Fisk gående med discus

Har sikkert vært flere tråder om dette før, men blir ofte veldig spredt.

Karet er på 720 L, med målene 200cmx60cmx60cm (lxbxh)
Hvilke fisk anbefaler dere å ha i et selskapskar med Discus som hovedfisk?
Plussmedlem
En stor stim voksne kardinaltetra og en stor gruppe Corydoras sterbai.
En stor stim kardinal er utrolig vakkert, har selv ca 40 stk sammen mine diskuser og skal fylle på med flere.
Jeg har 3 scalarer, ancistruser, L116, L201, kardinaler og 9 stk full voksene diskuser fra 15,5 - 19 cm.
Det er jo så mange flotte fisker man kan ha sammen med Discus.
Små stimfisker som Kardinaltetra er jeg enig i er vakkert.
Selv har jeg ett par Sommerfuglciklider og ett par Flaggciklider sammen med mine.
Synes de er kjempefine.
På bunnen har jeg en Banjomalle, to små Ancistrus og en Maccus.
ser tråden begynner å bli gammel men i stedet for å lage en ny bruker jeg denne. jeg sitter med planer om å gjøre om 285l. min til discusbasert... så har jeg lest en del da vettu.. og meningene er mange.. har bla. ett par pleco og en gibby i karet mitt... i forhold til vannverdier og temp discus krever skulle det gå bra men har lest at det ikke er så bra likevel? det er de fiskene jeg har minst lyst til å bytte ut av de jeg har nå.. erfaringer? tenkte corydas, kardinalstim, sae, og plecoen/gibby og noen discus... har en fluval4 innvendig og am.top utvendig. Sand på bunnen og innvendig bakgrunn godt med planter(skjul) håper på noen bra svar (uten trusler, kjeft og nedlatende kommentarer takk
Du bør ikke satse på store maller sammen med discus, da disse kan henge seg fast på discusen og lage store sår og skader. Du bør heller ikke holde natt aktive fisker sammen med discus, da diskus blir forstyrret i sin nattesøvn..

Ta ut fluvalen og bytt den med et utvendig filter, er min anbefaling.

Andre fisk ammen med discus kan vare hyperancistruser og andre små ancistruser.

Husk bare på å ikke sette maller som er herbivore samme med discus.

Corydoras steribaj går ganske bra sammen med discus.

SAE ville jeg ikke hatt sammen med discus.

Kjøper du unge discus, så bør du kjøpe en flokk på 6 - 8 discus.

Jeg ville ha tømt mest mulig ut av et kar på 285, da dette etter min mening er for lite for discus. Går greit som et oppvekstkar og da som BB, eller til et voksent par med discus.

Planter blir bare fint underlag til alger så de kan du fjerne, såfremt du da ikke bare har det voksne parret, da.

Det samme gjelder bakgrunnen som nok bare begrenser svømmeplassen i et allerede noe lite akvarium.

Jeg mener at du kan, hvis du må, ha andre fisk sammen med discus, men helst ikke...

Discus er spesielle fisker, og krever at du er pinlig nøyaktig med å holde vannverdiene perfekt. Gjør du dette, er discus nesten en grei fisk å ha med å gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap