Viftereke og guppy

Hei, samboern min våknet i dag med at ene guppyen hadde fått et svært hakk i finnen sin. Siden vi kjøpte noen viftereker i går var mistanken øyeblikkelig over på dem siden det har gått snart en månde uten noen skader. (Akvariumet innholder kun guppy) Så da kom spørsmålet, passer viftereker sammen med guppy? Og om de ikkje går overens med guppy, passer de sammen med Kampfisk (1han), eplesnegler, fantomtetra, neon tetra (og scalara som jeg får i løpe av kort tid). Eller kan det være noen andre årsaker til denne skaden?
Hvis det er viftereke kan den ikke ha gjort denne skaden. Jeg har selv 3 stk og det eneste de gjør er å stå i vannstrømmen og samle partikler med viftene sine. Og det er nettopp derfor de ikke kan klype/skade noen fisk fordi der det skulle vært klør har de vifter.

Mange typer tetra kan være ganske tøffe og finnenappete, samme med scalare. Kampfisk skal ikke være finnenapper, men noen få kampfiks kan være litt "mannevonde" -har du lagt merke til noe med han?

Med en såpass stor rift som den guppyen har fått kan den jo også ha satt seg fast en plass eller vært borti noe skarpt. har du noen skarpe gjenstander i akvariet? Eller pumpe den kan kile seg fast bak?
Det ser ut som om noe har tatt seg en jafs eller kløpet av en del ja. Om guppyen hadde satt seg fast eller revet seg opp i noe hadde det antageligvis bare vært en smal rift som gror igjen fort i forhold til på bildet, der en liten bit rett og slett mangler, og alt må fylles ut igjen.

Hvor store er de to karene dine?

[Edit] Misforstod jeg, eller hadde du et kar med de fiskene du nevner, kampfisk etc som du lurte på om du skulle flytte reka eller guppyen til...?
Om du har disse fiskene i bare ett kar, har nok enten kampfisken eller tetraene nappet han.
Kampfisk liker ofte ikke annen fisk med lange finner, og noen tetra syns finner smaker kjempegodt.
Har 2 kar, et me kun guppy og rekene som e 54 liter og et annet me alle de andre som er 300l. Så har samboern min et lite 10liters kar som ikke er i bruk
Da jeg kom hjemm fra jobb oppdaget jeg at flere guppyer så merkelig ut. Etter å ha sett på dem oppdaget jeg fort at det så ut som mange små hvite makk satt fast på dem (skal prøve å ta bilde av dette når jeg finner fotokameraet som klare å fokusere bra nok) dessuten va de blitt mindre aktiv, de som er hardest rammet av dette holder seg for det meste i ro. Kan det være en sykdom som har kommet i akvariumet?

ps. bilde kommer når jeg får tatt et bra bilde som viser problemet
Ai ai ai. Høres ikke bra ut.

Ville puttet litt salt i vannet som en nødløsning til å begynne med. Vet ikke hvordan rekene takler dette, men guppyene skal ihvertfall fint tåle litt salt.
Fant dette i sykdomsartikkelen:

"Gyrodactylus
Også dette er en svekkelsesparasitter. Det er en temmelig stor gruppe parasitter det her er snakk om.
Gyro gir ganske like symptomer som Chilodonella. Overføres til akvariet med for\ nye fisk. Særlig vanlig på guppy. Dersom man studerer fisken med lupe, kan man se ett stort antall med parasitter som er ca 0,5mm lange. Det er svært vanlig at finnene klemmer, og spesielt halefinnen til Guppy kan bli "spiss".

Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus
"

Vet ikke om dette er det dine har, men kanskje det gir et lite "spark" på vegen mot diagnose. Du kan jo lese gjennom sykdomsartikkelen og se om du finner noe som stemmer.
Hmm, ingen av de stemte siden parasittene eller hva det er, er lengre en 0.5mm, på ene guppyen er den nesten en halv cm. Men da er det bare å prøve å teste forskjellige måter å se om de forsvinner. 54l og 300l er nå i karantene siden jeg slam suget dem begge tidligere idag rett etter værandre. Får håpe at 300l ikke er blitt smittet. Trur dere det er lurt å øke temperaturen i akvariumene til 30grader celsius (i løpe av noen dager) for å se om det hjelper?
Har i akvariumene
6 Guppy
2 Viftereker
2 Eplesnegler
3 maller
9 Neon Tetra
4 Fantomtetra
1 kampfisk

Vil disse reagere sterkt om jeg øke temperaturen fra 24-25grader til 30 i løpe av 4-5dager og holder temperaturen ved 30grader i en uke? Og kan det hjelpe (siden vi ikke har diagnosert hva som er galt) å ikke gi dem på en stund?
Tar gjerne imot flere tips over hva jeg kan gjøre til jeg finner ut hva som er galt (har hatt salt i 54litern hvor det er tydelig smitte, og ikke i 300l hvor jeg har eplesneglene)
Jeg ville ikke økt temperaturen uten å vite nøyaktig hva som er galt. Enkelte sykdommer får bare et raskere sykdomsforløp med høyere temperaturer, så sånn sett er risikoen større ved å øke tempen enn å ikke gjøre noe.

Noen kommer nok innom AF, ser tråden og kan gi et lite dytt i riktig retning. Det tryggeste er å ikke gjøre noe frem til du har en diagnose og kan få tak i riktig medisin
For all del ikke øk temperaturen. Som Liv nevner så er det faktisk en del sykdommer som sprer seg raskere når temperaturen øker. De eneste gangene det er noe hjelp i å øke varmen er ved hvitprikk og fløyelsyke og da skal temperaturen holdes over 32 grader. Det du beskriver er definitivt ikke en av disse to sykdommene.

Ser at akvariet er rimelig nyoppsatt. Hvor lenge har det stått før du hadde i fisk og hvor lenge har fiskene vært i karet før de ble slappe? Hvor ofte og hvor mye vann skifter du og hvordan rengjør du filteret? Grunnen til at jeg spør er at selv om du har oppdaget mark på fiskene så kan slappheten også ha andre grunner.

Uansett så bør du starte med daglige 30% vannbytter frem til du finner ut hva som feiler fiskene og hva slags behandling som behøves. Les gjerne i sykdomsartikkelen som det er lenket til i innlegget til Elin.

Når det gjelder guppy og viftereker så er er det en uproblematisk kombinasjon etter min erfaring. Har holdt disse artene sammen i lang tid i et lite akvarium og aldri opplevd noen problemer med skadede finner eller annet.
Har hatt akvariumet i en 2månders tid, ventet 3 uker før de første fiskene kom. Så fylte jeg det gradivist opp. Hadde en 20-30% vannbytte rundt 1-2uke. Filtret renset jeg kun en gang siden effekten hadde redusert. Og da renset jeg det med å klemme forsiktig på det i en bøtte med akvariumvann. Vi oppdaget at noe var galt med fiskene idag morrest, fult mulig at de har hatt antydninger til det, men først nå at det har blitt merkbart at vi har studert fiskene. Har tatt regelrette tester av pH, nitritt og alt det der, og har ikke hatt noen utslagg siden det stabiliserte seg ved oppstarte. Skal ta nye tester i morgen tidlig.
Forstår jeg deg rett, du har bare hatt ett vannbytte på hele den tiden karet har stått? I så fall vil jeg anbefale deg å starte opp en rutine hvor 20-30 % av vannet byttes ukentlig. Som nevnt i forrige innlegg så er det også god førstehjelp å bytte litt av vannet daglig når det oppstår problem i akvariet. Dette sørger for å gi fiskene så gode forhold som mulig så de kan bruke kreftene sine til å bekjempe sykdom.

Når det gjelder rutiner på filter-rens så høres det ut som alt er gjort etter boka

De markene som er synlige på fiskene, ser det ut som de sitter fast eller beveger de seg? Er det noen andre symptomer enn slapphet og splittede finner? Klør de seg for eksempel?
Det jeg kaller makker beveger seg ikkje, kaller de makker for det er hva det ser ut som. De sitter fast på den ene fisken for det meste ved finnene og halen og den andre har ved gjeller og øyene(det er flere med, disse to er de hardest rammede) De virke også mer bøyd ved ryggen og er mye mindre aktiv. De fordriver tiden med å oppholde seg ved vannoverflaten. To av dem ser ut til å begynne å få problemer med å svømme. Den ene hvor halen er kløyvd klare så vidt å holde seg i bevegelse og må bruke mye krefter for å holde seg ved overflate.

Prøvde å ta bilde av dette, men kameraet klarte ikke å fokusere på vannet.
De eneste "markene" som kan bli så store som du beskriver er ankerorm og de dukker heldigvis ikke så veldig ofte opp i akvarier. Du kan lese litt om de og behandling i tråden som Elin linket til. Her er også noen bilder av ankerorm og annet (bildene er ganske ekle). Du kan jo se om du finner noe som minner om det du har på guppyene.
Ankerorm lignet skremmende mye på hva som plager guppyene mine :S
Uff, det var ikke hyggelig. Ikke så mye annet å gjøre enn å plukke de ser jeg i sykdomsartikkelen. Krever mye rent vann og eventuell behandling mot sopp i ettertid også. Ekle greier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap