Overhørt i akvariebutikken (side 2)

For ca. et halvt år siden tok jeg med sera nitrivec (bakteriekultur) på labratoriet og der så iallefall jeg et yrende liv under mikroskopet...

Jobber og deltid på dyrebutikk og blir såklart oppfordret til mersalg, men om kunden spør om produktene er viktige og hva de virker for, syntes iallefall jeg det er greit å forklare at om vedkommene vet at vannet er fritt eller med lavt innhold av metaller, og med lite/uten klor, så er det ikke like nødvendig med aquasafe. Det gjør sjefen min og, og kundene som er ganske nye i akvarieverden syntes ofte det er greit å betale en slant ekstra for aquasafe heller enn å stå og lufte ut vannet for klor. Selv bruker jeg alltid aquasafe da det titt og ofte er en sterk klorlukt fra springen og jeg har påvist høyt metallinhod også hos meg. Aquasafe skal jo også vistnok inneholde B vitaminer som skal virke stressreduserende for fisken....

Er og med i akvarieforeningen på biologisk institutt, og der bruker vi ikke en skjit av tilsetninger. Fiskene stortrives læll.... (vannet vi bruker på skolen er ikke egnet som drikkevann og sikkert fullt av metaller)

Prøver vel å si at jeg har tro på at produktene (ja, til og med salt som påvirker osmosen i fisken) har en funksjon under visse omstendigheter...
...ergo at de ikke er totalt unyttige
Hei. Vi kjøpte akvariet vårt for vel to måender siden nå.. og inn den første dagen flyttet en kampfisk.. han hadde det bra han over helgen.

mandagen kjøpte vi fisk.. mange av de fiskene er borte og noen er igjen.
Men noen nitrittproblemer fikk vi ikke før medisinering av akvariet for 14 dager siden. Så nitritt er ikke gitt og ikke er det fatalt heller om en skifter vann 50% hver dag.. har jeg lært.. den o store fiskedøden fikk vi når det oppsto oodinium pillulare i akvaret for 14 uker siden, etter nyinnkjøp av fisk..

Har fått uendelig mengde forskjellige råd fra forskjellige akvaristbutikker i forhold til foring som nybegynner så spør jeg.. men er så mange forskjellige svar på hvordan og hvor mye mat at jeg skjønner mange får nitritt plunder..

Det jeg vil frem til er at det er at mange av oss er kanskje uforsvarlige som nybegynnere.. men vi lærer heldigvis underveis..
.. og kanskje en dag kan vi sitte og riste på huet av oss selv den gang vi var ivrige nybegynnere..

Som mona o sier så er jo egentlig en uke like ubrukelig som å ha fisk oppi idag. En uke er den mer brukervennlige versjonen av at det egentlig tar minst 3 uker. Det er vanskelig å fortelle en kunde at de må vente 4 uker på å kjøpe fisk, da spesielt uten å forklare hele teorien. Hvis du kjøper et stereoanlegg som ikke er på lager og må vente to uker så vet du hvorfor, det går litt raskere å forklare enn mystiske bakterier som må nedbrytes i ørten faser

Jeg ville anbefalt dem mest av alt forsiktig belastning, jevnlig og til slutt i karet, da er det ikke sikkert det skjer masse død uansett. Det verste er jo om de kjøper fisk samme dag, dagen etter, hver uke, til karet flommer over, og nitritten topper på det punktet de har mest fisk. Bedre med 5 fisker første dagen enn 5 hver dag til 3. uka Men daue fisk er mersalg.
Daue fisker er jo ikke egentlig mersalg - det fører jo bare til at butikken får dårlig rykte...?
Butikken får ikke dårlig rykte pga. kunden vil ha fisk selv om de får anbefalt å vente.
Hehe - er overraskende mange som ikke husker de rådene de fikk, og folk kommer ikke gjerne tilbake til en butikk som stadig selger dem fisk som i deres øyne dør "helt uten grunn"..
guttn
disse bakteriene vil dø innen få timer i ei fleste med baktozym så det er egentlig lite vits å tilsette dette da det ikke hjelper.

ok...
aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt den der selv den korte tiden jeg har jobbet i dyrebutikk.... er lei av og gjenta samme regla hver gang jeg er på jobb=P
siden bakteriene dør fort i et filter burde de dø like fort i ei flaske.
kan godt hende at jeg tar feil, synes likevel at det er verd det å vent 4 uker.
men nå kom det litt of topic.
Mvjnz
[QUOTE=guttn]disse bakteriene vil dø innen få timer i ei fleste med baktozym så det er egentlig lite vits å tilsette dette da det ikke hjelper.


Jeg vet ikke det, i et amerikansk forum har jeg sett flere sverge til slike produkter og hevder at karet deres ble innkjørt på 2-3 dager...

Det gjør de nok rett i, det er enkelte produkter som faktisk fungerer bra. Felles for dem, er at de skal stå kjølig og har begrenset holdbarhet.

I USA har de et mye større marked og folk er mere villige til å kjøpe seg vekk fra problemer, derfor får man kjøpe gode produkter som kickstarter filteret.

Vet ikke om det er noen produkter på det norske markedet som faktisk fungerer.

På den annen side skal det finne produkter som ufarligegjør amoniakk/nitrit på en slik måte at de fremdeles kan brukes av bakteriene. Husker ikke helt hva de gjør, men mener det er noe som "henger seg på" stoffene og dermed gjør at fiskene ikke merker noe til dem. Mener det var avhengig av riktig PH for å funkere korrekt, og at endring av PH feil vei kunne være farlig om man bruker disse stoffene. Er litt sent, og skal lalle nå, så mulig jeg surrr litt, men om jeg ikke husker feil heter ett av dem AmLock.
Har hørt om et som heter AmmoLock, og det er sikkert mange andre der ute også. I samme amerikanske forum blir disse også anbefalt når en nybegynner har gått og puttet fisk i et helt nytt kar, med den forklaring at 'ammoniakken blir ikke borte, men den blir mindre skadelig'.
De fleste nybegynnere vil fylle akvariet samme dag det vet alle oss.
Den ukes period gi dem tid til å tenke, Undersøke litt osv.
Riktig at en uke gjøre ikke så mye i selv akvariet men gjøre en del i hjerne til den nye akvarister.
Eg jobber på ein zoo, og der er det sann, at vi har nått å gjere det kundane sei, men vi kan sei at vi ikke villa ha gjort det eller ei. men vi har ikke no me ka kundane vil.


RHG
Eg jobber på ein zoo, og der er det sann, at vi har nått å gjere det kundane sei, men vi kan sei at vi ikke villa ha gjort det eller ei. men vi har ikke no me ka kundane vil.


synes nesten dette blir litt feil også. Synes selv det er greit å stå imot hvis kunden ikke hører på hva du sier
Oi da, det var da litt av en diskusjon!

For noen måneder siden, skulle jeg skaffe mine første fisk. Jeg tenkte akkurat det samme som denne kunden, og da jeg fikk høre det med å vente ble jeg egentlig ganske trist. Jeg som gledet meg sånn!

Men jeg tok ingen risiko og ventet en uke. Fiskene stortrives enda, og jeg er glad i dem.

Det er nok smartest å vente, og vanskelig å forstå på fiskens vegne, av hvordan den vil ha det i dårlig vann (for oss: dårlig luft) og jeg kan bare gitte på at det er så utrolig mange folk i hele verden som ikke tenker på å være nøye ang. alle mulige råd og tips og ting som virkelig er nyttige.

F.eks plass, kvalitet osv.

Selv syntes jeg det er mye bedre hvis fiskene har det bra. Det er jo også mye mer moro! Sannsynligvis mer yngel o.l.

Shlush
[QUOTE=RHG]Eg jobber på ein zoo, og der er det sann, at vi har nått å gjere det kundane sei, men vi kan sei at vi ikke villa ha gjort det eller ei. men vi har ikke no me ka kundane vil.


synes nesten dette blir litt feil også. Synes selv det er greit å stå imot hvis kunden ikke hører på hva du sier

Jeg har også hørt at det skal være sånn at du ikke kan si imot kunden, men du kan gi den råd osv. Det er sånn det pleier å være i butikkene. Har vel også bittelitt med å gjøre når det gjelder bra business også?
Christine Fishlover
[QUOTE=Shlush][QUOTE=RHG]Eg jobber på ein zoo, og der er det sann, at vi har nått å gjere det kundane sei, men vi kan sei at vi ikke villa ha gjort det eller ei. men vi har ikke no me ka kundane vil.


synes nesten dette blir litt feil også. Synes selv det er greit å stå imot hvis kunden ikke hører på hva du sier

Jeg har også hørt at det skal være sånn at du ikke kan si imot kunden, men du kan gi den råd osv. Det er sånn det pleier å være i butikkene. Har vel også bittelitt med å gjøre når det gjelder bra business også?

Ja det e det eg meina;P
Har hatt fisk som vi har puttet oppi karet timer etter at vi har fyllt vann i karet. og gjort dette på mange kar. aldri vært ett eneste problem i det hele tatt, så vet no ikke helt med denne 4 ukers regelen jeg da. jeg hadde aldri giddet og kjøpt meg ett kar til flere tusen kr og må sitte og se på det tomt i 4 uker. hadde aldri noe problemer med det første karet noe nitritt topp kom heller aldri, var nøye med og måle vann verdier og. alt var fint uten problemer. og har heller aldri hatt noe sykdom i karene før vi kjøpte syk fisk fra butikken. det er eneste tillfellet vi har hatt av sykdom.

har også opplevd at pumpen var av i flere dager. malawine levde de med nitritt på 1. og de levde etterpå og etter alle vann byttene.

konklusjonen min/våres er og begynne litt forsiktig da seff. og heller øke gradvis og følg godt med verdiene. så kan no de som vil for meg sitte og se på ett tomt kar i 4 uker om de vil. må jo være grise kjedlig det da. sikkert mange her som også har lyst og henge meg no. men da får dere bare gjøre det da.
Inaktiv bruker
saffen
Har hatt fisk som vi har puttet oppi karet timer etter at vi har fyllt vann i karet. og gjort dette på mange kar. aldri vært ett eneste problem i det hele tatt, så vet no ikke helt med denne 4 ukers regelen jeg da. jeg hadde aldri giddet og kjøpt meg ett kar til flere tusen kr og må sitte og se på det tomt i 4 uker. hadde aldri noe problemer med det første karet noe nitritt topp kom heller aldri, var nøye med og måle vann verdier og. alt var fint uten problemer. og har heller aldri hatt noe sykdom i karene før vi kjøpte syk fisk fra butikken. det er eneste tillfellet vi har hatt av sykdom. har også opplevd at pumpen var av i flere dager. malawine levde de med nitritt på 1. og de levde etterpå og etter alle vann byttene. konklusjonen min/våres er og begynne litt forsiktig da seff. og heller øke gradvis og følg godt med verdiene. så kan no de som vil for meg sitte og se på ett tomt kar i 4 uker om de vil. må jo være grise kjedlig det da. sikkert mange her som også har lyst og henge meg no. men da får dere bare gjøre det da.


Dette med å vente i uker er en anbefaling og uti fra andre medlemmers erfaringer.
Ønsker man å ivareta gleden med akvariehobbyen og tenke på fiskenes ve og vel, skader det ikke å være tålmodig
Klart det ikke skader og være tålmodig, men ingen skal få komme her og si at jeg ikke bryr meg om fiskenes ve og vel fordi jeg ikke følger 4 ukers regelen. Jeg ser hvor dere vil men våres erfaringer har vært at vi ikke har ventet i 4 uker og det har gått strålende fint.

som oftrest har det gått noen dager men ikke flere uker. og har målt og fulgt nøye med hele tiden, og når det har kommet spor av nitritt har det vært ett stort vannbytte og verdiene har vært fine igjen. fiskene våres har det kjempebra. skal jo også sies at vi har brukt filtergugge fra innkjørte filtre, og det i seg selv hjelper på.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap