvarie eller som skal oppi der, hehe Folk koker til og med akvarieutstyret... med det resultat at f.eks. plasten i et innvendig filter smeltet i stykker.
Hmm... tro hva man ønsker med å oppnå, når de steriliserer ting fordi det skal oppi et akvarium... Akvariet som er så langt fra sterilt som man kan komme, men et sydende flora av sunt og riktig bakterieliv?
Faktisk leste jeg innlegg fra en som hadde kjøpt inn nye grønne akvarieplanter. Før hun plantet dem, så kokte hun dem og skyllte dem så i iskaldt vann - så plantet hun dem. For å "drepe bakterier" først, som hun skrev i innlegget. Deretter kom hovedspørsmålet; hun undret voldsomt på hvorfor hun ikke fikk til plantene i akvariet. De bare døde..... :p
Det er vel ikke mye stein som akkurat er giftige her til lands, men det er mulig det myke kråkesølvet kan avgi en form for metall i vannet over tid som ikke er så bra for fiskene? Uansett er det ingen steiner som bare sier "bang" i akvariet og spruter gift Stein er stein.
En grundig skrubb er det som skal til. Jeg har en neglebørste jeg har kjøpt for å bruke til akvarieting, og den koster jeg over stein eller trerøtter med, bare sånn for å få vekk løst rusk eller småflis.
Jeg har aldri kokt verken stein eller røtter før jeg har det i akvariet.
Må ærlig talt tilstå at jeg ikke fatter folks trang til å koke alt mulig som hører til et akvarie eller som skal oppi der, hehe Folk koker til og med akvarieutstyret... med det resultat at f.eks. plasten i et innvendig filter smeltet i stykker.
Hmm... tro hva man ønsker med å oppnå, når de steriliserer ting fordi det skal oppi et akvarium... Akvariet som er så langt fra sterilt som man kan komme, men et sydende flora av sunt og riktig bakterieliv?
Faktisk leste jeg innlegg fra en som hadde kjøpt inn nye grønne akvarieplanter. Før hun plantet dem, så kokte hun dem og skyllte dem så i iskaldt vann - så plantet hun dem. For å "drepe bakterier" først, som hun skrev i innlegget. Deretter kom hovedspørsmålet; hun undret voldsomt på hvorfor hun ikke fikk til plantene i akvariet. De bare døde..... :p
Postet 29.11.08 kl 23:55
Endret: 29.11.08 kl 23:57
mona oFaktisk leste jeg innlegg fra en som hadde kjøpt inn nye grønne akvarieplanter. Før hun plantet dem, så [B]kokte[/B] hun dem og skyllte dem så i iskaldt vann - så plantet hun dem. For å "drepe bakterier" først, som hun skrev i innlegget. Deretter kom hovedspørsmålet; hun undret voldsomt på hvorfor hun [I]ikke fikk til[/I] plantene i akvariet. De bare [I]døde[/I]..... :p
hehe, du store mi tid....
Postet 30.11.08 kl 00:31
Postet 30.11.08 kl 00:55
Endret: 30.11.08 kl 00:55
Postet 30.11.08 kl 20:58
Postet 30.11.08 kl 21:15
Postet 01.12.08 kl 10:56
En liten teori: Det som ikke frigis av metaller/mineraler fra en stein ved koking i 30 minutter vil aldrig kunne frigjøres i ett akvarie. Derfor koker jeg de steinene jeg ikke er 100% sikker på (stein som tydelig inneholder inneslutninger av en eller annen art)
Røtter koker jeg enten for å kunne bøye/forme noe på dem eller for att de ikke skal flyte opp ,mye greiere enn sugekopper/steiner og alt slags knotete løsninger, trevirke suger vann som en svamp når det kokes.
Røtter koker jeg enten for å kunne bøye/forme noe på dem eller for att de ikke skal flyte opp ,mye greiere enn sugekopper/steiner og alt slags knotete løsninger, trevirke suger vann som en svamp når det kokes.
Postet 01.12.08 kl 11:34
Postet 01.12.08 kl 11:44
DigiEn liten teori: Det som ikke frigis av metaller/mineraler fra en stein ved koking i 30 minutter vil aldrig kunne frigjøres i ett akvarie. Derfor koker jeg de steinene jeg ikke er 100% sikker på (stein som tydelig inneholder inneslutninger av en eller annen art) Røtter koker jeg enten for å kunne bøye/forme noe på dem eller for att de ikke skal flyte opp ,mye greiere enn sugekopper/steiner og alt slags knotete løsninger, trevirke suger vann som en svamp når det kokes.
Bra tips, roten min lå under vann (med stein oppå) i en bøtte i 2 uker før den var akkurat tung nok til å synke :-O tok alt for lang tid, men hvis jeg hadde kokt den så hadde det nok tatt lenger tid
Jeg legger røtter i vann (eller koker dem) for at de ikke skal farge av så veldig i vannet eller da )
Postet 01.12.08 kl 13:35
mulig jeg hadde maxuflax!Wikdahl
men for en 2 ukers tid siden henta jeg noen steiner fra naturen,
skrubba og skylte de med varmt vann, og for ett parr dager siden så jeg at d var mere liv i akvaret en jeg hadde planlagt, var plutselig 100vis av bitte små vite prikker som dreiv og surra i tanken min, så jeg anbefaler og koke for og ungå alt av parasitter og uønsket dyr i akvarie, tidligere fikk jeg snegler som var et mareritt og få fjerna åsså pga ei trerot jeg putta i akvarie.
Postet 03.05.11 kl 02:50
Postet 03.05.11 kl 04:00
Endret: 03.05.11 kl 04:01
KampfiskStein er fulle av bakterier og annet liv, akkurat som alt annet. Men jeg ser ingen spesiell grunn til å tro at de hvite prikkene kom fra steinene; de kan ha kommet fra hvor som helst. Planarier, infusorier eller annet som har funnet ut at de trives i karet ditt. Kanskje du fôrer for mye.
Enig.. Har masse stein som er selvplukket, gir de bare en god skrubb i varmt vann og ingenting annet. Har aldri hatt noen problemer med det.
Postet 03.05.11 kl 05:07