Malaysiske sandsnegler

Fikk akkuratt noen sandsnegler jeg hadde bestillt privat. Disse ankom i en tom Aloe Vera-flaske som var blitt pakka grundig inn i avispapir, for så en juice-kartong som ytterste embalasje.

Sneglene ble sendt i går så vidt jeg vet. Da jeg hentet de i postkassa i dag var jo naturligvis flaska rekene er i litt nedkjølt. Derfor la jeg beholderen i litt varmt/lunka vann ( ca. temp som akvariet ) med tanke på å varme opp vannet inni beholderen gradvis, slik at ikke sneglene får et voldsomt sjokk.

Men er dette nødvendig? Har hørt og lest mange steder at disse sneglene er svært hardføre, men jeg var ikke sikker på hvor sarte de er for temperaturforandringer.

Mvh,
Tom-André
Man bør vell venne til alle levende skapninger til temperaturen Jeg bruker også å gjøre dette med allt jeg får )
Svarte deg på det andre forumet.
Ok, Slush.

Så det, Kampfisk

Men hva skal de så spise siden dette er oppstarten av akvariet mitt?
Jeg bruker også å ha sandsnegler i karet under innkjøring og mater de da et par ganger i uken. De spiser det meste som havner på bunnen. Bunntabletter for fisk og avskallede frosne erter er alltid populært.
Hjelp!

Sneglene krabber oppover rutene, og rota!

Har lest her et sted at hvis sneglene begynner å oppholde seg over vann og begynner å krabbe på rutene betyr det at det er for mange i karet.

Det som er rart er at jeg fikk sneglene for ca. 1 uke siden, og de krabba ned i sanda og kosa seg helt til nå. Har fora de med litt agurk siden det verken er fisk ell planter i karet enda. Og agurka har vært poppis!

Jeg hadde bestilt 60 sandsnegler til karet mitt som er på 60 L (60x30x34), 60x30cm i grunnflate.

Hva skal jeg gjøre?
Tror ikke det er noe fare. Disse sneglene tåler det meste. Det er ikke uvanlig at de trekker oppover når det er lite mat, men det kan like gjerne være fordi de finner litt å spise på veggene og røttene. Det behøver ikke være noe synlig belegg før disse finner noe smaskens. De trekker også oppover når de skal slippe avkommet. Disse bittesmå kopiene flyter en stund før de søker ned til bunnen igjen.

I kar uten fisk eller med bare små, snille fisk så er det større sannsynlighet for at de kravler opp av sanden enn når det er potensielle snegleplagere i karet. Hos meg så jeg de rett som det var oppe på sanden helt til det kom kuhliiål i ene karet og nøkkelhullciklider i det andre. Nå er de skjeldne å se på dagtid. I mitt nyoppsatte kar, hvor det enda ikke er fisk, er de derimot synlige hele tiden og gjerne langt oppover sidene. Regner derfor med at du kan ta det helt med ro.
Ok.
Litt synd jeg dyttet de som hadde krabbet høyt opp ned igjen da
Kommer dette til å påvirke egglegginga deres?

Er det noen fare for at de kan krabbe ut av akvariet? Eller stopper de når de kommer til vannlinja?
De stopper i vannlinjen. Så utrolig det enn kan høres så legger ikke disse egg, men slipper levende unger
Levende unger?!
Jøss!
Kult
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap