Planter som trives med sandbunn?

alle plantene mine bare minsker og minsker i sandbunnen, de som får stå i fred. bulldogmalla mi graver en del av dem opp. hva kan jeg gjøre for å få de til å stå? hvilke planter skal jeg kjøpe som kan trives? har en sverdplante som greier seg godt, men resten blir tynnere og tynnere i bladene før plutselig bare stengelen står igjen...
Jeg tror kanskje lyset og næringstilgangen til plantene har mer å si enn sandbunnen. Selv den tøffeste plante må gi opp til slutt om den ikke får tilstrekkelig mengde riktig lys, og næring.

Hvordan er det med lysrørene i armaturet ditt? Har de stått i lenge, når skiftet du dem sist? Hva slags type lysrør er det (det pleier å stå navn og merke trykket på hvert rør i den ene enden, f.eks. Osram 965 eller Aqua-Glo)
Gir du noen form for næring til plantene? Eller vokser de på luft og kjærlighet alene?

Det som er sikkert, er at med en stor, gravende malle i akvariet, må du velge planter som har solid, kraftig rotnett som brer seg veldig. Det har sjelden stilkplanter. Men som du har merket, så greier sverdplanten seg bra. De har nemlig enormt rotsystem, og har de først fått slå rot, sitter de godt. De tåler også beskjeden lysmengde, en veldig hardfør plante. Hvorfor ikke skaffe flere av den når du vet du får den til hos deg?
Du kan jo også velge planter som ikke skal graves ned i sanda men festes på røtter. Da vil ikke malla kunne grave de opp.

Et par vanlige planter å feste på røtter er javabregne og anubias

Mona O har også skrevet en artikkel om hvordan du kan feste javabregne til røtter.
mona o
Jeg tror kanskje lyset og næringstilgangen til plantene har mer å si enn sandbunnen. Selv den tøffeste plante må gi opp til slutt om den ikke får tilstrekkelig mengde riktig lys, og næring. Hvordan er det med lysrørene i armaturet ditt? Har de stått i lenge, når skiftet du dem sist? Hva slags type lysrør er det (det pleier å stå navn og merke trykket på hvert rør i den ene enden, f.eks. Osram 965 eller Aqua-Glo) Gir du noen form for næring til plantene? Eller vokser de på luft og kjærlighet alene? ;) Det som er sikkert, er at med en stor, gravende malle i akvariet, må du velge planter som har solid, kraftig rotnett som brer seg veldig. Det har sjelden stilkplanter. Men som du har merket, så greier sverdplanten seg bra. De har nemlig enormt rotsystem, og har de først fått slå rot, sitter de godt. De tåler også beskjeden lysmengde, en veldig hardfør plante. Hvorfor ikke skaffe flere av den når du vet du får den til hos deg?

jeg vet ikke helt hva de heter siden de står montert under en kant langs sidene i akvariet måtte jeg nesten ha hatt hodet nedi vannet for å se på dem, og ta ut vannet for å ta dem ut..men jeg synes da de lyser godt. mye bedre lys i dette akvariet enn det jeg hadde før ihvertfall.

men så er det dette med plantenæring. har lest at det kan forurense vannet og er kunstig og ikke bra for fiskene.

malla er ikke stor enda, så jeg tør ikke tenke på hva han vil finne på når han blir større han er veldig inspirert for omdekorering og oppussing iallefall, tror han ser for mye på tv sammen med meg

sverdplanten trives jo, men jeg har fått inntrykk av at den blir veldig stor?
har forresten noen slike anubias på en rot hvis dere får til å se noe på bildene i profilen på jebo bordet så ser dere kanskje hvor det er meningen det skal være planter.
rundt pumpe og varmekolbe for å skjule litt, og så et skille av tett beplantning i ene enden foran leks-steinen til ciklidene.

sunikol
[jeg vet ikke helt hva de heter siden de står montert under en kant langs sidene i akvariet måtte jeg nesten ha hatt hodet nedi vannet for å se på dem, og ta ut vannet for å ta dem ut..men jeg synes da de lyser godt. mye bedre lys i dette akvariet enn det jeg hadde før ihvertfall.

Hvordan gjør du det hvis du skal bytte lysrør?
det vet jeg ikke. fikk ikke med noen maual når jeg kjøpte karret, fordi jeg kjøpte det brukt...men ser for meg at jeg må tappe ut det meste av vannet for å få bytta lysrør...
det blir jo intressangt å finne ut av senere, når de må byttes...
Vel, problemet med gamle lysrør oppstår lenge før de slutter å virke. Man kan ikke vente til de slutter å lyse
Lysutbyttet svekkes over tid, og etter en tid vil de ikke gi fra seg lys plantene kan nyttiggjøre seg. Det er anbefalt å bytte lysrør med 1 til 1½ års mellomrom. Dersom du kjøpte karet brukt, vet du nok ikke hvor lenge de har stått i og blitt brukt. Du burde i grunnen byttet dem da du kjøpte karet.

At planteveksten din er dårlig i karet, kan absolutt tyde på at lysrørene er gått langt over tiden allerede
Jeg har sandbunn i karet mitt. Har 2 t8 rør i 160 l med reflektorer, sandsnegler, jbl næringskuler, tilsetter flytende co2 og jern hver dag, og universal gjødning en gang i uka... Bruker happylife produkter fra aquamanias, drygt og billig. Til tross for lav temperatur (19 grader) og normal belysning, vokser det alt for fort
Vil også tro at planter på midten av karet ikke får så godt lys siden lysrørene er på hver sin ytterste kant av bordet?

Men det må jo være mulig å få skiftet lysrør uten å tappe ned hele karet. Spør noen her på forumet hvordan de gjør det. Vet det er noen fler her inne med sånt bord-akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap