Min rare verden

Da skal jeg også prøve meg på denne blogginga. Vet ikke om det blir så bra, men det er vert forsøket.

02/12/2008

Har per dags dato 2 akvarium, men dette blir forhåpentlig vis til 3 over helgen.

Det jeg har nå er et 20 liter Sicce "Moby Dick" akvarium, som jeg fikk med søsteren min, grunnet at hun hadde problemer med vedlikeholdet av det. Den første innflytteren var to Kinesiske algespisere og en Ancistrus.
Siden jeg vart litt vel ivrig, så kjøpte jeg kampfisker å puttet de opp i( 1 hann og to hoer) . Dette var ikke helt bra for de, da det vart alt for trangt. Så jeg måtte ut på jakt etter nytt akvarium....

Nå falt valget på et 60 liter Hailea akvarium fra Europris. Må seie jeg er godt fornøgd med kvaliteten på det, selv om pumpen bruker å demontere seg selv. Men dette er ikke noe problem, da det er ukentlig kontroll på alt det tekniske.

Men mye vil ha mer...
Så nå fant jeg en 120 liter til salgs med 13 sebrafisker, 1 Gullfisk, 1 Praktbotia, 3 Ancistrus, 4 Molly(ukjent hvilken type) og 2 åler ( håper det er Pangio kuhlii ål). Planen her er å gjøre 20 literen om til karantene kar, 60 liter blir sør amerikansk og 120 literen med deilig asiatisk fauna. Jeg har en forkjærlighet for asiatiske arter, vet ikke hvorfor, det er bare sann...

Legger ut noen bilder jeg tok i dag, de er ikke redigerte. (Skal ha eksamen i morgen)


Den store skuffelsen
02/12/08

Fikk svar fra han jeg skulle kjøpe akvariet med. Det hadde vert en misforståelse med en annen som skulle se på akvariet tidligere i uken. Å siden det hadde vært han som var først, fikk han akvariet. Pokker...

Dette var litt irriterende, da det var en komplett 120 liter med fisk. Men det er vel flere der ute i samme tilstand og type. Så jeg får berre lete videre.
Skuffelse blir glede
03/12/08

Skuffelsen endret seg fort. Var inne på Finn.no og søkte og kom over et 200 liter Akvastabil akvarium. Det var uten lys,kolbe og pumpe, men med stativ.

Dette passet perfekt, da jeg tidligere på kvelden, hadde fått tilbud på pumper og varmekolbe til en fin fin pris.

Så nå er tenkeboksen min i full sving, med tanke på transport av akvariet.
Jeg og madammen skal ned til Jessheim og hente 200 literen. Nå har det seg slik at jeg fikk tilbudet på pumper og varmekolbe, 4 km fra der vi skal hente akvariet. Snakk om flaks....

Så nå kan nisser være nisser og grantre være grantre, jeg skal sitte å se på akvariet mitt...


Obs. Bildet er tatt med mobil, etter heftig masing fra min side.
Sajica
04/12/08

Sukk... Var ferdig med å skrive teksten, da jeg greide å slette alt....

De jeg ville si var at:

Var i kontakt med NorthHawk ang Sajica. Han hadde noen hanner som ble mobbet, så jeg sa meg mer en gjerne villig til å ta en. Skulle gjerne tatt i mot/kjøpt flere, men har berre en 25 liter å oppbevare den i.
Så i dag var det høgtidelig overrekking og "innfasing" i 25 literen. Fikk en liten pjokk på ca 2,5 cm, som fikk god tid til å tilpasse seg akvariet mitt.
Med en gang den slapp ut i lag med resten, vart det liv... Kardinaltetraene og Ancistrusen blomstret opp og tok han godt i mot. Det er lenge siden jeg har sett de så gla

Siden 25 liter er litt lite for pjokken, så skal den flyttes senere. Planen er å flytte asiatene over i 200 literen også flytte sør amerikanerne over i 60 literen. Men dette skjer ikke på minst 2-3 uker, da jeg mangler dekkglass og lys.

Lurer litt på å bygge selv, det blir i så tilfelle i børstet rustfritt stål. Tanken er å lage til en kasse med armatur inni og lokk til foring/vedlikehold.
Er ikke helt enig med meg selv om hva slags sammenføyings metode jeg skal bruke.

1. Liming. Er ikke sikker på om dette er sterkt nok. Det vil i hvertfall bli rene fine kanter utvendig.

2. Popnagler/klinking. Blir sterkt nok, men er ikke veldig fint. ( Blir godt synlig i stua)

3.Sveising. Sterkt nok og holdbart, men kan bli stygge fuger. Blir ikke lett å sveise, siden det blir tynnplater.

Så jeg får sette meg tilbake, å gruble litt. Skal uansett forhøre meg på material kostnadene. Kom til å tenke på pleksiglass.... (tja)

Kommer uansett tilbake til det. En så lenge skal jeg kose meg med Sajicaen min..



Arcadia lysrør sett
05/12/08

I dag forhørte jeg med en kamerat som har jobbet på Oppland Stål AS, om pris på rustfritt stål. Han svarte at prisene variere veldig, men det var på ca 50 kr pr kilo. Dyrt..?.

Men det blir vel ikke så mange kilo?

Sendte også en mail til webzoo, for å forhøre meg på lysrør holder og reflektor. Her tenkte jeg på IP 67 fra Arcadia.

http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=55&produktid=134&Navn=02.%20Arcadia%20lysr%F8r%20sett%20IP%2064&HKatID=19

eller

http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=55&produktid=2376&Navn=02.%20Arcadia%20lysr%F8r%20sett%20IP%2064&HKatID=19

Så nå får jeg vente å se hva de svarer. Jeg får vel først få akvariet i hus, før lommeboken begynner å brenne.


200 liter
06/12/08

Var å hentet en 200 liter Akvastabil på Jessheim i dag. Dette var en meget positiv handel, som var en glede å gjennomføre. Prisen på 500 kr skadet ikke heller.

Deretter gikk turen over til den andre sida av E6, for å kjøpe pumper. Hadde fått et tilbud på 3 pumper og en varmekolbe til 200 kr. Når jeg traff selgeren viste det seg at han berre ville ha 100 kr , men siden jeg ikke hadde 100 lapp fikk han 200 lappen jeg hadde. I tillegg det nevnte utstyret, fikk jeg også :
en gullfisk bolle, to små bokser med mat, et innvendig termometer og en pynte ting.

Med et brett smil, returnerte jeg til Gjøvik. Her vart det fylt vann i karet (for å teste om det var tett, noe det var) og pumpene vart testet.

Nå blir det stående en periode, da jeg ikke har lys til det. Men i løpet av 3-4 uker (Har eksamen også ) så skal det være oppe å gå.
17/12/08

Nå er det kjørt bestilling hos Aquamanias, på lysrørholder, reflektor, Life Glo lysrør og silikon. Total pris på utstyret med frakt, kom det på litt over 1600 kr og det er fremdeles litt igjen å kjøpe. Har regnet på material forbruk til rammen, så nå må jeg forhøre meg på prisen på det... Har også kjøpt inn blå dioder, da jeg skal lage natt belysning med lysfølsom bryter.

Kunne sikkert kjøpt en topp til 200 literen, men det hadde ikke vært så artig

Så nå håper jeg at leveransen kommer før julen, så jeg får leke meg litt, mens jeg venter på pakkene...

Litt mer informasjon om prosjektet kommer når jeg har fått kontroll over material behovet og utstyrs behovet.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
Interessant å lese Gleder meg til å se bilder å mer info etterhvert fra deg )

Gratulerer med egen personlig trpd, ser ut til at du klarer det helt fint.
Jo, takk takk....

Tenkte jeg skulle legge ut skisser som jeg lagde i begynnelsen.
Dette er de første arbeidstegningene som ble laget, da jeg måtte ha noe som beskrev planen min visuelt.

Planen er som følger:

1. Lage en kasse, bestående av fire vegger i rustfritt stål eller aluminium.
2. Kassen blir støttet opp av en langsgående rektangulær bjelke,
med to avgreninger, for å ha feste til lysrørene.
3. I hjørnene blir det limt inn vinkler, som også fungerer som støtte for topplokk.
4. Hele konstruksjonen blir fuget med silikon, for å en renest mulig ytre.
Dette gjelder vikler, bjelke og eventuelle andre avstivere.
5. Topplokket blir laget av en plate, som deles i tre deler.
Der to deler er foringsluker, som blir festet med møbel/piano-hengsel.

Som sagt er dette berre en begynnende plan, som er åpen for forandringer under veis. Forhåpentlig vis er alt oppe å går, til midten av januar, gjerne før vist mulig.

Vel,jeg er ikke helt ferdig enda

Siden det kun var mulighet for tre bilder, så legger jeg inn resten her.

Skal prøve å følge det opp så ofte jeg kan, men nå står det på vent, grunnet delemangel......

Prosjekt lys
Da har jobben med lys til 200 literen begynt. Fikk leveransen på lys settet den 22 desember, men fikk ikke tak i platene da det var juleferie hos blikkenslageren.

Så da måtte jeg finne på en midlertidig løsning. Her kom noen skuffesider fra et klesskap godt med. Dette vart en hurtig hurtig variant, men den har fungert fint så langt.

Den 6 januar kjørte jeg bestillingen på platene hos en lokal blikkenslager, dagen etterpå var de ferdige. Prisen på jobben vart 850 kr.

Så nå har jobben med montering begynt.
Platene er 1,5 mm børstet rustfritt stål. Eneste problemet er at de er litte grann bøyd, så å få en helt glatt skøyt er ikke helt lett. Det som hjalp her var en vinkel skrustikke som jeg fant på Biltema til 99 kr.
Det mest overraskende er at verktøy budsjettet mitt sprakk ganske så godt, litt her og litt der har fort blitt en 500-600 kr..

Så om en 4-5 dager bør lystoppen være klar...

Da er lyskassen satt sammen, men jeg har ikke fått laget ferdig toppen da platene var for store. Platene må jeg nesten ta med tilbake til blikkenslageren for klipping, da jeg ikke har utstyr som greier jobben.

Byggingen av denne kassen viste seg å bli en tålmodighets prøve, som jeg sent glemmer. Ikke på grunn av at det var så vanskelig, det var heller lett, men på grunn av at jeg ikke hadde det rette verktøyet og arbeidsplassen.

Så når jeg ser tilbake på prosjektet, kunne det nesten vært billigere å kjøpt en ferdig, med det ligge jo ingen læring i det
Bilder kommer når siste rest er ferdig.

*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

Så nå planlegger jeg neste fase, med fisk og planter. Siden det er Thailand/Kambodsja karet som er favoritten min, så får den det største budsjettet.
Følgene fisker og planter er oppe til vurdering:

Trigonostigma heteromorpha

Trigonostigma espei

Danio roseus

Cryptocoryne crispatula var. balansae

Pogostemon helferi


Også i det sør amerikanske karet må jeg få inn flere fisker.
Da tenker jeg spesielt på Otto
eller noen flere eplesnegler .
Dette på grunn av at det det må ryddes først og fremst

Her også må det inn flere planter, dels på grunn av flytting til karantene kar, på grunn av feil biotop, men også på grunn av at der er for lite lekeplasser til fiskene. Her har jeg ikke bestemt meg for hva slags planter det skal bli...
Hmm... Jeg må vel muligens inn med en rot til...




Da var 10 stk Kileflekkrasbora i boks. Forhørte meg på Danio Roseus, men den står ikke på bestillings listen.

Har bestilt 10 stk Trigonostigma espei , samt en av hver plante. Tenkte på viftereke, men det får være enn så lenge.

Nå venter jeg bare på en bestilling fra aquamanias, med testsett, plantenæring og medisin. Den kommer forhåpentlig vis i morgen, så da blir det test av alle vannverdier.


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Karantenen på ny fisk
I går var jeg ned i byen å kjøpte:

17 Guppy ,
4 Blå neontetra ,
3 Eplesnegler og en medium rot.

Dette på grunn av at eier skulle slutte med fisk. Skulle gjerne kjøpt mer, men plassen bestemmer behovet...

Så nå er de plassert i karantene karet til jeg føler meg trygg til å la de flytte inn i 60 literen, i lag med resten av gjengen. Det spørs om det blir noe fødsel under veis, da hoene ser gravide ut, å vist de ikke er det blir de sikkert det under karantene tiden

Får bare håpe at det går bedre denne gangen, en det gjorde sist jeg hadde Guppy Men jeg har da lært litt siden sist, denne gangen har jeg i hvertfall medisinen klar, vist det skulle hende noe.

###################################################
I dag tok viftereken min kvelden (). Det viste seg at den skulle bytte ham og har i så forbindelse blitt angrepet av kampfisk ().

Dette var en stor skuffelse, da den har vært en kontrast til fiskene i tanken. Prisen på rekene er ikke lav heller (80-90 kr), men det skal nok lages noen flere gjemme plasser, slik at det kan komme nye innbyggere.

Har tenkt på å ha 4 stk totalt i tanken. Før den tid skal jeg lage til klippe/hule system for rekene, slik at de har et bedre sted å gjemme seg. Skal legge inn deres helt egne luftesten, slik at de har litt underholdning også

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Flytting, rot og fiske tap
Ja ja , da var det på tide med en oppdatering. Har siden sist vært på flytte fot, ikke så langt, men allikevel krevende.

Under flyttingen prøvde jeg å ta vare på mest mulig av vannet, slik at jeg kunne bruke det opp igjen etterpå. Dette fungerte til en viss grad, men ikke i 200 literen. Her var vannet for dårlig...
Under tømming av 200 literen, viste det seg at biltema sanden hadde blitt"råtten". Det ved at den hadde blitt svart, så jeg kastet mesteparten og skal unngå å bruke det i fremtiden. Dette fikk følger for innbyggerne i 200 literen, de døde som fluer.. Prøvde å få dreisen på det igjen, med for seint. Så nå er det heller tynt befisket, men i balanse.

Med 60 literen gikk det fint, faktisk så fint at befiskningen økte. Jeg fikk nå et nytt problem med guppyen, det var rett og slett for mange. Det samme var det med eplesneglene også, dette medførte at filterene måtte renses hyppig for å unngå at de tettet seg. Til slutt fikk jeg gitt bort mesteparten av guppyen og eplesneglene, så nå er det bare hygge for meg og fiskene/sneglene.

Før jeg fikk gitt bort guppyene, så kjøpte jeg et nytt 60 liter for få litt avlastning. Dette vart ikke brukt til dette da jeg fikk bort overskuddet, men jeg fikk en ny innbygger, en øreål. Denne har det fint, men skulle nok hatt litt mer plass. Skal prøve å få byttet denne i noe annet.. vi får se..

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap