Mating - hvor ofte?

Jeg har Black Molly og Blå Korallplaty i dag, ett par av hver.
Hvor ofte skal de mates?
Til nå har jeg matet dem en gang om dagen. For lite?
Jeg ville matet dem to ganger om dagen iallefall.
Å mate ofte og lite er å foretrekke fremfor mye en gang om dagen.
Du må nesten prøve deg frem litt, husk at fisk spiser til de sprekker nesten så de vil alltid være sultne
Se på fisken din og pass på at de får nok mat til å ha en liten mage, men at det ikke ligger mat igjen på bunnen når de er ferdig
Ja det er det jeg har observert når de har fått mat - de er hysteriske.
De to damene mine er i tillegg gravide så kanskje jeg prøver med litt mat tre ganger om dagen

Takker for svar
Jo flere måltider, jo mindre mat per måltid ) Så hvis du tar bare bittelitt hver gang så kan du ha 3 ganger. Jeg bruker å ta 1 til to ganger om dagen selv. Ofte blir det morgen og kveld. Og etter lyse er avslått slippes en algepellets nedi til algespiserene...

Du bør ha flere hoer per hann også. Det er anbefalt 3 hunner på en hann
Ja, jeg vet det med flere hunner pr han, men jeg jeg hadde en skrekkelig guppyopplevelse engang, startet med noen få fisk, og endte opp med 1000 +, så jeg starter i det små til jeg får en større tank

De greier seg fint så lenge, platyparet er sammen hele tiden, gubben dilter i ræva på damen hele tiden, som gubber skal.
Mollydama er eitranes arg på gubben og jager han bort hele tiden. Tror ikke de har noen fare, damene mine
Skjønner du fikk litt skrekken da ) Jeg får aldri mine levendefødere til å formere seg en gang jeg da, slå den du :p he heh...

Du bør skaffe flere hunner hvis du ser at de blir stresset mye. Hannene er ganske så påtrengende å diltende som du sier. Blir hun for stresset så kan hun dø av dette. Samt at hun kan finne på å knipe igjen slik at det ikke kommer yngel av henne :p

Men du ser jo på oppførselen deres da

hvor stort kan har du nå? =)
Har bare 63 liter nå, men sikler etter en Juwel Lido 120. Det blir så fort pengeboka gir meg tillatelse

Hvilke levendefødere har du, og hva slags mat gir du dem?
Ren@e
Har bare 63 liter nå, men sikler etter en Juwel Lido 120. Det blir så fort pengeboka gir meg tillatelse :) Hvilke levendefødere har du, og hva slags mat gir du dem?


Du får bare spare )

Platy, molly og sverddrager ) Sverdragene er i annet kar. =)

Mater med røde mygglarver, erter og flakfor... Du?
Har bare gitt dem flakfor til nå.
Er det frosne erter du bruker?
Blir det mye boss i karet med erter og mygglarver?
Frosne, grønne erter som du legger i vann en liten stund og fjerner skallet på. Kan skvise de litt mellom fingertuppene når du har det i karet så det blir litt mindre biter

Fórer du for mye blir det boss i karet etter all slags fór. Prøv med kanskje 1/2 eller 1/4 rute mygglarver og en ert, så kan du justere mengden når du ser hvor mye de spiser. Ellers kan du også slamsuge ut restene etter en stund om du bommer på mengden i starten

All fisk vil trives godt med variasjon i fóret, så å ha et lite utvalg er bare bra.
Akvariumet mitt.
Jeg er en nybegynner. Jeg fikk det for to månder siden eller enklere sakt i Oktober. Det har gått litt dårlig i det siste akvariume har blitt værre og værre for hver enaste dag og bitt mer rødbrunere og rødbrunere på bunnen for hver dag.

Det viste seg at pumpen hadde tettet seg for slam. Så jeg måtte åpne pumpen og vaske skommen inni pumpen det var alltså på kvelden. Så neste dag så var det 7 av 9 fisker var døde. Vi tror det kommer av vannet vis man luktet på det vannet så holder man\jeg og spy. Så jeg måtte ha dem to overlavenefiskene til en stor bolle med vann.

Så måtte jeg helle ut vannet, vaske stenene oppi akvariet, vaske akvariet i dusjen, vaske pumpen, vaske dekorasjonene, tørke akvariet, bytte vann og sette alt på plass og fiskene på plass og rydde alt. Det var veldig slitsomt og gjøre denne operasjonen.

Nå er akvariet og vannet klarere enn noen gang helt fantastisk klart og rent. Nå vet jeg at jeg må bytte vann litt oftere og vaske pumpen oftere og børste alger vekk oftere. Skal kjøpe nye fisker på tilbyd!!!
Jeg er nybegynner jeg og, men det der.. såpass vet jeg nå at "that's not right". Du burde lese litt her på forumet og lære deg hvordan ting skal gjøres. Så er det opptil hver enkelt om man lykkes
Lykke til med videre akvariehobby.
Martin Radich:

Jeg mistenker at problemene dine har kommet fordi du mater for mye. Kutt ned på fóringen (fiskene skal kunne spise opp alt på bare et par-tre minutter, og det skal ikke ligge rester rundt i karet).
Deretter får du på plass skikkelige vannbytte rutiner om du ikke har det allerede. Det er anbefalt å bytte 20-30% av vannet en gang i uka. Dette er for å fjerne overskuddsnæring i karet slik at det ikke blir mye alger.

Det neste er filteret. Dette skal aldri rengjøres grundig! Inni filteret skal det bo bakterier som bryter ned avføring, matrester og annet avfall slik at ikke vannet blir giftig. Er disse bakteriene borte blir alt avfallet til nitritt (NO2) istedet, noe som er svært giftig for fisk.

Det tar ca 4 uker for et filter å opparbeide seg nok bakterier.

Filteret kan renses forsiktig når det er så fullt av gørr at gjennomstrømningen er merkbart dårligere. Da skviser du svampen i litt akvarievann i en bøtte, men kun for å få vekk det værste. I alt det brune er der bakteriene bor, og tar du vekk alt, ja da er det ingen bakterier igjen og du risikerer å få nitritt og fiskedød.

Du bør lese denne artikkelen om oppstart av akvarie, den forklarer dette med filter veldig fint.
Du bør også lese denne om vannverdier slik at du vet litt om hva som skjer i et akvarium
Til slutt er det ikke dumt å lese litt om fóring av fisk og forskjellig mat heller

Leser du disse tre og endrer noen av rutinene dine vil du snart ha et flott akvarium å kose deg med, istedet for en balje med vann som bare skaper trøbbel
Råd
Takk for dem rådene. Jeg bør begynne med pellets til mallene mine. og redusere foringen min også. Jeg bør ta litt om gangen med for. Men jeg bør også bytte vann en gang i uken hver uke. Men det kom av den tette pumpen. For vannet var helt stilleståene. Og andre ting som du skrev.
Kjøp
Etter jeg hadde tatt fiskene uti akvarie mitt var dem veldig slitne. Den ene røde Platyen sov inni flyvraket i skyggen og den ene mallen sov på glasset helt nederst ved stenene i akvariet. De sov i 2 timer så begynte mallen og arbeide igjen og Den Koral-Platyen og svømme igjen. Så nå trives dem igjen. Jeg skal kjøpe 6 platy-yngel til Tirsdag for dem hadde karantene over helgen. Dem er så fine.
Mating!!!!!
Jeg mater 1 gang om dagen og 1 gang om kvelden. Prøver meg litt framm!
Ren@e
Har bare gitt dem flakfor til nå. Er det frosne erter du bruker? Blir det mye boss i karet med erter og mygglarver?


Sorry at jeg ikke har svart for meg igjen :P

Frosne erter ja. Kjøper en pose og legger i fryseren. tar ut 2 erter og legger i en skål med lunket vann i 3 minutter. Så tar du dem ut å tar av skallet før du knuser ertra mellom fingrene ned i vannet (uten skallet) Blir ikke så mye gris av erter. Mer gris av mygglarvene vil jeg si )
Flakfor og pellets.
Jeg bruker flakfor til dem vanlige fiskene mine og pellets til mallene!
Tilfeldig bekjentskap
© Mvea
Reklame for plussmedlemskap